How happy is he who sincerely devotes exclusively to Alla
How happy is he who sincerely devotes exclusively to Allah his entire life, including his actions, knowledge, love, hatred, receiving, relinquishing, speech, silence, and his words and deeds.
حضرت #امیرالمومنین ع: خوشا به حال آنکه عمل و علم ش، دوستی و دشمنی اش، انجام دادن و رها کردن ش، سخن و سکوت ش، و کردار و گفتارش را برای #خدا خالص گرداند.
قال امیرالمومنین ع : طوبی لمن اخلص لله عمله و علمه و حبّه و بغضه و اخذه و ترکه و کلامه و صمته و فعله و قوله.
بحار الأنوار ج 77 ص 289
پ ن: #اخلاص دو نوع است، اخلاص در عمل و اخلاص در نفس. و مراتب کمال بشر نزد عرفای بالله سه پله است ۱-متقین ۲-مخلِصین ۳-مخلَصین.
همه مراتب در کلام مولی الموحدین ع در حدیث بالا جزء پله ی دوم است. که بنده باید به نحو اصولی تمام اعمال خویش را برای خداوند خالص کند. [ البته اخلاص در عمل برای متقین و حتی قبل ایشان نیز بصورت اتفاقی و گهگاهی رخ میدهد که اکثرا قادر به حفظ و تقویت و تعمیق آن نیستند. چون بستر وجودی پله اول خیلی آماده و همیشه سرسبز نیست.] پله سوم اخلاص در نفس است که گاهی حال است و گاهی مقام. و غرض اصلی از خلقت همین عده هستند که از ازل تا ابد بغیر از انبیاء و اوصیاء شاید صد نفر هم نباشند. و جمیع بشریت طفیل وجود این عده هستند. قوله تعالی: الذی خلق الموت و الحیاة، لیبلوکم ایکم احسن عملا (ملک/۲) لذا اکثریت بشریت که در ضلال و حتی افعال حسن هستند جزو سیاهی لشکر وجود اند و غرض از خلقت افراد صاحب احسن افعال اند. این افراد در شهود جمال حق تعالی هستند و ابتدا حالات منقطعی برای ایشان رخ میدهد و چنانچه مشیت الهی مقدر شود و این عده گرفتار لذت مکاشفات در خواب و حتی بیداری و برزخیات عام و حتی خاص که ادراک وجودی خودشان است نشوند و گرفتار صدها چاله دیگر نشوند کم کمک به ایشان دوام در وصل روزی می شود و استکان هایی از معرفت در محضر اقیانوس چهارده معصوم به ایشان چشانده می شود که ایشان در این مرحله در #قرآن غریب، صالحین خوانده می شوند. و #خداوند از وصف و درک همگان سبحان و منزه است الا این یک دسته از کبار بشریت که غرض اصلی از خلقت اند.
حضرت #امیرالمومنین ع: خوشا به حال آنکه عمل و علم ش، دوستی و دشمنی اش، انجام دادن و رها کردن ش، سخن و سکوت ش، و کردار و گفتارش را برای #خدا خالص گرداند.
قال امیرالمومنین ع : طوبی لمن اخلص لله عمله و علمه و حبّه و بغضه و اخذه و ترکه و کلامه و صمته و فعله و قوله.
بحار الأنوار ج 77 ص 289
پ ن: #اخلاص دو نوع است، اخلاص در عمل و اخلاص در نفس. و مراتب کمال بشر نزد عرفای بالله سه پله است ۱-متقین ۲-مخلِصین ۳-مخلَصین.
همه مراتب در کلام مولی الموحدین ع در حدیث بالا جزء پله ی دوم است. که بنده باید به نحو اصولی تمام اعمال خویش را برای خداوند خالص کند. [ البته اخلاص در عمل برای متقین و حتی قبل ایشان نیز بصورت اتفاقی و گهگاهی رخ میدهد که اکثرا قادر به حفظ و تقویت و تعمیق آن نیستند. چون بستر وجودی پله اول خیلی آماده و همیشه سرسبز نیست.] پله سوم اخلاص در نفس است که گاهی حال است و گاهی مقام. و غرض اصلی از خلقت همین عده هستند که از ازل تا ابد بغیر از انبیاء و اوصیاء شاید صد نفر هم نباشند. و جمیع بشریت طفیل وجود این عده هستند. قوله تعالی: الذی خلق الموت و الحیاة، لیبلوکم ایکم احسن عملا (ملک/۲) لذا اکثریت بشریت که در ضلال و حتی افعال حسن هستند جزو سیاهی لشکر وجود اند و غرض از خلقت افراد صاحب احسن افعال اند. این افراد در شهود جمال حق تعالی هستند و ابتدا حالات منقطعی برای ایشان رخ میدهد و چنانچه مشیت الهی مقدر شود و این عده گرفتار لذت مکاشفات در خواب و حتی بیداری و برزخیات عام و حتی خاص که ادراک وجودی خودشان است نشوند و گرفتار صدها چاله دیگر نشوند کم کمک به ایشان دوام در وصل روزی می شود و استکان هایی از معرفت در محضر اقیانوس چهارده معصوم به ایشان چشانده می شود که ایشان در این مرحله در #قرآن غریب، صالحین خوانده می شوند. و #خداوند از وصف و درک همگان سبحان و منزه است الا این یک دسته از کبار بشریت که غرض اصلی از خلقت اند.
۲.۷k
۲۲ فروردین ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.