تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ملک
آیه 25 و 26
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ يَقُولُونَ مَتىٰ هٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ (٢٥)
و مى گويند: اگر راستگوييد اين وعدۀ وقوع [رستاخيز] كى خواهد بود؟
قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللّٰهِ وَ إِنَّمٰا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ (٢٦)
بگو: دانش و آگاهى [اين حقيقت] فقط نزد خداست و من تنها بيم دهنده اى آشكارم
نکته ها:
در قرآن، شش مرتبه جمله، «متى هذا الوعد» از زبان مخالفان آمده است و پيامبر در پاسخ آنان مى فرمودند: علم به قيامت فقط نزد خدا است.
علم غيب دو نوع است: نوعى كه خداوند به برگزيدگان خود عنايت مى كند: «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك»(20) يعنى آنچه گفتيم از خبرهاى غيبى است كه به تو وحى كرديم.
و نوعى كه فقط مخصوص خداست و حتّى انبياى الهى به آن آگاهى ندارند، نظير علم به زمان برپايى قيامت: «انّما العلم عنداللّه» چنانكه در دعا مى خوانيم: «بحق علمك الّذى استأثرت به لنفسك» به حق آن علمى كه براى خود نگاه داشته اى.
ندانستن جزئيات و زمان وقوع قيامت دليل بر انكار كليّات آن نيست. اگر صداى زنگ در خانه بلند شد و شما كسى را كه زنگ مى زند نمى بينيد، دليل آن نيست كه بگوييد كسى پشت در نيست.
-----
20) هود، 49.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ملک
آیه 25 و 26
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ يَقُولُونَ مَتىٰ هٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ (٢٥)
و مى گويند: اگر راستگوييد اين وعدۀ وقوع [رستاخيز] كى خواهد بود؟
قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللّٰهِ وَ إِنَّمٰا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ (٢٦)
بگو: دانش و آگاهى [اين حقيقت] فقط نزد خداست و من تنها بيم دهنده اى آشكارم
نکته ها:
در قرآن، شش مرتبه جمله، «متى هذا الوعد» از زبان مخالفان آمده است و پيامبر در پاسخ آنان مى فرمودند: علم به قيامت فقط نزد خدا است.
علم غيب دو نوع است: نوعى كه خداوند به برگزيدگان خود عنايت مى كند: «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك»(20) يعنى آنچه گفتيم از خبرهاى غيبى است كه به تو وحى كرديم.
و نوعى كه فقط مخصوص خداست و حتّى انبياى الهى به آن آگاهى ندارند، نظير علم به زمان برپايى قيامت: «انّما العلم عنداللّه» چنانكه در دعا مى خوانيم: «بحق علمك الّذى استأثرت به لنفسك» به حق آن علمى كه براى خود نگاه داشته اى.
ندانستن جزئيات و زمان وقوع قيامت دليل بر انكار كليّات آن نيست. اگر صداى زنگ در خانه بلند شد و شما كسى را كه زنگ مى زند نمى بينيد، دليل آن نيست كه بگوييد كسى پشت در نيست.
-----
20) هود، 49.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۶۸۰
۱۳ مهر ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.