سلسله پستهای سیره پیامبر اعظم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی
سلسله پستهای #سیره_پیامبر_اعظم حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی سلام الله علیه در روابط خارجی
.
.
#قسمت_هجدهم و پایانی:
از آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که جنگ در مکتب اسلام تجویز شده و پیامبر اکرم(ص) نیز آن را به عنوان یک رفتار و یک ابزار در روابط خارجی پذیرفته و از آن بهره جسته است
ولی
دارای شرایط و قواعد خاصی است که می توان آن را در چند بند ذیل خلاصه کرد :
1. در اکثر ایات قر آن، جهاد با کفار و مشرکان مقید به قید «فی سبیل الله» شده است.
به این معنا که خیر، صلاح و رحمت برای همگان می باشد و در نهایت تعبد و فرمان بری از خالق یکتا صورت گیرد.
.
.
2. باید با کسانی که معترض و مهاجمند، مبارزه و جهاد کرد؛
آیه شریفه «وقاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم»
مقید به این معنا است که #جهاد در حقیقت دفع و رفع تهاجم است باکسانی که #فتنه و آشوب بر می انگیزند و خلق خدارا منحرف می کنند و به حقوق و حدود تجاوز می کنند:
«وقاتلواهم حتی لا تکون فتنه [65] »
و در نهایت مؤمنان و پیروان پیامبر برای استقرار قانون و حکومت الله مبارزه می کنند
«ویکون الدین لله [66] »
3. از حدودی که آیات فوق تبیین نموده است، اولا نباید هیچ جنگ جوی مسلمانی، تجاوز کند:
«ولا تعتدوا ان الله یحب المعتدین[67]»
ثانیاً اگر مهاجمان یا مانعان پیشرفت، از دعوت به فتنه و تعرض و مقاومت باز ایستادند، دیگر نباید متعرض آن هاشوند.
«فان انتهوا فان الله غفور رحیم
فان انتهوا فلا عدوان الاّ علی الظالمین[68] »
.
.
4. در نهایت جنگ و جهاد باید در محیط ها و سازمان های امن و صلح ممنوع باشد تا شاید دشمنان و محاربان به تفاهم و فراگرفتن دعوت اسلامی گرایند.
جهاد در حدود مسجدالحرام صورت نمی گیرد ؛ «ولا تقاتلوهم عندالمسجدالحرام[69]»
و
در ماه های حرام نیز ممنوع است مگر آن که دشمن نقض حدود و پیمان شکنی کند:
« الشهر الحرام بالشهر الحرام والحرمات قصاص [70]»
#پایان ...
.
.
#سلام_بر_اهلبیت #سلام_بر_اهل_بیت #سلام_بر_پیامبر #پیامبر_اعظم #محمد #مصطفی #ختم_رسل #نبی #شهادت #سیاست_خارجی #جهاد_کبیر #حق_پایدار_است
.
.
#قسمت_هجدهم و پایانی:
از آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که جنگ در مکتب اسلام تجویز شده و پیامبر اکرم(ص) نیز آن را به عنوان یک رفتار و یک ابزار در روابط خارجی پذیرفته و از آن بهره جسته است
ولی
دارای شرایط و قواعد خاصی است که می توان آن را در چند بند ذیل خلاصه کرد :
1. در اکثر ایات قر آن، جهاد با کفار و مشرکان مقید به قید «فی سبیل الله» شده است.
به این معنا که خیر، صلاح و رحمت برای همگان می باشد و در نهایت تعبد و فرمان بری از خالق یکتا صورت گیرد.
.
.
2. باید با کسانی که معترض و مهاجمند، مبارزه و جهاد کرد؛
آیه شریفه «وقاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم»
مقید به این معنا است که #جهاد در حقیقت دفع و رفع تهاجم است باکسانی که #فتنه و آشوب بر می انگیزند و خلق خدارا منحرف می کنند و به حقوق و حدود تجاوز می کنند:
«وقاتلواهم حتی لا تکون فتنه [65] »
و در نهایت مؤمنان و پیروان پیامبر برای استقرار قانون و حکومت الله مبارزه می کنند
«ویکون الدین لله [66] »
3. از حدودی که آیات فوق تبیین نموده است، اولا نباید هیچ جنگ جوی مسلمانی، تجاوز کند:
«ولا تعتدوا ان الله یحب المعتدین[67]»
ثانیاً اگر مهاجمان یا مانعان پیشرفت، از دعوت به فتنه و تعرض و مقاومت باز ایستادند، دیگر نباید متعرض آن هاشوند.
«فان انتهوا فان الله غفور رحیم
فان انتهوا فلا عدوان الاّ علی الظالمین[68] »
.
.
4. در نهایت جنگ و جهاد باید در محیط ها و سازمان های امن و صلح ممنوع باشد تا شاید دشمنان و محاربان به تفاهم و فراگرفتن دعوت اسلامی گرایند.
جهاد در حدود مسجدالحرام صورت نمی گیرد ؛ «ولا تقاتلوهم عندالمسجدالحرام[69]»
و
در ماه های حرام نیز ممنوع است مگر آن که دشمن نقض حدود و پیمان شکنی کند:
« الشهر الحرام بالشهر الحرام والحرمات قصاص [70]»
#پایان ...
.
.
#سلام_بر_اهلبیت #سلام_بر_اهل_بیت #سلام_بر_پیامبر #پیامبر_اعظم #محمد #مصطفی #ختم_رسل #نبی #شهادت #سیاست_خارجی #جهاد_کبیر #حق_پایدار_است
۲.۷k
۲۵ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۹)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.