تفسیر قرآن
نکاتی در مورد رهبانیت در اسلام تفسیر آیه 27 سوره حدید
رهبانيّت در اسلام
قرآن كريم، رهبانيّت و ترك دنيا را در آيات متعدّد رد كرده است، نظير:
«يا أيّها النّبىّ لِمَ تحرّم ما احلّ اللّه لك»(100) اى پيامبر! چرا آنچه را خداوند براى تو حلال كرده، بر خود حرام مى كنى؟
«قل مَن حرّم زينة اللّه التى اخرج لعباده و الطيبات من الرزق»(101) بگو: چه كسى زينت هايى را كه خداوند براى بندگانش قرار داده و طيّبات را حرام كرده است؟
«يا أيّها الّذين آمنوا لاتحرّموا طيّبات ما احلّ اللّه لكم»(102) اى مؤمنان، طيّباتى را كه خداوند براى شما حلال نموده، حرام نكنيد.
در تاريخ آمده است كه جمعى از مسلمانان سوگند خوردند با همسران خود آميزش نكنند، روزه دائمى بگيرند و شب ها بيدار باشند، پيامبر همه را در مسجد احضار كرد و فرمود: من نكاح مى كنم و شب ها مى خوابم، هر كس از سنّت من پيروى نكند از من نيست.(103)
فرزند عثمان بن مظعون از دنيا رفت، پدرش در خانه منزوى شد. پيامبر او را احضار كرد و فرمود: «لم يكتب علينا الرهبانيّة انّما رهبانيّة أمّتى الجهاد فى سبيل اللّه»(104) خداوند بر ما رهبانيّت ننوشته است. رهبانيّتِ امّت من، جهاد در راه خداست.
امام على عليه السلام براى عيادت علاء بن زياد وارد منزل او شد. او منزلى وسيع داشت. حضرت به او فرمود: تو در آخرت به اين منزل محتاج ترى، بايد در اين منزل بزرگ صله رحم، مهماندارى و... انجام دهى تا با آن آخرت را كسب كنى، علاء گفت: امّا برادرم عاصم دنيا را ترك كرده است، حضرت او را احضار كرد و فرمود: «يا عدىّ نفسه لقد استهام بك الخبيث اما رحمت اهلك و وُلدك اترى اللّه احلّ لك الطيّبات و هو يكره ان تأخذها» اى دشمن نفس، شيطان تو را فريب داده است. چرا به خانواده و فرزندانت رحم نمى كنى. آيا نمى بينى كه خداوند طيّبات را براى تو حلال كرده و كراهت دارد كه آن را رها كنى؟ عاصم گفت: پس چرا غذا و لباس شما، اين چنين است، حضرت عليه السلام فرمود: «انّى لست كأنتَ اَنّ اللّه تعالى فرض على ائمّة الحق أن يقدّروا انفسهم بضعفة الناس»(105) حساب من از شما جداست. خداوند از حاكمان خواسته است كه در سطح ضعفاى جامعه زندگى كنند، البته شرايط هر زمانى نيز متفاوت است، گاهى فضاى زندگى و فرهنگ مردم به گونه اى است كه بايد مراعات كرد، همانگونه كه سفارش شده، در تشييع جنازه خنده نكنيد يا امام دستور داد، اگر وضع گندم كم ياب است خوراك ما نبايد از گندم باشد يا سفارش شده اگر در جامعه فساد رواج دارد حسن ظن كار صحيحى نيست، به هر حال شرايط مخاطب و زمان متفاوت است
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
رهبانيّت در اسلام
قرآن كريم، رهبانيّت و ترك دنيا را در آيات متعدّد رد كرده است، نظير:
«يا أيّها النّبىّ لِمَ تحرّم ما احلّ اللّه لك»(100) اى پيامبر! چرا آنچه را خداوند براى تو حلال كرده، بر خود حرام مى كنى؟
«قل مَن حرّم زينة اللّه التى اخرج لعباده و الطيبات من الرزق»(101) بگو: چه كسى زينت هايى را كه خداوند براى بندگانش قرار داده و طيّبات را حرام كرده است؟
«يا أيّها الّذين آمنوا لاتحرّموا طيّبات ما احلّ اللّه لكم»(102) اى مؤمنان، طيّباتى را كه خداوند براى شما حلال نموده، حرام نكنيد.
در تاريخ آمده است كه جمعى از مسلمانان سوگند خوردند با همسران خود آميزش نكنند، روزه دائمى بگيرند و شب ها بيدار باشند، پيامبر همه را در مسجد احضار كرد و فرمود: من نكاح مى كنم و شب ها مى خوابم، هر كس از سنّت من پيروى نكند از من نيست.(103)
فرزند عثمان بن مظعون از دنيا رفت، پدرش در خانه منزوى شد. پيامبر او را احضار كرد و فرمود: «لم يكتب علينا الرهبانيّة انّما رهبانيّة أمّتى الجهاد فى سبيل اللّه»(104) خداوند بر ما رهبانيّت ننوشته است. رهبانيّتِ امّت من، جهاد در راه خداست.
امام على عليه السلام براى عيادت علاء بن زياد وارد منزل او شد. او منزلى وسيع داشت. حضرت به او فرمود: تو در آخرت به اين منزل محتاج ترى، بايد در اين منزل بزرگ صله رحم، مهماندارى و... انجام دهى تا با آن آخرت را كسب كنى، علاء گفت: امّا برادرم عاصم دنيا را ترك كرده است، حضرت او را احضار كرد و فرمود: «يا عدىّ نفسه لقد استهام بك الخبيث اما رحمت اهلك و وُلدك اترى اللّه احلّ لك الطيّبات و هو يكره ان تأخذها» اى دشمن نفس، شيطان تو را فريب داده است. چرا به خانواده و فرزندانت رحم نمى كنى. آيا نمى بينى كه خداوند طيّبات را براى تو حلال كرده و كراهت دارد كه آن را رها كنى؟ عاصم گفت: پس چرا غذا و لباس شما، اين چنين است، حضرت عليه السلام فرمود: «انّى لست كأنتَ اَنّ اللّه تعالى فرض على ائمّة الحق أن يقدّروا انفسهم بضعفة الناس»(105) حساب من از شما جداست. خداوند از حاكمان خواسته است كه در سطح ضعفاى جامعه زندگى كنند، البته شرايط هر زمانى نيز متفاوت است، گاهى فضاى زندگى و فرهنگ مردم به گونه اى است كه بايد مراعات كرد، همانگونه كه سفارش شده، در تشييع جنازه خنده نكنيد يا امام دستور داد، اگر وضع گندم كم ياب است خوراك ما نبايد از گندم باشد يا سفارش شده اگر در جامعه فساد رواج دارد حسن ظن كار صحيحى نيست، به هر حال شرايط مخاطب و زمان متفاوت است
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۲k
۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.