نهی عزاداری کتب شیعه
نهی_عزاداری_کتب_شیعه
پرسش
❔ چرا شیعیان لا اقل به کتب خود #عمل نمی کنند؟ در اسلام و حتی شیعه عزادازی نهی شده است اما چرا شیعه عزاداری می کند؟
❕ محمد بن یحیی، عن سلمة بن الخطاب، عن سلیمان بن سماعة الخزاعی، عن علی بن إسماعیل، عن عمرو بن أبی المقدام قال: سمعت أبا جعفر (علیه السلام) یقول: تدرون ما قوله تعالی: (ولا یعصینک فی معروف)؟ قلت: لا، قال: إن رسول الله (صلی الله علیه وآله) قال: لفاطمة (علیها السلام): 👈 إذا أنامت فلا تخمشی علی وجها ولا تنشری علی شعرا ولا تنادی بالویل ولا تقیمی علی نائحة👉 ، قال: ثم قال: هذا المعروف الذی قال الله عز وجل.
📚 نام کتاب : الکافی- ط الاسلامیة نویسنده : الشیخ الکلینی جلد : 5 صفحه : 527
✍ از امام باقر شنیدم که می گفت : ایا می دانید معنای این گفتار خدا چیست که(لا یعصینک فی معروف یعنی در هیچ کار معروفی از تو نافرمانی نکنند)؟ پاسخ دادم : نه ؛ گفت : رسول خدا به فاطمه فرمود : 👈 هنگامی که من مردم ، گونه بر من نخراش و موی خود را پریشان نکن و فریاد واویلا نده و 💥 نوحه خوانی برایم بپا نکن💥 👉 .
🔷 چرا #نوحه خوانی می کنید؟؟ وقتی محمد به فاطمه میگه برایم نوحه خوانی نکنید ؛ شما چرا کاسه داغ تر از آش می شوید؟؟؟
💠 #پاسخ💠
👌 عالم ارجمند ، مکارم #شیرازی در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛
🔰 « #عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛
❕ « تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی #سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚 اعتقاد ما ، ص119
👌 روایتی که مورد استناد قرار گرفت ، از حیث سندی #ضعیف و غیر قابل اعتماد است .
❕ در سند آن #سلمه بن الخطاب وجود دارد که نجاشی در مورد او می گوید ؛
« در حدیث ضعیف است »
📚 رجال نجاشی ص187
👌 وعلی بن اسماعیل وجود دارد که #مجهول است .
❕ راوی دیگر نیز عمروبن ابی المقدام است که دارای توثیق قاطعی نیست . علامه #حلی از برخی از علما نقل می کند که او را تضعیف کرده اند
📚 رجال علامه حلی ص120
❕ لذا علامه #مجلسی در ذیل حدیث مذکور می گوید ؛
« الحدیث الرابع ضعیف »« این حدیث ضعیف است »
📚 مراه العقول ج20 ص358
❕ این حدیث با همین #سلسله راویان ضعیف و مجهول در کتاب معانی الاخبار هم نقل شده است ؛
📚 معانی الاخبار ص390
پرسش
❔ چرا شیعیان لا اقل به کتب خود #عمل نمی کنند؟ در اسلام و حتی شیعه عزادازی نهی شده است اما چرا شیعه عزاداری می کند؟
❕ محمد بن یحیی، عن سلمة بن الخطاب، عن سلیمان بن سماعة الخزاعی، عن علی بن إسماعیل، عن عمرو بن أبی المقدام قال: سمعت أبا جعفر (علیه السلام) یقول: تدرون ما قوله تعالی: (ولا یعصینک فی معروف)؟ قلت: لا، قال: إن رسول الله (صلی الله علیه وآله) قال: لفاطمة (علیها السلام): 👈 إذا أنامت فلا تخمشی علی وجها ولا تنشری علی شعرا ولا تنادی بالویل ولا تقیمی علی نائحة👉 ، قال: ثم قال: هذا المعروف الذی قال الله عز وجل.
📚 نام کتاب : الکافی- ط الاسلامیة نویسنده : الشیخ الکلینی جلد : 5 صفحه : 527
✍ از امام باقر شنیدم که می گفت : ایا می دانید معنای این گفتار خدا چیست که(لا یعصینک فی معروف یعنی در هیچ کار معروفی از تو نافرمانی نکنند)؟ پاسخ دادم : نه ؛ گفت : رسول خدا به فاطمه فرمود : 👈 هنگامی که من مردم ، گونه بر من نخراش و موی خود را پریشان نکن و فریاد واویلا نده و 💥 نوحه خوانی برایم بپا نکن💥 👉 .
🔷 چرا #نوحه خوانی می کنید؟؟ وقتی محمد به فاطمه میگه برایم نوحه خوانی نکنید ؛ شما چرا کاسه داغ تر از آش می شوید؟؟؟
💠 #پاسخ💠
👌 عالم ارجمند ، مکارم #شیرازی در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛
🔰 « #عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛
❕ « تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی #سلسله سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است»
📚 اعتقاد ما ، ص119
👌 روایتی که مورد استناد قرار گرفت ، از حیث سندی #ضعیف و غیر قابل اعتماد است .
❕ در سند آن #سلمه بن الخطاب وجود دارد که نجاشی در مورد او می گوید ؛
« در حدیث ضعیف است »
📚 رجال نجاشی ص187
👌 وعلی بن اسماعیل وجود دارد که #مجهول است .
❕ راوی دیگر نیز عمروبن ابی المقدام است که دارای توثیق قاطعی نیست . علامه #حلی از برخی از علما نقل می کند که او را تضعیف کرده اند
📚 رجال علامه حلی ص120
❕ لذا علامه #مجلسی در ذیل حدیث مذکور می گوید ؛
« الحدیث الرابع ضعیف »« این حدیث ضعیف است »
📚 مراه العقول ج20 ص358
❕ این حدیث با همین #سلسله راویان ضعیف و مجهول در کتاب معانی الاخبار هم نقل شده است ؛
📚 معانی الاخبار ص390
۲.۶k
۲۲ اسفند ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.