.
.
#سوال:
با توجّه به این که تاتو با رنگی هماهنگ چشم و لب، برای شکل دادن ابرو، ایجاد سایه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زینت و آرایش دائمی خالکوبی میشود
حکم این نوع خالکوبی چیست؟ و آیا زینت محسوب میشود؟
#پاسخ:
امام خامنه ای:
خالکوبی فی نفسه اشکال ندارد و اگر زینت محسوب میشود باید از نامحرم پوشانده شود و تشخیص زینت موکول به نظر عرف است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
اچنانچه آرایش غلیظی محسوب نشود اشکالی ندارد در غیر اینصورت برای انجام دهنده و شخصی که تاتو بر روی او انجام میگیرد اشکال دارد.
آیت الله العظمی بهجت:
زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.اگر نمیپوشاند انجام ندهد.
آیت الله العظمی حسینی سیستانی:
ااگر عرفاً زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشاند.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
فی نفسه مانعی ندارد لکن بر زن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زینت است انجام دادن تتو فی نفسه مانعی ندارد و اجرت در قبال آن نیز بی اشکال است.
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:
زینت محسوب میشود.فی نفسه اشکالی ندارد. ولی چون زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.
آیت الله العظمی نوری همدانی:
اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ریبه و تلذذ، اشکال ندارد و انجام آن اگر برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد.
آیت الله العظمی وحید خراسانی:
چنانچه ضرر مهمی برای انسان نداشته باشد و مانع از رسیدن آب به پوست برای وضو و غسل نباشد مانعی ندارد ولی زینت است و باید از نامحرم پوشانیده شود و اگر ضرر مهمی دارد یا مانع از رسیدن آب به پوست است جایز نیست.
حتما تگ کنید🌷
.
.
#احکام#فقه
#پاسخگو
#سوال:
با توجّه به این که تاتو با رنگی هماهنگ چشم و لب، برای شکل دادن ابرو، ایجاد سایه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زینت و آرایش دائمی خالکوبی میشود
حکم این نوع خالکوبی چیست؟ و آیا زینت محسوب میشود؟
#پاسخ:
امام خامنه ای:
خالکوبی فی نفسه اشکال ندارد و اگر زینت محسوب میشود باید از نامحرم پوشانده شود و تشخیص زینت موکول به نظر عرف است.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
اچنانچه آرایش غلیظی محسوب نشود اشکالی ندارد در غیر اینصورت برای انجام دهنده و شخصی که تاتو بر روی او انجام میگیرد اشکال دارد.
آیت الله العظمی بهجت:
زینت است و باید از نامحرم پوشانده شود.اگر نمیپوشاند انجام ندهد.
آیت الله العظمی حسینی سیستانی:
ااگر عرفاً زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشاند.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
فی نفسه مانعی ندارد لکن بر زن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زینت است انجام دادن تتو فی نفسه مانعی ندارد و اجرت در قبال آن نیز بی اشکال است.
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:
زینت محسوب میشود.فی نفسه اشکالی ندارد. ولی چون زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود.
آیت الله العظمی نوری همدانی:
اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ریبه و تلذذ، اشکال ندارد و انجام آن اگر برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد.
آیت الله العظمی وحید خراسانی:
چنانچه ضرر مهمی برای انسان نداشته باشد و مانع از رسیدن آب به پوست برای وضو و غسل نباشد مانعی ندارد ولی زینت است و باید از نامحرم پوشانیده شود و اگر ضرر مهمی دارد یا مانع از رسیدن آب به پوست است جایز نیست.
حتما تگ کنید🌷
.
.
#احکام#فقه
#پاسخگو
۶.۳k
۱۷ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.