هو
هو
🔸 عاقل را سزاوار است که از ظاهر به باطن سفر کرده و هر محسوسی را شکافته و لبّ و حقیقت آن را مشاهده نماید
وتمامی داستانها و قصص قرانی بدین منظور حکایت شده اند
🔸 آن که عاقل است هرگز غرق تماشای کیسه برنجی که خریده , نمی شود و در گوشه ای فقط به الیافها و رنگ و اندازه کیسه نمی نگرد بلکه کیسه را می گشاید و از دانه هایی که درون آن است استفاده می کند
به همین وزان به تمامی آیات و روایات بلکه به تمامی عالم به نظر عقل می نگرد
🔸 و اگر در قرآن می خواند که آدم و حوا از بهشت تنزّل نموده اند می داند که غرض قرآن بیان یک قضیه ی آدم و حوای شخصی و روایتِ یک داستان نیست بلکه مراد بیان احوال و اطوار هر سالک طریق إلی الله است که به محض راه افتادن تمامی حوادث و موانع پیش راهِ انبیاء برای او نیز اتفاق می افتد
لذا سریع غرق در ظاهر حکایت نمی شود و اشکال نمی کند که مگر نبیّ خدا هم مرتکب خطا و اشتباه می شود؟
او می داند که همه قصص قرآنی بیان اطوار وجودی انسان در سیر صعودی و تکاملی اوست و سفرنامه های انبیاء فقط برای شهود حالات هر کسی هست که می خواهد در این مسیر گام بردارد و الّا سفرای الهی منزّه از خطا و اشتباه بلکه مبرّای از سهو و نسیانند .
در بند چهارم دفتر دل آمده است:
غذای عام خام است و بود پوست
غذای خاص مغز است و چه نیکوست
در این معنی نگر در کاه و گندم
چه می باشد غذای گاو و مردم
🔸 کاه غذای گاو است که پوست و خام است چه این که ظاهر است ولی گندم که مغز و باطن است غذای مردم است. اقرأوارقه . رحمت رحمانیّه به منزله غذای ظاهری است و رحمت رحیمیه غذای باطنی است.
_____________________
#شرح_مراتب_طهارت
جلد دوم
استاد صمدی آملی حفظه الله
🔸 عاقل را سزاوار است که از ظاهر به باطن سفر کرده و هر محسوسی را شکافته و لبّ و حقیقت آن را مشاهده نماید
وتمامی داستانها و قصص قرانی بدین منظور حکایت شده اند
🔸 آن که عاقل است هرگز غرق تماشای کیسه برنجی که خریده , نمی شود و در گوشه ای فقط به الیافها و رنگ و اندازه کیسه نمی نگرد بلکه کیسه را می گشاید و از دانه هایی که درون آن است استفاده می کند
به همین وزان به تمامی آیات و روایات بلکه به تمامی عالم به نظر عقل می نگرد
🔸 و اگر در قرآن می خواند که آدم و حوا از بهشت تنزّل نموده اند می داند که غرض قرآن بیان یک قضیه ی آدم و حوای شخصی و روایتِ یک داستان نیست بلکه مراد بیان احوال و اطوار هر سالک طریق إلی الله است که به محض راه افتادن تمامی حوادث و موانع پیش راهِ انبیاء برای او نیز اتفاق می افتد
لذا سریع غرق در ظاهر حکایت نمی شود و اشکال نمی کند که مگر نبیّ خدا هم مرتکب خطا و اشتباه می شود؟
او می داند که همه قصص قرآنی بیان اطوار وجودی انسان در سیر صعودی و تکاملی اوست و سفرنامه های انبیاء فقط برای شهود حالات هر کسی هست که می خواهد در این مسیر گام بردارد و الّا سفرای الهی منزّه از خطا و اشتباه بلکه مبرّای از سهو و نسیانند .
در بند چهارم دفتر دل آمده است:
غذای عام خام است و بود پوست
غذای خاص مغز است و چه نیکوست
در این معنی نگر در کاه و گندم
چه می باشد غذای گاو و مردم
🔸 کاه غذای گاو است که پوست و خام است چه این که ظاهر است ولی گندم که مغز و باطن است غذای مردم است. اقرأوارقه . رحمت رحمانیّه به منزله غذای ظاهری است و رحمت رحیمیه غذای باطنی است.
_____________________
#شرح_مراتب_طهارت
جلد دوم
استاد صمدی آملی حفظه الله
۵۶۵
۱۸ بهمن ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.