کلام خدا و اندیشه درآن
«ظهیر»، از «ظَهر» به معناى پشتوانه و پشتیبان است.
آیه، پاسخى است به سخن كفّار كه مى گفتند: «لو نشاء لقلنا مثل هذا»(214) ما هم اگر بخواهیم، مى توانیم مثل قرآن را بیاوریم. و این دعوت قرآن به مبارزه و آوردن نمونه اى مثل خود (تحّدى)، قرن هاست كه بى جواب مانده است و تا كنون نیز دشمنان عرب زبان از اهل كتاب و مكتب هاى الحادى، با همه ى دشمنى هایشان با اسلام و حمایت قدرت هاى گوناگون، نتوانسته اند مثل قرآن را بیاورند.
ویژگى هاى بى همتاى قرآن، عبارت است از اینكه: هم معجزه است، هم روان و متنوّع، هم خبر از آینده مى دهد، هم بهترین داستان ها را دارد، هم بهترین شیوه ى دعوت را دارد، هم بیان كننده ى همه ى مسائل و نیازهاى فردى و اجتماعى، دنیوى و اخروى در همه ى زمینه ها و در تمام زمان هاست.
-----
214) انفال، 31.
آیه، پاسخى است به سخن كفّار كه مى گفتند: «لو نشاء لقلنا مثل هذا»(214) ما هم اگر بخواهیم، مى توانیم مثل قرآن را بیاوریم. و این دعوت قرآن به مبارزه و آوردن نمونه اى مثل خود (تحّدى)، قرن هاست كه بى جواب مانده است و تا كنون نیز دشمنان عرب زبان از اهل كتاب و مكتب هاى الحادى، با همه ى دشمنى هایشان با اسلام و حمایت قدرت هاى گوناگون، نتوانسته اند مثل قرآن را بیاورند.
ویژگى هاى بى همتاى قرآن، عبارت است از اینكه: هم معجزه است، هم روان و متنوّع، هم خبر از آینده مى دهد، هم بهترین داستان ها را دارد، هم بهترین شیوه ى دعوت را دارد، هم بیان كننده ى همه ى مسائل و نیازهاى فردى و اجتماعى، دنیوى و اخروى در همه ى زمینه ها و در تمام زمان هاست.
-----
214) انفال، 31.
۹۱۷
۲۳ مهر ۱۴۰۳