تفسیر قرآن
پیامهای آیه 73 سوره بقره
- اطمينان و اعتماد مردم را جلب كنيد. حضرت موسى، شخصاً به زدن قسمتى از بدن گاو به مقتول اقدام نكرد، بلكه به مردم فرمود: خودتان اين كار را بكنيد. «اضربوه»
- اين آيه، نمونه اى از قدرت خداوند بر زنده كردن مردگان در دنيا به عنوان رجعت و در قيامت براى پاداش است. «كذلك يحيى اللّه الموتى»
- ديدن نشانه هاى قدرت الهى، براى تعقّل دائمى انسان هاست، نه تعجّب لحظه اى. «لعلكم تعقلون»
- اگر روح و فكر انسان آلوده باشد، ديدن آيات الهى نيز تعقّل را در او برنينگيزد. (تعقّل با واژه «لعّل» بكار رفته است.) «لعلّكم تعقلون»
پیامهای آیه 74 سوره بقره
- قساوت و سنگدلى، بدترين نوع مرض روحى است كه به جهت لجاجت هاى پى درپى، براى انسان پيدا مى شود. «ثم قست قلوبكم من بعد ذلك»
- مشاهده ى آيات و الطاف الهى، در افراد لجوج به جاى تقويت ايمان، موجب قساوت قلب مى گردد. [369] «قست قلوبكم من بعد ذلك»
- كارى نكنيم كه نسل ما، شرمنده رفتار ما شود. نياكان سنگدل شدند، ولى خداوند به نسل آنان مى گويد: «قست قلوبكم»
- علم، به تنهايى نورانيّت نمى آورد. بعد از ديدن آن همه معجزه، باز سنگدل شدند. «قست قلوبكم من بعد ذلك»
- قساوت، مراحلى دارد. «كالحجارة او اشدّ قسوة»
- با ساده ترين تشبيه، عميق ترين معارف را مى توان بيان كرد. «كالحجارة»
- انتقادات بايد مستند باشد. قرآن كه مى فرمايد: دلهاى بعضى از سنگ سفت تر است، دليل آن را كه جارى شدن آب از كنار سنگ است، بيان مى دارد. «و انّ من الحجارة لما يتفجّر...»
- جمادات، مرحله اى از شعور را دارا هستند. زيرا خوف و خشيت دارند. «وانّ منها لما يهبط من خشية اللّه» [370]
- داروى قساوت، توجّه به علم خداوند است. «كالحجارة... و مااللَّه بغافل»
- سنگدلى، در رفتار ما مؤثّر است. «قست قلوبكم ... عمّا تعملون»
- خداوند به همه ى كارهاى ما آگاه است. «وما اللَّه بغافل عمّا تعلمون»
-----
369) همچنان كه قرآن، براى مؤمنان مايه ى شفا ورحمت و براى ظالمان، موجب زيان و خسارت است. اسراء، 82. )باران كه در لطافت طبعش، خلاف نيست، در باغ، لاله رويد و در شوره زار، خَس(
370) با توجّه به اينكه خشيت، تنها برخاسته از علم است، نه چيز ديگر: »انّما يخشى اللَّه من عباده العلماء« فاطر، 28. و مولوى نيز مى گويد: (جمله ى ذرّات پيدا و نهان، با تو مى گويند، روزان و شبان، ما سميعيم و بصيريم و هُشيم، با شما نامحرمان، ما خامُشيم، نطق آب و نطق خاك و نطق گل، هست محسوس حواس اهل دل)
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- اطمينان و اعتماد مردم را جلب كنيد. حضرت موسى، شخصاً به زدن قسمتى از بدن گاو به مقتول اقدام نكرد، بلكه به مردم فرمود: خودتان اين كار را بكنيد. «اضربوه»
- اين آيه، نمونه اى از قدرت خداوند بر زنده كردن مردگان در دنيا به عنوان رجعت و در قيامت براى پاداش است. «كذلك يحيى اللّه الموتى»
- ديدن نشانه هاى قدرت الهى، براى تعقّل دائمى انسان هاست، نه تعجّب لحظه اى. «لعلكم تعقلون»
- اگر روح و فكر انسان آلوده باشد، ديدن آيات الهى نيز تعقّل را در او برنينگيزد. (تعقّل با واژه «لعّل» بكار رفته است.) «لعلّكم تعقلون»
پیامهای آیه 74 سوره بقره
- قساوت و سنگدلى، بدترين نوع مرض روحى است كه به جهت لجاجت هاى پى درپى، براى انسان پيدا مى شود. «ثم قست قلوبكم من بعد ذلك»
- مشاهده ى آيات و الطاف الهى، در افراد لجوج به جاى تقويت ايمان، موجب قساوت قلب مى گردد. [369] «قست قلوبكم من بعد ذلك»
- كارى نكنيم كه نسل ما، شرمنده رفتار ما شود. نياكان سنگدل شدند، ولى خداوند به نسل آنان مى گويد: «قست قلوبكم»
- علم، به تنهايى نورانيّت نمى آورد. بعد از ديدن آن همه معجزه، باز سنگدل شدند. «قست قلوبكم من بعد ذلك»
- قساوت، مراحلى دارد. «كالحجارة او اشدّ قسوة»
- با ساده ترين تشبيه، عميق ترين معارف را مى توان بيان كرد. «كالحجارة»
- انتقادات بايد مستند باشد. قرآن كه مى فرمايد: دلهاى بعضى از سنگ سفت تر است، دليل آن را كه جارى شدن آب از كنار سنگ است، بيان مى دارد. «و انّ من الحجارة لما يتفجّر...»
- جمادات، مرحله اى از شعور را دارا هستند. زيرا خوف و خشيت دارند. «وانّ منها لما يهبط من خشية اللّه» [370]
- داروى قساوت، توجّه به علم خداوند است. «كالحجارة... و مااللَّه بغافل»
- سنگدلى، در رفتار ما مؤثّر است. «قست قلوبكم ... عمّا تعملون»
- خداوند به همه ى كارهاى ما آگاه است. «وما اللَّه بغافل عمّا تعلمون»
-----
369) همچنان كه قرآن، براى مؤمنان مايه ى شفا ورحمت و براى ظالمان، موجب زيان و خسارت است. اسراء، 82. )باران كه در لطافت طبعش، خلاف نيست، در باغ، لاله رويد و در شوره زار، خَس(
370) با توجّه به اينكه خشيت، تنها برخاسته از علم است، نه چيز ديگر: »انّما يخشى اللَّه من عباده العلماء« فاطر، 28. و مولوى نيز مى گويد: (جمله ى ذرّات پيدا و نهان، با تو مى گويند، روزان و شبان، ما سميعيم و بصيريم و هُشيم، با شما نامحرمان، ما خامُشيم، نطق آب و نطق خاك و نطق گل، هست محسوس حواس اهل دل)
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۷۲
۰۲ تیر ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.