تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 8 و 9
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (8)
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَاداً ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ (9)
ترجمه :
همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام مى دهند برايشان پاداش دائمى (و بى منّت) است.
بگو: آيا شما به كسى كه زمين را در دو روز آفريده است كفر مى ورزيد و براى او همتايانى قرار مى دهيد؟ اوست پروردگار جهانيان.
نکته ها:
«ممنون» به معناى قطع شده يا مورد منّت است.
در آيه ى پنجم خوانديم كه كفّار با پنج عبارت گوناگون، لجاجت خود را مطرح كردند و گفتند: دل هاى ما در پرده و گوش هايمان سنگين است و... در اين آيه، خداوند به پيامبرش مى فرمايد: به اظهارات سنگدلانه ى آنها توجّه نكن و با سؤال و استدلال به كار خود ادامه بده. «قل ءَانكم لتكفرون»
مراد از آفرينش كره زمين در دو روز، دو مرحله و دوره است، قبل از آفرينش زمين و آسمان و پيدايش شب و روز و ماه و سال، روز معنا نداشته كه بگوييم خداوند زمين را در دو روز آفريده است.
قدرت خداوند همراه با حكمت او اعمال مى شود. با اين كه خداوند مى تواند با يك اراده آسمان ها و زمين و آن چه را كه ميان آنهاست خلق كند و بارها با جمله ى «كن فيكون» از اين قدرت سخن به ميان آورده است، ولى آفرينش آسمان ها و زمين را در چند مرحله و دوران قرار داده و اين نشان آن است كه اِعمال قدرت بايد همراه با مصلحت باشد و مصلحت آفرينش در چند مرحله بوده است.
سؤال:
در هفت مورد، قرآن مى فرمايد: آفرينش در شش روز بوده است، چهار مورد درباره ى آفرينش زمين و آسمان(15) و سه مورد درباره ى آفرينش زمين و آسمان و آنچه ميان آنهاست.(16) البتّه از سه آيه ى دوم مى توان فهميد كه آيات اول نيز مربوط به آفرينش آسمان ها و زمين و آنچه ميان آنهاست مى باشد. در اين جا سؤالى مطرح است و آن اين كه در اين آيه مى فرمايد: زمين در دو روز آفريده شده و در آيه ى 12 مى فرمايد: آسمان ها نيز در دو روز آفريده شدند. در آيه ى 10 مى فرمايد: روزى شما در چهار روز تقدير شد كه جمعاً هشت روز مى شود و با آيات شش روزه منافات دارد.
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فصلت
آیه 8 و 9
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ (8)
قُلْ أَئِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذِي خَلَقَ الْأَرْضَ فِي يَوْمَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَاداً ذَلِكَ رَبُّ الْعَالَمِينَ (9)
ترجمه :
همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام مى دهند برايشان پاداش دائمى (و بى منّت) است.
بگو: آيا شما به كسى كه زمين را در دو روز آفريده است كفر مى ورزيد و براى او همتايانى قرار مى دهيد؟ اوست پروردگار جهانيان.
نکته ها:
«ممنون» به معناى قطع شده يا مورد منّت است.
در آيه ى پنجم خوانديم كه كفّار با پنج عبارت گوناگون، لجاجت خود را مطرح كردند و گفتند: دل هاى ما در پرده و گوش هايمان سنگين است و... در اين آيه، خداوند به پيامبرش مى فرمايد: به اظهارات سنگدلانه ى آنها توجّه نكن و با سؤال و استدلال به كار خود ادامه بده. «قل ءَانكم لتكفرون»
مراد از آفرينش كره زمين در دو روز، دو مرحله و دوره است، قبل از آفرينش زمين و آسمان و پيدايش شب و روز و ماه و سال، روز معنا نداشته كه بگوييم خداوند زمين را در دو روز آفريده است.
قدرت خداوند همراه با حكمت او اعمال مى شود. با اين كه خداوند مى تواند با يك اراده آسمان ها و زمين و آن چه را كه ميان آنهاست خلق كند و بارها با جمله ى «كن فيكون» از اين قدرت سخن به ميان آورده است، ولى آفرينش آسمان ها و زمين را در چند مرحله و دوران قرار داده و اين نشان آن است كه اِعمال قدرت بايد همراه با مصلحت باشد و مصلحت آفرينش در چند مرحله بوده است.
سؤال:
در هفت مورد، قرآن مى فرمايد: آفرينش در شش روز بوده است، چهار مورد درباره ى آفرينش زمين و آسمان(15) و سه مورد درباره ى آفرينش زمين و آسمان و آنچه ميان آنهاست.(16) البتّه از سه آيه ى دوم مى توان فهميد كه آيات اول نيز مربوط به آفرينش آسمان ها و زمين و آنچه ميان آنهاست مى باشد. در اين جا سؤالى مطرح است و آن اين كه در اين آيه مى فرمايد: زمين در دو روز آفريده شده و در آيه ى 12 مى فرمايد: آسمان ها نيز در دو روز آفريده شدند. در آيه ى 10 مى فرمايد: روزى شما در چهار روز تقدير شد كه جمعاً هشت روز مى شود و با آيات شش روزه منافات دارد.
۴.۳k
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.