تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بقره
ترجمه و تفسیر آیه 9
يُخٰادِعُونَ اللّٰهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مٰا يَخْدَعُونَ إِلاّٰ أَنْفُسَهُمْ وَ مٰا يَشْعُرُونَ (٩)
[به گمان باطلشان] مى خواهند خدا و اهل ايمان را فريب دهند، در حالى كه جز خودشان را فريب نمى دهند، ولى [اين حقيقت را] درك نمى كنند
نکته ها:
«شعور» از ريشه ى «شَعر» به معناى مو مى باشد. كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مى كند كه ديگران را فريب مى دهد، زيرا درك درست ندارد. «لايشعرون»
مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مى دهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. يعنى همان گونه كه اطاعت و بيعت با رسول خدا، اطاعت و بيعت با خداست(162) و خدعه با رسول خدا به منزله خدعه با خدا مى باشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده ام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مى آورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مى شمارد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مى كند.
در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خوانيم: رياكارى، خدعه با خداوند است.(163)
قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مى داند. چنانكه در اين آيه مى فرمايد: خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا. و در جاى ديگر مى فرمايد: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها»(164) اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد، به خود كرده ايد. يا در جاى ديگر مى فرمايد: «ولا يَحيق المَكر السيّى ء الاّ بَاهلِه»(165) نيرنگ بد، جز سازنده اش را فرا نگيرد.
-----
162) من يطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هركس از رسول پيروى كند، قطعاً از خدا پيروى كرده است. نساء، 80. «انّ الّذين يُبايعونك انّما يبايعون اللّه» كسانى كه با تو بيعت كنند، همانا با خدا بيعت نموده اند. فتح، 1.
163) تفسير نورالثقلين.
164) اسراء، 7.
165) فاطر، 43.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره بقره
ترجمه و تفسیر آیه 9
يُخٰادِعُونَ اللّٰهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مٰا يَخْدَعُونَ إِلاّٰ أَنْفُسَهُمْ وَ مٰا يَشْعُرُونَ (٩)
[به گمان باطلشان] مى خواهند خدا و اهل ايمان را فريب دهند، در حالى كه جز خودشان را فريب نمى دهند، ولى [اين حقيقت را] درك نمى كنند
نکته ها:
«شعور» از ريشه ى «شَعر» به معناى مو مى باشد. كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است. بنابراين منافق گمان مى كند كه ديگران را فريب مى دهد، زيرا درك درست ندارد. «لايشعرون»
مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مى دهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. يعنى همان گونه كه اطاعت و بيعت با رسول خدا، اطاعت و بيعت با خداست(162) و خدعه با رسول خدا به منزله خدعه با خدا مى باشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده ام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مى آورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مى شمارد. او در دل ايمان ندارد و كافر است، خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مى كند.
در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خوانيم: رياكارى، خدعه با خداوند است.(163)
قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مى داند. چنانكه در اين آيه مى فرمايد: خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا. و در جاى ديگر مى فرمايد: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسكم و اِن أسأتم فلها»(164) اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد، به خود كرده ايد. يا در جاى ديگر مى فرمايد: «ولا يَحيق المَكر السيّى ء الاّ بَاهلِه»(165) نيرنگ بد، جز سازنده اش را فرا نگيرد.
-----
162) من يطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هركس از رسول پيروى كند، قطعاً از خدا پيروى كرده است. نساء، 80. «انّ الّذين يُبايعونك انّما يبايعون اللّه» كسانى كه با تو بيعت كنند، همانا با خدا بيعت نموده اند. فتح، 1.
163) تفسير نورالثقلين.
164) اسراء، 7.
165) فاطر، 43.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۷۵
۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.