تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 32
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِذَا غَشِيَهُم مَّوْجٌ كَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَي الْبَرِّ فَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا كُلُّ خَتَّارٍ كَفُورٍ (32)
ترجمه :
و هرگاه موجى(خروشان در دريا) همچون ابرها(ی آسمان) آنان را بپوشاند، خدا را با طاعتى خالصانه مى خوانند، پس چون خداوند آنان را به خشكى (رساند و) نجات دهد، بعضى راه اعتدال پيش گيرند (و بعضى راه انحراف)، و جز پيمان شكنانِ ناسپاس، آيات ما را انكار نمى كنند.
نکته ها:
«ظُلَل» جمع «ظُلَّة» به معناى ابرى است كه سايه مى افكند و غالباً در مواردى بكار مى رود كه موضوع ناخوشايندى در كار باشد. «مُقتَصِد» به معناى اعتدال در كار، و وفاى به عهد و پيمان است.
كلمه «خَتّار» صيغه مبالغه، به معناى بسيار پيمان شكن است، چون مشركان و گنهكاران، مكرّر در گرفتارى ها رو به سوى خدا مى آورند و عهد و پيمان مى بندند؛ امّا پس از فرونشستن حوادث، باز پيمان شكنى مى كنند، خداوند آنان را «خَتّار» ناميده است.
ايمان گروهى از مردم، دائمى و پايدار است، ولى ايمان گروهى مقطعى و موسمى است، يعنى فقط هنگامى كه اسباب و وسايل مادّى قطع شود، اين گروه متوجّه خدا مى شوند. مثل برق اضطرارى كه وقتى همه برق ها خاموش شد، سراغ آن مى روند.
پیامها :
- انسان به طور فطرى خداشناس است، ليكن وسايل و اسباب مادّى همچون پرده اى روى فطرت را مى پوشاند و بروز حوادث و خطرها، اين پرده را كنار مى زند. «غشيهم... دعوا اللّه»
- رفاه مادّى، عامل غفلت است، ولى خطرها و تنگناها، عامل توجّه، تضرّع، خلوص وغرورزدايى. «اذاغشيهم... دعوُا اللّه...»
- قطع اميد از اسباب عادّى، يكى از راه هاى رسيدن به اخلاص است. «مخلصين له الدين»
- براى اولياى خدا، غفلت عارضى است، «اذا مسّهم طائف من الشّيطان تذكّروا»(335) ولى براى گروهى، اخلاص عارضى است. «اذا غشيهم... مخلصين»
- دعاى خالصانه در مظانّ اجابت است. «دعوا اللّه مخلصين... نجّاهم»
- انسان داراى اختيار و اراده است. «فمنهم مقتصد» (بعضى پس از رهايى از مشكلات، بر راه حقّ باقى مى مانند، ولى بعضى به راه انحراف و شرك بر مى گردند، و اين نمايان گر آزادى اراده واختيار بشر است)
- لازمه ايمان، اعتدال است. (به جاى آنكه بفرمايد: «فمنهم مؤمن»، فرمود:) «فمنهم مقتصد»
- پيمان شكنى و ناسپاسى، انسان را به كفر مى كشاند. «و ما يجحد بآياتنا الاّ كلّ ختّار كفور»
335) اعراف، 201.
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره لقمان
آیه 32
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِذَا غَشِيَهُم مَّوْجٌ كَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَي الْبَرِّ فَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا كُلُّ خَتَّارٍ كَفُورٍ (32)
ترجمه :
و هرگاه موجى(خروشان در دريا) همچون ابرها(ی آسمان) آنان را بپوشاند، خدا را با طاعتى خالصانه مى خوانند، پس چون خداوند آنان را به خشكى (رساند و) نجات دهد، بعضى راه اعتدال پيش گيرند (و بعضى راه انحراف)، و جز پيمان شكنانِ ناسپاس، آيات ما را انكار نمى كنند.
نکته ها:
«ظُلَل» جمع «ظُلَّة» به معناى ابرى است كه سايه مى افكند و غالباً در مواردى بكار مى رود كه موضوع ناخوشايندى در كار باشد. «مُقتَصِد» به معناى اعتدال در كار، و وفاى به عهد و پيمان است.
كلمه «خَتّار» صيغه مبالغه، به معناى بسيار پيمان شكن است، چون مشركان و گنهكاران، مكرّر در گرفتارى ها رو به سوى خدا مى آورند و عهد و پيمان مى بندند؛ امّا پس از فرونشستن حوادث، باز پيمان شكنى مى كنند، خداوند آنان را «خَتّار» ناميده است.
ايمان گروهى از مردم، دائمى و پايدار است، ولى ايمان گروهى مقطعى و موسمى است، يعنى فقط هنگامى كه اسباب و وسايل مادّى قطع شود، اين گروه متوجّه خدا مى شوند. مثل برق اضطرارى كه وقتى همه برق ها خاموش شد، سراغ آن مى روند.
پیامها :
- انسان به طور فطرى خداشناس است، ليكن وسايل و اسباب مادّى همچون پرده اى روى فطرت را مى پوشاند و بروز حوادث و خطرها، اين پرده را كنار مى زند. «غشيهم... دعوا اللّه»
- رفاه مادّى، عامل غفلت است، ولى خطرها و تنگناها، عامل توجّه، تضرّع، خلوص وغرورزدايى. «اذاغشيهم... دعوُا اللّه...»
- قطع اميد از اسباب عادّى، يكى از راه هاى رسيدن به اخلاص است. «مخلصين له الدين»
- براى اولياى خدا، غفلت عارضى است، «اذا مسّهم طائف من الشّيطان تذكّروا»(335) ولى براى گروهى، اخلاص عارضى است. «اذا غشيهم... مخلصين»
- دعاى خالصانه در مظانّ اجابت است. «دعوا اللّه مخلصين... نجّاهم»
- انسان داراى اختيار و اراده است. «فمنهم مقتصد» (بعضى پس از رهايى از مشكلات، بر راه حقّ باقى مى مانند، ولى بعضى به راه انحراف و شرك بر مى گردند، و اين نمايان گر آزادى اراده واختيار بشر است)
- لازمه ايمان، اعتدال است. (به جاى آنكه بفرمايد: «فمنهم مؤمن»، فرمود:) «فمنهم مقتصد»
- پيمان شكنى و ناسپاسى، انسان را به كفر مى كشاند. «و ما يجحد بآياتنا الاّ كلّ ختّار كفور»
335) اعراف، 201.
۱.۹k
۱۴ تیر ۱۴۰۰
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.