تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زٰادَهُمْ هُدىً وَ آتٰاهُمْ تَقْوٰاهُمْ (١٧)
و كسانى كه هدايت يافته اند خدا بر هدايتشان افزوده و پرهيزكارى و تقوايشان را به آنان عطا كرده است؛
نکته ها:
در آيه قبل خوانديم كه گروهى با اينكه سخنان حق و آيات قرآن را از پيامبر مى شنيدند، امّا حاضر به پذيرش آن نبودند. اين آيه مى فرمايد: گروهى با شنيدن همان آيات و سخنان، رشد يافته و وسعت روحى و معنوى پيدا مى كنند.
عباراتى مانند «زادهم هُدى» و «زدنى علماً»(43) صرفاً فزونى هدايت يا علم را بيان نمى كند، بلكه بيانگر رشد و بالندگى روحى و فزونى ظرفيت آن كسى است كه از اين هدايت يا علم برخوردار مى شود.
چند چيز باعث ازدياد هدايت مؤمنان مى شود:
الف) آيات و معارفى كه خداوند نازل مى كند.
ب) سخنان و حكمت هاى پيامبر.
ج) صبر و تحمّل آنان در برابر استهزاى منافقان.(44)
-----
43) طه، 114.
44) تفسير صافى.
پیامها :
- پذيرش هدايت از طرف انسان، زمينه ساز فزونى هدايت از طرف خداوند است. «اهتدوا زادهم»
- هدايت، مراحل و مراتبى دارد. «زادهم هدى»
- هدايت پذيرى، ظرفيّت روحى انسان را توسعه مى دهد. «زادهم» (و نفرمود: «زاد هدايتهم»)
- يك گام از طرف انسان، چند گام از طرف خدا را به دنبال دارد. «اهتدوا» از طرف انسان، «زادهم... و آتاهم» از طرف خدا.
- هدايت واقعى آن است كه انسان را به تقوا برساند. «اهتدوا... آتاهم تقواهم»
- تقوا، هديه و پاداش الهى براى هدايت پذيران است. «آتاهم تقواهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زٰادَهُمْ هُدىً وَ آتٰاهُمْ تَقْوٰاهُمْ (١٧)
و كسانى كه هدايت يافته اند خدا بر هدايتشان افزوده و پرهيزكارى و تقوايشان را به آنان عطا كرده است؛
نکته ها:
در آيه قبل خوانديم كه گروهى با اينكه سخنان حق و آيات قرآن را از پيامبر مى شنيدند، امّا حاضر به پذيرش آن نبودند. اين آيه مى فرمايد: گروهى با شنيدن همان آيات و سخنان، رشد يافته و وسعت روحى و معنوى پيدا مى كنند.
عباراتى مانند «زادهم هُدى» و «زدنى علماً»(43) صرفاً فزونى هدايت يا علم را بيان نمى كند، بلكه بيانگر رشد و بالندگى روحى و فزونى ظرفيت آن كسى است كه از اين هدايت يا علم برخوردار مى شود.
چند چيز باعث ازدياد هدايت مؤمنان مى شود:
الف) آيات و معارفى كه خداوند نازل مى كند.
ب) سخنان و حكمت هاى پيامبر.
ج) صبر و تحمّل آنان در برابر استهزاى منافقان.(44)
-----
43) طه، 114.
44) تفسير صافى.
پیامها :
- پذيرش هدايت از طرف انسان، زمينه ساز فزونى هدايت از طرف خداوند است. «اهتدوا زادهم»
- هدايت، مراحل و مراتبى دارد. «زادهم هدى»
- هدايت پذيرى، ظرفيّت روحى انسان را توسعه مى دهد. «زادهم» (و نفرمود: «زاد هدايتهم»)
- يك گام از طرف انسان، چند گام از طرف خدا را به دنبال دارد. «اهتدوا» از طرف انسان، «زادهم... و آتاهم» از طرف خدا.
- هدايت واقعى آن است كه انسان را به تقوا برساند. «اهتدوا... آتاهم تقواهم»
- تقوا، هديه و پاداش الهى براى هدايت پذيران است. «آتاهم تقواهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۶k
۱۸ آبان ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.