اسرار حروف بسم الله
#اسرار_حروف_بسم_الله
#ملکی_تبریزی
حروف هم در قبال سایر عوالم، برای خود عالمی دارد و ترتیب آن مطابق با ترتیب دیگر عوالم است.
الف: چنانست که گویا دلالت بر واجب الوجود دارد.
باء: بر مخلوق اول، که همان عقل اول و نور اول که نور پیامبر ما صلّی اللّه علیه و آله باشد دلالت میکند.
لذا از آن تعبیر به «بهاء اللّه» گردیده است، زیرا بهاء به معنای حسن و جمال است، و مخلوق اول عبارت از ظهور جمال پروردگار است،
بلکه اگر در معنای بهاء دقت کنیم میبینیم که آن عبارت از نور با هیبت و وقار است، که این حقیقت، مساوی با جمال و جلال، و جامع آنها است،
مرتبۀ دوم، مرتبۀ «سین» است: که به «سناء اللّه» تفسیر شده است،
سناء در لغت به معنای روشنی برقی است که میجهد و به معنای رفعت و والائی است، و دلالت بر مرتبۀ نفس کلی دارد،
سوم، مرتبۀ «میم» است: که از دائرۀ امکان حکایت میکند، و تفسیر به «ملک» شده است،
بنابراین عوالم سهتا است: عالم عقل، و عالم نفس، و عالم ملک و شهادت،
اگر خواستی بگو: عالم جبروت، و ملکوت و ناسوت. این مطالبی بود راجع به حروف بسم اللّه.
#میرزا_جواد_ملکی_تبریزی
اسرار الصلوة، ص342
#ملکی_تبریزی
حروف هم در قبال سایر عوالم، برای خود عالمی دارد و ترتیب آن مطابق با ترتیب دیگر عوالم است.
الف: چنانست که گویا دلالت بر واجب الوجود دارد.
باء: بر مخلوق اول، که همان عقل اول و نور اول که نور پیامبر ما صلّی اللّه علیه و آله باشد دلالت میکند.
لذا از آن تعبیر به «بهاء اللّه» گردیده است، زیرا بهاء به معنای حسن و جمال است، و مخلوق اول عبارت از ظهور جمال پروردگار است،
بلکه اگر در معنای بهاء دقت کنیم میبینیم که آن عبارت از نور با هیبت و وقار است، که این حقیقت، مساوی با جمال و جلال، و جامع آنها است،
مرتبۀ دوم، مرتبۀ «سین» است: که به «سناء اللّه» تفسیر شده است،
سناء در لغت به معنای روشنی برقی است که میجهد و به معنای رفعت و والائی است، و دلالت بر مرتبۀ نفس کلی دارد،
سوم، مرتبۀ «میم» است: که از دائرۀ امکان حکایت میکند، و تفسیر به «ملک» شده است،
بنابراین عوالم سهتا است: عالم عقل، و عالم نفس، و عالم ملک و شهادت،
اگر خواستی بگو: عالم جبروت، و ملکوت و ناسوت. این مطالبی بود راجع به حروف بسم اللّه.
#میرزا_جواد_ملکی_تبریزی
اسرار الصلوة، ص342
۲۶۸
۱۵ آذر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.