تفسیر قرآن
پیامهای آیه 61 سوره بقره
- شكم پرستى، عامل هبوط وسقوط انسان هاست. «لن نصبرعلى طعام واحد...اهبطوا»
- رفاه طلبى، زمينه ى ذلّت و خوارى است. «لن نصبر... ضربت عليهم الذلّة...»
- بى ادبى در گفتگو، نشانه ى روحيّه ى سركش وطغيانگر است. آنها مى توانستند بجاى «لن نصبر» هرگز صبر نمى كنيم، بگويند: يك نواختى غذا براى ما سنگين شده است. و يا بجاى «فادع لنا ربّك»، بگويند: «فادع لنا ربّنا»
- بنى اسرائيل، نژاد پر توقّع و افزون طلب هستند. «فادع لنا، يخرج لنا»
- بيان خواسته هاى جزيى، نشانه ى شدّت وابستگى و حقارت طبع است. «بقل، قثاء، فوم، عدس و بصل»
- راضى بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن، تأمين كننده ى خير و مصلحت واقعى انسان است. «أتستبدلون الّذى هو ادنى بالّذى هو خير...»
- شهرنشينى و داشتن همه نوع امكانات، نشانه ى رشد و تكامل نيست، بلكه گاهى مايه ى سقوط و هبوط است. «اهبطوا مصراً»
- كارهاى خطرناك، وابسته به افكار انحرافى وخطرناك است. «يكفرون، يقتلون»
- تاريخ انبيا، با شهادت در راه خداوند گره خورده است. «يقتلون النبيين»
- تعدّى و معصيت پى درپى، موجب كفر و كفر، عامل هر گونه جنايت است. «يكفرون، عصوا»
- ذلّت و بدبختى، مربوط به نژاد نيست، بلكه مربوط به خصوصيّات و عقايد و اعمال انسان هاست. «ذلك بانّهم كانوا يكفرون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- شكم پرستى، عامل هبوط وسقوط انسان هاست. «لن نصبرعلى طعام واحد...اهبطوا»
- رفاه طلبى، زمينه ى ذلّت و خوارى است. «لن نصبر... ضربت عليهم الذلّة...»
- بى ادبى در گفتگو، نشانه ى روحيّه ى سركش وطغيانگر است. آنها مى توانستند بجاى «لن نصبر» هرگز صبر نمى كنيم، بگويند: يك نواختى غذا براى ما سنگين شده است. و يا بجاى «فادع لنا ربّك»، بگويند: «فادع لنا ربّنا»
- بنى اسرائيل، نژاد پر توقّع و افزون طلب هستند. «فادع لنا، يخرج لنا»
- بيان خواسته هاى جزيى، نشانه ى شدّت وابستگى و حقارت طبع است. «بقل، قثاء، فوم، عدس و بصل»
- راضى بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن، تأمين كننده ى خير و مصلحت واقعى انسان است. «أتستبدلون الّذى هو ادنى بالّذى هو خير...»
- شهرنشينى و داشتن همه نوع امكانات، نشانه ى رشد و تكامل نيست، بلكه گاهى مايه ى سقوط و هبوط است. «اهبطوا مصراً»
- كارهاى خطرناك، وابسته به افكار انحرافى وخطرناك است. «يكفرون، يقتلون»
- تاريخ انبيا، با شهادت در راه خداوند گره خورده است. «يقتلون النبيين»
- تعدّى و معصيت پى درپى، موجب كفر و كفر، عامل هر گونه جنايت است. «يكفرون، عصوا»
- ذلّت و بدبختى، مربوط به نژاد نيست، بلكه مربوط به خصوصيّات و عقايد و اعمال انسان هاست. «ذلك بانّهم كانوا يكفرون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۳۶۳
۲۴ خرداد ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.