تفسیر قرآن
پیامهای آیه 5 تا 11 سوره اللیل
- شيوه تبليغ صحيح اين است كه بعد از كليات، نمونه ها و مصاديق بيان شود. «انّ سعيكم لشتّى فامّا مَن اعطى »
- عطا همراه با تقواكار ساز است. «اعطى واتقى »
- عطا بايد بدون ريا و غرور و منت و آزار باشد.«اعطى و اتقى ...»
- آنچه عطا مى كنيد مهم نيست، چگونه و با چه انگيزه و حالت عطا كردن مهم است. «اعطى و اتقى»
- شرط پذيرفته شدن عطا، تقواست. «اعطى و اتقى» (وگرنه عطاى مال حرام يا با نيّت غير خالص اجرى ندارد، زيرا «انّما يتقبّل اللّه من المتّقين»(79))
- آخرت، بهتر از دنيا است. «الحُسنى »
- كسى مى تواند به عطاى خود رنگ الهى داده و اهل پروا باشد كه به معاد ايمان داشته باشد. «و صدق بالحُسنى » (قرآن به وعده هاى قيامت حُسنى گفته است. «كُلاً وعد اللّه الحُسنى»(80))
- ايمان به قيامت، شرط پذيرفته شدن عمل است. «و صدق بالحسنى »
- بخل و مغرور شدن به مال، نشانه بى تقوايى است. «من بخل واستغنى »
- گشايش يا گره خوردن كارهاى انسان، نتيجه سخاوت يا بخل انسان نسبت به ديگران است. «اعطى... لليسرى، بخل... للعسرى»
- نيكى، نيكى مى آورد و شر، شر. «اعطى واتقى... فسنيسره لليسرى - بخل واستغنى... فسنيسره للعسرى»
- پاداش و كيفر الهى متناسب با رفتار انسانهاست، اگر گره از كار فقرا باز كنيم، خداوند گره از كار ما باز مى كند. «فسنيسره لليسرى » و اگر فقرا را در عُسرت گزاريم، خداوند هم عسرت را پيش پاى ما مى گذارد. «فسنيسره للعسرى»
- اهل بخل بدانند كه ثروت نجات دهنده نيست. «و مايغنى عنه ماله اذا تردّى »
- نتيجه بخل سقوط است، سقوط از انسانيّت و كمال و سقوط از چشم مردم همراه با سقوط در دوزخ و محروم شدن از درجات اخروى. «اذا تردّى»
- گاهى منشأ بخل امروز، به خاطر ترس از فقر در آينده است. «بَخل واستغنى » (چنانكه در آيه 267 و 268 سوره بقره در كنار دستور انفاق مى فرمايد: اين شيطان است كه شما را از فقر آينده مى ترساند. «انفقوا... الشيطان يعدكم الفقر»)
- گاهى سرچشمه بخل، مغرور شدن به دنيا و احساس بى نيازى نسبت به وعده هاى بهشتى است. «بخل و استغنى »
-----
79) مائده، 27.
80) نساء، 95.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
- شيوه تبليغ صحيح اين است كه بعد از كليات، نمونه ها و مصاديق بيان شود. «انّ سعيكم لشتّى فامّا مَن اعطى »
- عطا همراه با تقواكار ساز است. «اعطى واتقى »
- عطا بايد بدون ريا و غرور و منت و آزار باشد.«اعطى و اتقى ...»
- آنچه عطا مى كنيد مهم نيست، چگونه و با چه انگيزه و حالت عطا كردن مهم است. «اعطى و اتقى»
- شرط پذيرفته شدن عطا، تقواست. «اعطى و اتقى» (وگرنه عطاى مال حرام يا با نيّت غير خالص اجرى ندارد، زيرا «انّما يتقبّل اللّه من المتّقين»(79))
- آخرت، بهتر از دنيا است. «الحُسنى »
- كسى مى تواند به عطاى خود رنگ الهى داده و اهل پروا باشد كه به معاد ايمان داشته باشد. «و صدق بالحُسنى » (قرآن به وعده هاى قيامت حُسنى گفته است. «كُلاً وعد اللّه الحُسنى»(80))
- ايمان به قيامت، شرط پذيرفته شدن عمل است. «و صدق بالحسنى »
- بخل و مغرور شدن به مال، نشانه بى تقوايى است. «من بخل واستغنى »
- گشايش يا گره خوردن كارهاى انسان، نتيجه سخاوت يا بخل انسان نسبت به ديگران است. «اعطى... لليسرى، بخل... للعسرى»
- نيكى، نيكى مى آورد و شر، شر. «اعطى واتقى... فسنيسره لليسرى - بخل واستغنى... فسنيسره للعسرى»
- پاداش و كيفر الهى متناسب با رفتار انسانهاست، اگر گره از كار فقرا باز كنيم، خداوند گره از كار ما باز مى كند. «فسنيسره لليسرى » و اگر فقرا را در عُسرت گزاريم، خداوند هم عسرت را پيش پاى ما مى گذارد. «فسنيسره للعسرى»
- اهل بخل بدانند كه ثروت نجات دهنده نيست. «و مايغنى عنه ماله اذا تردّى »
- نتيجه بخل سقوط است، سقوط از انسانيّت و كمال و سقوط از چشم مردم همراه با سقوط در دوزخ و محروم شدن از درجات اخروى. «اذا تردّى»
- گاهى منشأ بخل امروز، به خاطر ترس از فقر در آينده است. «بَخل واستغنى » (چنانكه در آيه 267 و 268 سوره بقره در كنار دستور انفاق مى فرمايد: اين شيطان است كه شما را از فقر آينده مى ترساند. «انفقوا... الشيطان يعدكم الفقر»)
- گاهى سرچشمه بخل، مغرور شدن به دنيا و احساس بى نيازى نسبت به وعده هاى بهشتى است. «بخل و استغنى »
-----
79) مائده، 27.
80) نساء، 95.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۳k
۱۷ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.