تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 25
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلىٰ أَدْبٰارِهِمْ مِنْ بَعْدِ مٰا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطٰانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلىٰ لَهُمْ (٢٥)
بى ترديد كسانى كه پس از روشن شدن هدايت براى آنان [به همان عقايد باطل و كردار ناپسندشان] برگشتند [و دست از قرآن و پيامبر برداشتند] شيطان زشتى هايشان را در نظرشان آراست و آنان را در آرزوهاى دور و دراز انداخت
نکته ها:
«سوّل لهم» يا به معناى زيباسازى زشتى ها و وارونه نماياندن واقعيّات است و يا به معناى «تسهيل» و آسان سازى است، يعنى شيطان راه انحراف را براى انسان آسان جلوه مى دهد.
«أملى » يا به معناى مهلت دادن و يا به معناى امداد و يارى رساندن است.
كارهاى سراسر شرّ شيطان در قرآن عبارتند از: وسوسه(63)، امر به فحشا و زشتى ها(64)، زينت دادن كارهاى زشت(65)، ايجاد ترس و وحشت(66) و دشمنى(67)، وعده فقر و تهيدستى(68)، بد قولى و خلف وعده(69)، اسراف(70) و بازداشتن از ياد خدا(71)، اختلاف و تفرقه(72)، تمرد و نافرمانى(73)، ايجاد شك و ترديد(74)، شرك و انحراف(75) و آرزوهاى طولانى و دراز(76).
البتّه قرآن راه درمان و فرار انسان از شيطان را در دو چيز معرّفى مى كند: يكى آن كه به ديد دشمن به او بنگرد، «انّ الشّيطان لكم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً»(77) ديگر آن كه در برابر شرور شيطان، به خداوند پناه ببرد. «و امّا ينزغنّك من الشّيطان نزغ فاستعذ باللّه»(78) و گرنه شيطان خارجى، «الشّيطان سوّل لهم» و شيطان درونى، «وكذلك سوّلت لى نفسى»(79) انسان را به هلاكت و نابودى مى رسانند.
-----
63) ناس، 4 و 5.
64) نور، 21.
65) انفال، 48 و انعام، 43.
66) آل عمران، 175.
67) مائده، 91.
68) بقره، 268.
69) ابراهيم، 27.
70) اسراء، 27.
71) نساء، 60.
72) اسراء، 53 و طه، 20.
73) مريم، 44.
74) حج، 3.
75) نمل، 24 ؛ قصص، 15.
76) محمّد، 25.
77) فاطر، 6.
78) اعراف، 200.
79) طه، 96.
پیامها :
- توجّه و گوش سپردن به وسوسه هاى شيطان، از آفات ايمان است و سرانجامى جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «انّ الّذين ارتدّوا»
- ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملى ارتجاعى و قابل سرزنش است. «ارتدّوا على ادبارهم من بعد ما تبيّن...»
- راه حق، روشن و واضح است و آگاهى و درك آن مسئوليّت آور. «من بعد ما تبيّن لهم الهُدى»
- اگر با جلوه ها و وسوسه ها به جدّيت مبارزه نكنيم، آگاهى و علم به تنهايى كارى از پيش نمى برد. «تبيّن لهم الهُدى الشّيطان سوّل لهم»
- زيبا جلوه دادن بدى ها و آرزوهاى طولانى، ابزار كار شيطان است.
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 25
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلىٰ أَدْبٰارِهِمْ مِنْ بَعْدِ مٰا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطٰانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلىٰ لَهُمْ (٢٥)
بى ترديد كسانى كه پس از روشن شدن هدايت براى آنان [به همان عقايد باطل و كردار ناپسندشان] برگشتند [و دست از قرآن و پيامبر برداشتند] شيطان زشتى هايشان را در نظرشان آراست و آنان را در آرزوهاى دور و دراز انداخت
نکته ها:
«سوّل لهم» يا به معناى زيباسازى زشتى ها و وارونه نماياندن واقعيّات است و يا به معناى «تسهيل» و آسان سازى است، يعنى شيطان راه انحراف را براى انسان آسان جلوه مى دهد.
«أملى » يا به معناى مهلت دادن و يا به معناى امداد و يارى رساندن است.
كارهاى سراسر شرّ شيطان در قرآن عبارتند از: وسوسه(63)، امر به فحشا و زشتى ها(64)، زينت دادن كارهاى زشت(65)، ايجاد ترس و وحشت(66) و دشمنى(67)، وعده فقر و تهيدستى(68)، بد قولى و خلف وعده(69)، اسراف(70) و بازداشتن از ياد خدا(71)، اختلاف و تفرقه(72)، تمرد و نافرمانى(73)، ايجاد شك و ترديد(74)، شرك و انحراف(75) و آرزوهاى طولانى و دراز(76).
البتّه قرآن راه درمان و فرار انسان از شيطان را در دو چيز معرّفى مى كند: يكى آن كه به ديد دشمن به او بنگرد، «انّ الشّيطان لكم عدوّ فاتّخذوه عدوّاً»(77) ديگر آن كه در برابر شرور شيطان، به خداوند پناه ببرد. «و امّا ينزغنّك من الشّيطان نزغ فاستعذ باللّه»(78) و گرنه شيطان خارجى، «الشّيطان سوّل لهم» و شيطان درونى، «وكذلك سوّلت لى نفسى»(79) انسان را به هلاكت و نابودى مى رسانند.
-----
63) ناس، 4 و 5.
64) نور، 21.
65) انفال، 48 و انعام، 43.
66) آل عمران، 175.
67) مائده، 91.
68) بقره، 268.
69) ابراهيم، 27.
70) اسراء، 27.
71) نساء، 60.
72) اسراء، 53 و طه، 20.
73) مريم، 44.
74) حج، 3.
75) نمل، 24 ؛ قصص، 15.
76) محمّد، 25.
77) فاطر، 6.
78) اعراف، 200.
79) طه، 96.
پیامها :
- توجّه و گوش سپردن به وسوسه هاى شيطان، از آفات ايمان است و سرانجامى جز ارتداد و بد عاقبت شدن ندارد. «انّ الّذين ارتدّوا»
- ارتداد و بازگشت از حق بعد از روشن شدن آن، عملى ارتجاعى و قابل سرزنش است. «ارتدّوا على ادبارهم من بعد ما تبيّن...»
- راه حق، روشن و واضح است و آگاهى و درك آن مسئوليّت آور. «من بعد ما تبيّن لهم الهُدى»
- اگر با جلوه ها و وسوسه ها به جدّيت مبارزه نكنيم، آگاهى و علم به تنهايى كارى از پيش نمى برد. «تبيّن لهم الهُدى الشّيطان سوّل لهم»
- زيبا جلوه دادن بدى ها و آرزوهاى طولانى، ابزار كار شيطان است.
۱.۹k
۲۵ آبان ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.