آرامگاه کورورش بزرگ پاسخ به منکران سپاس اقا فریبرز ۳۹
این سخنان نادرست و ادعاهای اغراق آمیز عمدتا تنها بر پایه تاریخ هرودوت گفته میشود، با نگاهی به دیگر تواریخ باستانی خواهیم دید که اختلاف نظر بر سر مرگ کوروش و همچنین چگونگی مرگ وی فراوان است.
به عنوان مثال در حالی هرودوت از مرگ کوروش در اثر جنگ با ماساژت ها و شکست وی و نیز بریده شدن سر او به دست ملکه ماساژتها سخن میگوید (هرودوت، کتاب یکم ، بند 201 تا 216) که استرابون جنگ کوروش را با سکاها کاملا پیروز مندانه میداند (استرابون، 1381: ص 33).
اگر قرار باشد بدون تحلیل دادههای تاریخی، تنها با تعصب به روایت هرودوت استناد کنیم در طرف مقابل هم عدهای همان راه خطا را طی خواهند کرد و بدون توجه به روایات دیگر، تنها به داستان استرابون از مرگ کوروش استناد خواهند کرد.
از طرفی آیا افرادی که معتقدند روایت هرودوت بی هیچ کم و کاستی درست است و با افتخار از تومیریس یاد میکنند، آداب و رسومی که هرودوت درباره قوم تومیریس گفته است را میپذیرند؟! آیا با تفسیری که خودشان دارند و ماساگتها را تورک میدانند این آداب و رسوم را درباره ترکها میپذیرند که هرودوت گفته است:
… زنان به همگان تعلق دارند… هر مرد ماساگت که زنی را بخواهد به جلوی کلبه او ترکش خود را میآویزد و با خیالی آسوده، با او در میآمیزد.
…هنگامی که مردی به نهایت پیری رسید همه نزدیکان او گرد میآیند و او را همزمان با چند رأس حیوان قربانی میکنند، بعد گوشتها را میپزند و با آنها یک ضیافت ترتیب میدهند… (هرودوت، کتاب ۱، بند ۲۱۶).
هرودوت آشکارا در این نوشتهها، رسمهایی مانند فاحشگی عمومی و همچنین آدمخواری را به ماساگتها نسبت میدهد و همین هرودوت هست که مرگ کوروش را در نتیجه جنگ با تومیریس میداند؛ گفته دیگر مورخان هم ریشه در روایت هرودوت دارد.
آیا کسانی که تومیریس را مادر میخوانند و ماساگتها را تورک میدانند، میپذیرند که در تورکهای باستانی رسمهایی مانند فاحشگی عمومی و آدمخواری رایج بوده است؟! (ن.ک: دهقان، 28 مهر 1394).
آشکار است که حقیقت برای حق جویان تنها با کنار هم قرار دادن دادههای تاریخی و یافتن اشتراکات آنها به دست خواهد آمد، با چنین روشی به بررسی گفتار هرودوت پیرامون چگونگی مرگ کوروش بزرگ خواهیم پرداخت.
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#هخامنشیان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#تخت_جمشید#پاسارگاد#فارس#شیراز
به عنوان مثال در حالی هرودوت از مرگ کوروش در اثر جنگ با ماساژت ها و شکست وی و نیز بریده شدن سر او به دست ملکه ماساژتها سخن میگوید (هرودوت، کتاب یکم ، بند 201 تا 216) که استرابون جنگ کوروش را با سکاها کاملا پیروز مندانه میداند (استرابون، 1381: ص 33).
اگر قرار باشد بدون تحلیل دادههای تاریخی، تنها با تعصب به روایت هرودوت استناد کنیم در طرف مقابل هم عدهای همان راه خطا را طی خواهند کرد و بدون توجه به روایات دیگر، تنها به داستان استرابون از مرگ کوروش استناد خواهند کرد.
از طرفی آیا افرادی که معتقدند روایت هرودوت بی هیچ کم و کاستی درست است و با افتخار از تومیریس یاد میکنند، آداب و رسومی که هرودوت درباره قوم تومیریس گفته است را میپذیرند؟! آیا با تفسیری که خودشان دارند و ماساگتها را تورک میدانند این آداب و رسوم را درباره ترکها میپذیرند که هرودوت گفته است:
… زنان به همگان تعلق دارند… هر مرد ماساگت که زنی را بخواهد به جلوی کلبه او ترکش خود را میآویزد و با خیالی آسوده، با او در میآمیزد.
…هنگامی که مردی به نهایت پیری رسید همه نزدیکان او گرد میآیند و او را همزمان با چند رأس حیوان قربانی میکنند، بعد گوشتها را میپزند و با آنها یک ضیافت ترتیب میدهند… (هرودوت، کتاب ۱، بند ۲۱۶).
هرودوت آشکارا در این نوشتهها، رسمهایی مانند فاحشگی عمومی و همچنین آدمخواری را به ماساگتها نسبت میدهد و همین هرودوت هست که مرگ کوروش را در نتیجه جنگ با تومیریس میداند؛ گفته دیگر مورخان هم ریشه در روایت هرودوت دارد.
آیا کسانی که تومیریس را مادر میخوانند و ماساگتها را تورک میدانند، میپذیرند که در تورکهای باستانی رسمهایی مانند فاحشگی عمومی و آدمخواری رایج بوده است؟! (ن.ک: دهقان، 28 مهر 1394).
آشکار است که حقیقت برای حق جویان تنها با کنار هم قرار دادن دادههای تاریخی و یافتن اشتراکات آنها به دست خواهد آمد، با چنین روشی به بررسی گفتار هرودوت پیرامون چگونگی مرگ کوروش بزرگ خواهیم پرداخت.
#ما_ایرانی_هستیم#ایران#ایرانی#ایرانیان#ایران_باستان#هخامنشیان#کورش_بزرگ#کورش_کبیر#تخت_جمشید#پاسارگاد#فارس#شیراز
۲.۰k
۲۲ خرداد ۱۴۰۰