هو
هو
💠 تطهیر قوّه سامعه ( تطهیر گوش بلکه تطهیر تمام سرائر انسانی)
🔸 و اما تطهیر قوّت سامعه پس از ترک نمودن محرّمات این موضع ( و آن گوش سپردن به هر صدایی است که انسان را از حالت اعتدال خارج می کند) دل سپردن و گوش دادن به حرف استاد راهی است که هم خود به کمال علمی و عملی رسیده و هم توان تکمیل کردن دیگران را داراست
🔸 به تعبیر بزرگان درخت به بستن و پیوستن تربیت می شود و ادب می پذیرد ؛ حیوان به یوغ و اَفسار و مانند آنها و انسان به شنیدن معارف و تحصیل حقایق
به قول عارف رومی:
جانور فربه شود لیک از علف
آدمی فربه زِ عزّ است و شرف
آدمی فربه شود از راه گوش
جانور فربه شود از حلق و نوش
🔸 گوش مجرای وارداتی آدمی برای تقویت او در جهت علمی و عرفان نظری است و انسان با زانو زدن در خدمت فیلسوف حقیقی باید از این مجرا و مجرای چشم ، علم فکری را اصطیاد کرده و خود را برای چشیدن و شهود حقایق آماده کند. زیرا علم فکری در سلسله ی صعودی مقدم بر علم شهودی است
اگرچه در سلسله نزولی مؤخّر از آن می باشد.
بدین معنی که غایت و نهایتِ سفر سالک ، شهود کشف عینی حقایق و معارف است نه صرف فهم ذهنی آنها ، لذا در سلسله نزولی که علت غایی سلوک است علم شهودی مقدم بر علم فکری است و به جهت علم شهودی درس و بحث صورت می گیرد..
__________________
#شرح_مراتب_طهارت
جلد دوم
استادصمدی آملی حفظه الله
💠 تطهیر قوّه سامعه ( تطهیر گوش بلکه تطهیر تمام سرائر انسانی)
🔸 و اما تطهیر قوّت سامعه پس از ترک نمودن محرّمات این موضع ( و آن گوش سپردن به هر صدایی است که انسان را از حالت اعتدال خارج می کند) دل سپردن و گوش دادن به حرف استاد راهی است که هم خود به کمال علمی و عملی رسیده و هم توان تکمیل کردن دیگران را داراست
🔸 به تعبیر بزرگان درخت به بستن و پیوستن تربیت می شود و ادب می پذیرد ؛ حیوان به یوغ و اَفسار و مانند آنها و انسان به شنیدن معارف و تحصیل حقایق
به قول عارف رومی:
جانور فربه شود لیک از علف
آدمی فربه زِ عزّ است و شرف
آدمی فربه شود از راه گوش
جانور فربه شود از حلق و نوش
🔸 گوش مجرای وارداتی آدمی برای تقویت او در جهت علمی و عرفان نظری است و انسان با زانو زدن در خدمت فیلسوف حقیقی باید از این مجرا و مجرای چشم ، علم فکری را اصطیاد کرده و خود را برای چشیدن و شهود حقایق آماده کند. زیرا علم فکری در سلسله ی صعودی مقدم بر علم شهودی است
اگرچه در سلسله نزولی مؤخّر از آن می باشد.
بدین معنی که غایت و نهایتِ سفر سالک ، شهود کشف عینی حقایق و معارف است نه صرف فهم ذهنی آنها ، لذا در سلسله نزولی که علت غایی سلوک است علم شهودی مقدم بر علم فکری است و به جهت علم شهودی درس و بحث صورت می گیرد..
__________________
#شرح_مراتب_طهارت
جلد دوم
استادصمدی آملی حفظه الله
۷۷۴
۱۷ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.