♨️شرحی بر آل یاسین 7
♨️شرحی بر آل یاسین 7
⭕️معنی مقام بقیة الله
«السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ»
سلام بر تو ای بقیةالله در زمین خدا!
حضرت شعیب علیه السلام مردم زمان خود را که کمفروشی
و گرانفروشی میکردند و متوجه چیزی بالاتر از سودی که به ظاهر از این کارشان بهدست میآوردند نبودند،
از این کار نهی کردند و فرمودند: «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»؛ یعنی، اگر مؤمن بودیدو به اسرار عالَم آگاهی داشتید، میدیدید که آن بقاء و وجود الهی که در راستای اعمال شرعی نصیب شما میشود،
برای شما بهتر است از این سود کاذب و حرامی که به دست میآورید. در این آیه حضرت شعیب علیه السلام مردم رامتوجه یک حقیقتی فرمود که آن حقیقت عبارت است از مقام آزاد شدن از سود و زیان دنیایی و رسیدن به عالم.
«بقیةالله»، یعنی مقام باقی بودن به نور «الله»، به جای باقیبودن به امیدهای وَهمی حاصل از سود دنیا.
حال با توجه به این فکر و فرهنگ، وجود مقدس امام زمان علیه السلام مظهر تامّ آن مقاماند و لذا در بعضی روایات با آوردن صفت «بقیة الله اعظم» خواستهاند ما را متوجه کنند که صاحب اصلی مقام «بقیة اللهی» آن حضرتاند.
حالا با توجه به این نکته که مقام بقیة اللهی، مقام باقی بودن به نور «الله» است ، به جای باقیبودن به امیدهای وَهمی دنیایی، قلب خود را متوجه مقام بقیةاللهی حضرت میکنی و سلام میدهی.
سلام به آن مقام، بر اساس صفت بقیةاللهی، جوابش هم از آن مقام یعنی مقام بقیةاللهی است و لذا إن شاء الله جواب میفرمایند: «عَلَیْکَ السَّلام!» یعنی همان انوار مقام بقیةاللهی بر تو نیز باشد.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج وَ العافِیهِ وَ النَصر وَ اجعَلنا مِن خَیرِ اعوانِه
⭕️معنی مقام بقیة الله
«السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ»
سلام بر تو ای بقیةالله در زمین خدا!
حضرت شعیب علیه السلام مردم زمان خود را که کمفروشی
و گرانفروشی میکردند و متوجه چیزی بالاتر از سودی که به ظاهر از این کارشان بهدست میآوردند نبودند،
از این کار نهی کردند و فرمودند: «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»؛ یعنی، اگر مؤمن بودیدو به اسرار عالَم آگاهی داشتید، میدیدید که آن بقاء و وجود الهی که در راستای اعمال شرعی نصیب شما میشود،
برای شما بهتر است از این سود کاذب و حرامی که به دست میآورید. در این آیه حضرت شعیب علیه السلام مردم رامتوجه یک حقیقتی فرمود که آن حقیقت عبارت است از مقام آزاد شدن از سود و زیان دنیایی و رسیدن به عالم.
«بقیةالله»، یعنی مقام باقی بودن به نور «الله»، به جای باقیبودن به امیدهای وَهمی حاصل از سود دنیا.
حال با توجه به این فکر و فرهنگ، وجود مقدس امام زمان علیه السلام مظهر تامّ آن مقاماند و لذا در بعضی روایات با آوردن صفت «بقیة الله اعظم» خواستهاند ما را متوجه کنند که صاحب اصلی مقام «بقیة اللهی» آن حضرتاند.
حالا با توجه به این نکته که مقام بقیة اللهی، مقام باقی بودن به نور «الله» است ، به جای باقیبودن به امیدهای وَهمی دنیایی، قلب خود را متوجه مقام بقیةاللهی حضرت میکنی و سلام میدهی.
سلام به آن مقام، بر اساس صفت بقیةاللهی، جوابش هم از آن مقام یعنی مقام بقیةاللهی است و لذا إن شاء الله جواب میفرمایند: «عَلَیْکَ السَّلام!» یعنی همان انوار مقام بقیةاللهی بر تو نیز باشد.
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
الّلهُمَّ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج وَ العافِیهِ وَ النَصر وَ اجعَلنا مِن خَیرِ اعوانِه
۷۶۰
۱۳ آذر ۱۳۹۴
دیدگاه ها (۱۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.