تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طور
ثواب قرائت این سوره
از امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: هر كس سوره طور را بخواند، خداوند همه خوبیهای دنیا و آخرت را برای او جمع خواهد كرد.
آیات 1 تا 8
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ الطُّورِ (١)
سوگند به [كوهِ ] طور،
وَ كِتٰابٍ مَسْطُورٍ (٢)
و به كتابى كه نوشته شده،
فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ (٣)
در صفحه اى باز و گسترده،
وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ (٤)
و به آن خانۀ آباد،
وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ (٥)
و به آن سقف برافراشته،
وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ (٦)
و به آن درياى مملو و برافروخته،
إِنَّ عَذٰابَ رَبِّكَ لَوٰاقِعٌ (٧)
كه بى ترديد عذاب پروردگارت واقع شدنى است؛
مٰا لَهُ مِنْ دٰافِعٍ (٨)
و آن را هيچ مانع و بازدارنده اى نيست
نکته ها:
«طور» در لغت به معناى كوه است، ولى ظاهراً مراد از آن در اينجا، كوهى در منطقه سينا مى باشد كه ميقات خدا با حضرت موسى بود. كوه طور مكانى مقدّس است و در قرآن چنين توصيف شده است: «الطور الايمن»(1)، «بالواد المقدّس»(2) و «فى البقعة المباركة»(3).
مراد از «كتاب مسطور»، كتب آسمانى همچون تورات و قرآن است كه در صفحات نازك پوست نگاشته مى شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پيچيده و بسته. «فى رقّ منشور»
«رَقّ» از «رقّت» به معناى پوستى است كه براى نوشتن آماده شده و لطيف و نازك است. «منشور» به معناى مبسوط و «مسجور» به معناى برافروخته و شعله ور است و به معناى آكنده و مالامال نيز آمده است.
مقصود از «بيت المعمور» خانه خداست كه همواره به واسطه حضور زائران و حاجيان، معمور و آباد بوده است و در قرآن ده بار از كعبه به عنوان «بيت» ياد شده است، مانند: «البيت العتيق»(4) البتّه در روايات آمده است كه در آسمان ها نيز محلّى در مقابل كعبه قرار دارد كه فرشتگان به دور آن طواف مى كنند و آن نيز «بيت المعمور» نام دارد.(5)
مقصود از «البحر المسجور»، درياى شعله ور و جوشان و خروشان، يا درياهايى است كه در آستانه قيامت برافروخته مى شوند، چنانكه در آيه ى 6 سوره تكوير مى خوانيم: «و اذا البحار سُجّرت» و يا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمين است كه همچون دريايى از آتش هرچندگاه يكبار از دهانه آتشفشان ها فوران مى كند.
در آيه ى آخر سوره قبل (ذاريات) خوانديم: «يومهم الّذى يوعدون» كه سخن از وعده ى قيامت بود .
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طور
ثواب قرائت این سوره
از امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: هر كس سوره طور را بخواند، خداوند همه خوبیهای دنیا و آخرت را برای او جمع خواهد كرد.
آیات 1 تا 8
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ الطُّورِ (١)
سوگند به [كوهِ ] طور،
وَ كِتٰابٍ مَسْطُورٍ (٢)
و به كتابى كه نوشته شده،
فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ (٣)
در صفحه اى باز و گسترده،
وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ (٤)
و به آن خانۀ آباد،
وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ (٥)
و به آن سقف برافراشته،
وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ (٦)
و به آن درياى مملو و برافروخته،
إِنَّ عَذٰابَ رَبِّكَ لَوٰاقِعٌ (٧)
كه بى ترديد عذاب پروردگارت واقع شدنى است؛
مٰا لَهُ مِنْ دٰافِعٍ (٨)
و آن را هيچ مانع و بازدارنده اى نيست
نکته ها:
«طور» در لغت به معناى كوه است، ولى ظاهراً مراد از آن در اينجا، كوهى در منطقه سينا مى باشد كه ميقات خدا با حضرت موسى بود. كوه طور مكانى مقدّس است و در قرآن چنين توصيف شده است: «الطور الايمن»(1)، «بالواد المقدّس»(2) و «فى البقعة المباركة»(3).
مراد از «كتاب مسطور»، كتب آسمانى همچون تورات و قرآن است كه در صفحات نازك پوست نگاشته مى شده و البتّه باز و گشوده بوده است، نه پيچيده و بسته. «فى رقّ منشور»
«رَقّ» از «رقّت» به معناى پوستى است كه براى نوشتن آماده شده و لطيف و نازك است. «منشور» به معناى مبسوط و «مسجور» به معناى برافروخته و شعله ور است و به معناى آكنده و مالامال نيز آمده است.
مقصود از «بيت المعمور» خانه خداست كه همواره به واسطه حضور زائران و حاجيان، معمور و آباد بوده است و در قرآن ده بار از كعبه به عنوان «بيت» ياد شده است، مانند: «البيت العتيق»(4) البتّه در روايات آمده است كه در آسمان ها نيز محلّى در مقابل كعبه قرار دارد كه فرشتگان به دور آن طواف مى كنند و آن نيز «بيت المعمور» نام دارد.(5)
مقصود از «البحر المسجور»، درياى شعله ور و جوشان و خروشان، يا درياهايى است كه در آستانه قيامت برافروخته مى شوند، چنانكه در آيه ى 6 سوره تكوير مى خوانيم: «و اذا البحار سُجّرت» و يا مراد موادّ مذابّ و جوشان قعر زمين است كه همچون دريايى از آتش هرچندگاه يكبار از دهانه آتشفشان ها فوران مى كند.
در آيه ى آخر سوره قبل (ذاريات) خوانديم: «يومهم الّذى يوعدون» كه سخن از وعده ى قيامت بود .
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۷k
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.