💠 شامّه درونی
💠 شامّه درونی
🔸 در درون انسان، چشم است و گوش است و اعضا و جوارح دیگر، بعضی دست و پای درون آنها سالم است، بعضی ناسالم و نابینا.
در سوره «حج» فرمود: چشمِ دل یك عده بسته است: ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾. اگر كسی چشمِ درون او اشك بریزد، یعنی قلب درون او خوشحال شده است.
🔸 ... «خَوفاً مِنَ النّار» كمال نهایی نیست، گرچه برای عده ای سودمند است ... ولی كسی كه «حُبَّاً لله» خدا را عبادت می كند، به این مقام می رسد.
🔸 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) با اینكه پیغمبر بود؛ امّا این كار را به آسانی به هر كسی نمی دهند ... آن وقتی كه یوسف را به چاه می انداختند، چنین شامّه ای نبود؛ وگرنه آن وقت هم می گفت، من بوی یوسف را می شنوم؛ امّا این صبر می طلبد، این تحمّل می طلبد، این ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾ می طلبد، تا ذات اقدس الهی بر اساس #فضل و #فیض_خاص خود آن شامّه را باز كند، آن دیده را باز كند.
🔸 فرمود: «تُعَطّرُوا بِالإستِغفَار لا تَفضَحَنَّكُم رَوَائِح الذُّنُوب» شامّه درونی شما كه باز شد، هم بوی بد را استشمام می كنید هم بوی خوب را. فرمود: گناه بدبوست، اینكه به شامّه شما نمی رسد، چون شامّه شما بسته است، #استغفار معطّر است، این یك #عطر است ... این یك شامّه دیگر می طلبد... .
🔸 ما درست است كه علوم فراوان داریم، در رشته های گوناگون تلاش و كوشش های زیادی شده و می شود؛ ولی آنچه برای ما مهم است، جریان عقلِ عملی است، ... عقل عملی گاهی در محدوده اشتها كار می كند، گاهی در محدوده هراس كار می كند، گاهی در محدوده محبّت كار می كند، اینكه فرمود «هَل الدِّینُ إِلاّ الحُبّ»، همین است.
#اساس_دین، محبّت است؛ یعنی آن عنصر محوری دین، #محبت است، همین است. آنچه جامعه را به هم مرتبط می كند، همین است. آن محبّت یكدیگر، وِداد و دوستی یكدیگر، جامعه را به هم مرتبط می كند.
اگر محبوب یكی بود، محب ها هم یكی خواهند بود، اگر جامعه به یك محبوب دل بست، خود آنها هم محبّ یكدیگر خواهند بود، چنین جامعه ای كه هم محبّ یكدیگر بودند، هم محبّ «الله» بودند، هم می توانند در دنیا از حسنات الهی برخوردار باشند، هم در آخرت.
↙️ مطالعه کامل:
https://esra.ir/fa/web/javadi/w/444761
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/12/14
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 در درون انسان، چشم است و گوش است و اعضا و جوارح دیگر، بعضی دست و پای درون آنها سالم است، بعضی ناسالم و نابینا.
در سوره «حج» فرمود: چشمِ دل یك عده بسته است: ﴿فَإِنَّها لا تَعْمَی الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَی الْقُلُوبُ الَّتی فِی الصُّدُورِ﴾. اگر كسی چشمِ درون او اشك بریزد، یعنی قلب درون او خوشحال شده است.
🔸 ... «خَوفاً مِنَ النّار» كمال نهایی نیست، گرچه برای عده ای سودمند است ... ولی كسی كه «حُبَّاً لله» خدا را عبادت می كند، به این مقام می رسد.
🔸 وجود مبارك یعقوب (سلام الله علیه) با اینكه پیغمبر بود؛ امّا این كار را به آسانی به هر كسی نمی دهند ... آن وقتی كه یوسف را به چاه می انداختند، چنین شامّه ای نبود؛ وگرنه آن وقت هم می گفت، من بوی یوسف را می شنوم؛ امّا این صبر می طلبد، این تحمّل می طلبد، این ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾ می طلبد، تا ذات اقدس الهی بر اساس #فضل و #فیض_خاص خود آن شامّه را باز كند، آن دیده را باز كند.
🔸 فرمود: «تُعَطّرُوا بِالإستِغفَار لا تَفضَحَنَّكُم رَوَائِح الذُّنُوب» شامّه درونی شما كه باز شد، هم بوی بد را استشمام می كنید هم بوی خوب را. فرمود: گناه بدبوست، اینكه به شامّه شما نمی رسد، چون شامّه شما بسته است، #استغفار معطّر است، این یك #عطر است ... این یك شامّه دیگر می طلبد... .
🔸 ما درست است كه علوم فراوان داریم، در رشته های گوناگون تلاش و كوشش های زیادی شده و می شود؛ ولی آنچه برای ما مهم است، جریان عقلِ عملی است، ... عقل عملی گاهی در محدوده اشتها كار می كند، گاهی در محدوده هراس كار می كند، گاهی در محدوده محبّت كار می كند، اینكه فرمود «هَل الدِّینُ إِلاّ الحُبّ»، همین است.
#اساس_دین، محبّت است؛ یعنی آن عنصر محوری دین، #محبت است، همین است. آنچه جامعه را به هم مرتبط می كند، همین است. آن محبّت یكدیگر، وِداد و دوستی یكدیگر، جامعه را به هم مرتبط می كند.
اگر محبوب یكی بود، محب ها هم یكی خواهند بود، اگر جامعه به یك محبوب دل بست، خود آنها هم محبّ یكدیگر خواهند بود، چنین جامعه ای كه هم محبّ یكدیگر بودند، هم محبّ «الله» بودند، هم می توانند در دنیا از حسنات الهی برخوردار باشند، هم در آخرت.
↙️ مطالعه کامل:
https://esra.ir/fa/web/javadi/w/444761
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/12/14
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
۱.۶k
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.