چندی پیش زوج جوانی که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترکشان گذش
چندی پیش زوج جوانی که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترکشان گذشته بود وتنها ۳ ماه از تولد اولین فرزندشان می گذشت، عازم سفر حج می شوند ونوزاد سه ماهه خود رابه مادربزرگ می سپارند تازمان بازگشت مادروپدر از نوه خود مراقبت کند
مادر بزرگ که خود او نیز صاحب فرزند نوزادی بوده است با کمال میل مراقبت از نوه خودرا می پذیرد زیرا ازآنجا که خود فرزند نوزادی داشته است به گمان خود می تواند همزمان به نوه اش شیردهد
حدود بیش از یک ماه این فرزند نزد مادر بزرگِ مادری خویش مراقبت شده و از شیر او استفاده می کند
پس از بازگشت پدر و مادر این نوزاد، فرزند نزد مادر خود بازگردانده می شود
مدتی بعد مادربزرگ که در جلسه ی روضهای شرکت کرده بود،پس از سخنرانی خطیب آن جلسه،از احکام شیر دادن به فرزند اطلاع پیدا میکند وآنجاست که تمام دنیا را در مقابل خود تیره وتار میبیند
خطیب آن جلسه در رابطه با احکام شیر دادن به فرزند،گفته بود"در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد، مادروپدر آن نوزاد بر یکدیگر حرام ابدی می شوند وباید ازهم جدا شوند وبه هیچ عنوان امکان بازگشت وازدواج مجدد آن زوج وجود ندارد"
مادر بزرگ پس از این جلسه، از تمامی مراجع برای حکم شرعی و فقهی این مسئله تحقیق می کند و متوجه می شود که مراجع عظام دررساله ها و توضیح المسائل خود در رابطه با این مسئله، حکم به "حرمت ابدی" این زوج می دهند و هیچ راه حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد.
در فقه اسلام، حرام اَبدی یا حرمت مؤبد، به حرام بودن ازدواج مرد و زنی برای همیشه گفته می شود؛ به این معنا، هنگامی که مرد و زنی به یکدیگر حرام ابدی می شوند تحت هیچ شرایطی نمی توانند با هم ازدواج کنند.
در فقه شیعه، زنای محصنه، لعان، خواندن صیغه عقد در زمان عده و احرام، لواط با پسر، پدر و برادر زن و طلاق همسر پس از مرتبه نهم از جمله مسائلی است که موجب حرام شدن ازدواج زن و مرد برای همیشه میشود؛ شیر دادن مادر به فرزند دختر خود (نوه دختری) نیز از جمله همین امور است.
البته باید توجه داشت که شیر دادن به نوزاد و احکامی که پس از آن متوجه این امر می شود، شرایط خاص خود را دارد که به طور مفصل در توضیح المسائل مراجع آمده است و به این شکل نیست که هر خانمی که به نوزادی شیر دهد، چنین احکامی بر او مترتب شود. #جدایی
مادر بزرگ که خود او نیز صاحب فرزند نوزادی بوده است با کمال میل مراقبت از نوه خودرا می پذیرد زیرا ازآنجا که خود فرزند نوزادی داشته است به گمان خود می تواند همزمان به نوه اش شیردهد
حدود بیش از یک ماه این فرزند نزد مادر بزرگِ مادری خویش مراقبت شده و از شیر او استفاده می کند
پس از بازگشت پدر و مادر این نوزاد، فرزند نزد مادر خود بازگردانده می شود
مدتی بعد مادربزرگ که در جلسه ی روضهای شرکت کرده بود،پس از سخنرانی خطیب آن جلسه،از احکام شیر دادن به فرزند اطلاع پیدا میکند وآنجاست که تمام دنیا را در مقابل خود تیره وتار میبیند
خطیب آن جلسه در رابطه با احکام شیر دادن به فرزند،گفته بود"در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد، مادروپدر آن نوزاد بر یکدیگر حرام ابدی می شوند وباید ازهم جدا شوند وبه هیچ عنوان امکان بازگشت وازدواج مجدد آن زوج وجود ندارد"
مادر بزرگ پس از این جلسه، از تمامی مراجع برای حکم شرعی و فقهی این مسئله تحقیق می کند و متوجه می شود که مراجع عظام دررساله ها و توضیح المسائل خود در رابطه با این مسئله، حکم به "حرمت ابدی" این زوج می دهند و هیچ راه حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد.
در فقه اسلام، حرام اَبدی یا حرمت مؤبد، به حرام بودن ازدواج مرد و زنی برای همیشه گفته می شود؛ به این معنا، هنگامی که مرد و زنی به یکدیگر حرام ابدی می شوند تحت هیچ شرایطی نمی توانند با هم ازدواج کنند.
در فقه شیعه، زنای محصنه، لعان، خواندن صیغه عقد در زمان عده و احرام، لواط با پسر، پدر و برادر زن و طلاق همسر پس از مرتبه نهم از جمله مسائلی است که موجب حرام شدن ازدواج زن و مرد برای همیشه میشود؛ شیر دادن مادر به فرزند دختر خود (نوه دختری) نیز از جمله همین امور است.
البته باید توجه داشت که شیر دادن به نوزاد و احکامی که پس از آن متوجه این امر می شود، شرایط خاص خود را دارد که به طور مفصل در توضیح المسائل مراجع آمده است و به این شکل نیست که هر خانمی که به نوزادی شیر دهد، چنین احکامی بر او مترتب شود. #جدایی
۱۰.۵k
۰۴ آذر ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱۰)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.