تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فجر
آیه 21 تا 26
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
كَلاّٰ إِذٰا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا (٢١)
اين چنين نيست كه مى پنداريد، هنگامى كه زمين را به شدت درهم كوبند
وَ جٰاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (٢٢)
و [فرمان] پروردگارت برسد، و فرشتگان صف اندر صف حاضر شوند،
وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسٰانُ وَ أَنّٰى لَهُ الذِّكْرىٰ (٢٣)
در آن روز دوزخ را بياورند، در آن روز انسان متذكّر شود و كجا اين تذكر براى او سودمند افتد؟!
يَقُولُ يٰا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيٰاتِي (٢٤)
مى گويد: اى كاش براى اين زندگى ام [عبادت خالصانه و كار نيك] پيش فرستاده بودم
فَيَوْمَئِذٍ لاٰ يُعَذِّبُ عَذٰابَهُ أَحَدٌ (٢٥)
پس در آن روز هيچ كس چون عذاب كردن او عذاب نكند،
وَ لاٰ يُوثِقُ وَثٰاقَهُ أَحَدٌ (٢٦)
و هيچ كس چون به بند كشيدن او به بند نكشد
نکته ها:
«دكّ» به معناى كوبيدن و هموار كردن است و دكّه و دكّان جايى است كه براى عرضه اجناس، زمين آن هموار و مهيا مى شود.
امام رضاعليه السلام فرمود: مراد از «جاء ربُّك»، آمدن فرمان پروردگار است (نه آمدن خود پروردگار).(46) چنانكه در آيه 33 سوره نحل مى فرمايد: «يأتى امر ربّك»، فرمان پروردگارت مى آيد.
مراد از «و جيى ء يومئذ بجهنّم»، پرده بردارى از روى آن باشد.(47) چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «برّزت الجحيم لمن يرى »(48)
هنگامى كه آيه «و جيى ء يومئذ بجهنّم» نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله درهم فرو رفت، به گونه اى كه هيچكس جرأت سخن گفتن با آن حضرت را نداشت.(49)
-----
46) تفسير نورالثقلين.
47) تفسير الميزان.
48) نازعات، 36.
49) بحار، ج 105، ص 103.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فجر
آیه 21 تا 26
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
كَلاّٰ إِذٰا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا (٢١)
اين چنين نيست كه مى پنداريد، هنگامى كه زمين را به شدت درهم كوبند
وَ جٰاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا (٢٢)
و [فرمان] پروردگارت برسد، و فرشتگان صف اندر صف حاضر شوند،
وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسٰانُ وَ أَنّٰى لَهُ الذِّكْرىٰ (٢٣)
در آن روز دوزخ را بياورند، در آن روز انسان متذكّر شود و كجا اين تذكر براى او سودمند افتد؟!
يَقُولُ يٰا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيٰاتِي (٢٤)
مى گويد: اى كاش براى اين زندگى ام [عبادت خالصانه و كار نيك] پيش فرستاده بودم
فَيَوْمَئِذٍ لاٰ يُعَذِّبُ عَذٰابَهُ أَحَدٌ (٢٥)
پس در آن روز هيچ كس چون عذاب كردن او عذاب نكند،
وَ لاٰ يُوثِقُ وَثٰاقَهُ أَحَدٌ (٢٦)
و هيچ كس چون به بند كشيدن او به بند نكشد
نکته ها:
«دكّ» به معناى كوبيدن و هموار كردن است و دكّه و دكّان جايى است كه براى عرضه اجناس، زمين آن هموار و مهيا مى شود.
امام رضاعليه السلام فرمود: مراد از «جاء ربُّك»، آمدن فرمان پروردگار است (نه آمدن خود پروردگار).(46) چنانكه در آيه 33 سوره نحل مى فرمايد: «يأتى امر ربّك»، فرمان پروردگارت مى آيد.
مراد از «و جيى ء يومئذ بجهنّم»، پرده بردارى از روى آن باشد.(47) چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «برّزت الجحيم لمن يرى »(48)
هنگامى كه آيه «و جيى ء يومئذ بجهنّم» نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله درهم فرو رفت، به گونه اى كه هيچكس جرأت سخن گفتن با آن حضرت را نداشت.(49)
-----
46) تفسير نورالثقلين.
47) تفسير الميزان.
48) نازعات، 36.
49) بحار، ج 105، ص 103.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۶۵۸
۰۹ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.