تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
آیه 24 تا 26
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَمْ لِلْإِنْسٰانِ مٰا تَمَنّٰى (٢٤)
مگر براى انسان آنچه را [چون حاجت بخشى بتان و شفاعت آنان] آرزو مى كند، فراهم است ؟
فَلِلّٰهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولىٰ (٢٥)
آخرت و دنيا فقط در سيطرۀ مالكيّت و فرمانروايى خداست
وَ كَمْ مِنْ مَلَكٍ فِي السَّمٰاوٰاتِ لاٰ تُغْنِي شَفٰاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلاّٰ مِنْ بَعْدِ أَنْ يَأْذَنَ اللّٰهُ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ يَرْضىٰ (٢٦)
و چه بسيار فرشتگانى كه در آسمان ها هستند كه شفاعتشان هيچ سودى نمى بخشد مگر پس از آنكه خدا براى هر كه بخواهد و بپسندد، اجازه دهد
نکته ها:
«تمنّى» به معناى آرزو است، خواه امر ممكن يا محال، منطقى يا بى اساس.(27) امّا «رجا» در مورد آرزوهاى شدنى، «طمع» در مورد آرزوهايى كه حصول آن نزديك است و «أمل» در مورد آرزوهايى كه بدست آوردنش مشكل باشد بكار مى رود.(28)
اسلام براى اصلاح رفتار، سرچشمه افكار را اصلاح مى كند. براى اين كه به اميد كسب عزّت و قدرت به سراغ اين و آن نرويم، مى فرمايد: «انّ العزّة للّه جميعا»(29) تمام عزّت از اوست. «انّ القوّة للّه جميعا»(30) تمام قدرت از اوست.
در اين آيه نيز مى فرمايد: آخرت و دنيا مخصوص خداست، پس چرا از غير او توقّع دارى؟!
هستى به اراده ى خداوند مى چرخد، نه به آرزوى ما. امام على عليه السلام مى فرمايد: «عرفت اللّه بفسخ العزائم و نقض العهود»(31) خدا را از اين راه شناختم كه برخى تصميم هاى مهم بشر فسخ و برخى عهدهاى او نقض شده است، يعنى هستى با اراده او مى چرخد نه با تصميم ما.
امام صادق عليه السلام فرمود: نه فرشته و نه پيامبر، در برابر قهر الهى، نمى توانند شما را نجات دهند. هر كس انتظار شفاعت دارد، در جستجوى رضاى خدا باشد.(32)
27) مفردات راغب.
28) فروق اللغات.
29) نساء، 139.
30) بقره، 165.
31) نهج البلاغه، حكمت 250.
32) بحار، ج 8، ص 53.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
آیه 24 تا 26
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَمْ لِلْإِنْسٰانِ مٰا تَمَنّٰى (٢٤)
مگر براى انسان آنچه را [چون حاجت بخشى بتان و شفاعت آنان] آرزو مى كند، فراهم است ؟
فَلِلّٰهِ الْآخِرَةُ وَ الْأُولىٰ (٢٥)
آخرت و دنيا فقط در سيطرۀ مالكيّت و فرمانروايى خداست
وَ كَمْ مِنْ مَلَكٍ فِي السَّمٰاوٰاتِ لاٰ تُغْنِي شَفٰاعَتُهُمْ شَيْئاً إِلاّٰ مِنْ بَعْدِ أَنْ يَأْذَنَ اللّٰهُ لِمَنْ يَشٰاءُ وَ يَرْضىٰ (٢٦)
و چه بسيار فرشتگانى كه در آسمان ها هستند كه شفاعتشان هيچ سودى نمى بخشد مگر پس از آنكه خدا براى هر كه بخواهد و بپسندد، اجازه دهد
نکته ها:
«تمنّى» به معناى آرزو است، خواه امر ممكن يا محال، منطقى يا بى اساس.(27) امّا «رجا» در مورد آرزوهاى شدنى، «طمع» در مورد آرزوهايى كه حصول آن نزديك است و «أمل» در مورد آرزوهايى كه بدست آوردنش مشكل باشد بكار مى رود.(28)
اسلام براى اصلاح رفتار، سرچشمه افكار را اصلاح مى كند. براى اين كه به اميد كسب عزّت و قدرت به سراغ اين و آن نرويم، مى فرمايد: «انّ العزّة للّه جميعا»(29) تمام عزّت از اوست. «انّ القوّة للّه جميعا»(30) تمام قدرت از اوست.
در اين آيه نيز مى فرمايد: آخرت و دنيا مخصوص خداست، پس چرا از غير او توقّع دارى؟!
هستى به اراده ى خداوند مى چرخد، نه به آرزوى ما. امام على عليه السلام مى فرمايد: «عرفت اللّه بفسخ العزائم و نقض العهود»(31) خدا را از اين راه شناختم كه برخى تصميم هاى مهم بشر فسخ و برخى عهدهاى او نقض شده است، يعنى هستى با اراده او مى چرخد نه با تصميم ما.
امام صادق عليه السلام فرمود: نه فرشته و نه پيامبر، در برابر قهر الهى، نمى توانند شما را نجات دهند. هر كس انتظار شفاعت دارد، در جستجوى رضاى خدا باشد.(32)
27) مفردات راغب.
28) فروق اللغات.
29) نساء، 139.
30) بقره، 165.
31) نهج البلاغه، حكمت 250.
32) بحار، ج 8، ص 53.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۱k
۰۵ اسفند ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.