تفسیر سوره مائده، آیه 66
لطفا ورق بزنید
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ(66)
و اگر تورات و انجيل و آنچه را كه از جانب خدا بر آنها نازل شده بر پاى دارند، از فراز سر و زير پايشان روزى بخورند. بعضى از ايشان مردمى ميانهرو هستند و بسياريشان بدكردارند.
.
تفسیر
در وصیتهای امام صادق (علیه السلام) به عبداللَّهبنجندب آمده است: پسر جندب! اگر شیعیان ما پایداری کنند؛ فرشتگان با آنان دست دهند، و ابر بر سرشان سایه افکند، و همچون [روشنایی] روز بدرخشند، و از آسمان و زمین قوت و روزیشان برسد، و هیچ چیزی از خدا نخواهند جز آنکه عطایشان فرماید.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۱۴۲ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۷۹
تفسیر
نکته ها
در آيهى قبل، نقش ايمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در اين آيه نقش آن در سعادت دنيوى و رفاه اقتصادى بيان شده است.
اگر پيروان كتب آسمانى ديگر در برابر قرآن تسليم مىشدند و تسليم در مقابل قرآن را تسليم نژاد بنىاسرائيل در برابر نژاد عرب نمىپنداشتند و مىدانستند كه اصول تعاليم انبيا يكى است و ايمان به آنچه پس از تورات و انجيل نازل شده، راه يافتن به كلاس بالاتر است نه باطل ساختن دستورهاى پيشين، در اين صورت، علاوه بر بهرههاى اخروى در قيامت، در همين دنيا نيز انواع نعمتها به سويشان سرازير مىشد.
در آيهى قبل، از عقيدهى يهود در مورد بسته بودن دست خدا صحبت شد، در اين آيه مىفرمايد: شما به كتابهاى آسمانى روى آوريد، سپس قضاوت كنيد كه دست خدا بسته است يا نه. اگر عظمت شما به ذلّت تبديل شده، به خاطر كفر و پشت كردن شما به دستورهاى آسمانى است، نه به خاطر عجز و دست بسته بودن خداوند.
آيهى 96 سورهى اعراف نيز مشابه همين آيه است: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» و اگر ساكنان آبادىها ايمان آورند و تقوا پيشه كنند، همانا درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشاييم.
سؤال: آيا به پا داشتن كتب آسمانى، سبب توسعهى رزق است؟
جلد 2 - صفحه 334
پاسخ: يا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزى را توسعه مىدهد يا در خود كتابهاى آسمانى راههاى طبيعى توسعهى رزق آمده است كه اگر آنان كتاب آسمانى را بر پا دارند به آن راهها دست خواهند يافت.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: يهود 71 فرقه و نصارا 72 فرقه مىشوند كه تنها يك فرقهى آنان بهشتى هستند، هرگاه حضرت على عليه السلام اين حديث را از رسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل مىفرمود، اين آيه را نيز تلاوت مىكردند. «1»
پیام ها
1- كتابهاى آسمانى (تحريف نشده)، قانون اساسى و محور و راهنماى همه حركتهاست و مانند پرچم بايد همواره برپا داشته شود. «أَقامُوا»
2- براى دعوت ديگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحيح آنان لطمه نزنيم. أَقامُوا التَّوْراةَ ...
3- تنها تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، اقامهى آن نيز لازم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ»
4- همهى كتب آسمانى، محترم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ»
5- قرآن، براى همهى امّتهاست، نه فقط مسلمانان. «ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ»
6- اسلام، به رفاه مردم نيز توجّه دارد. «لَأَكَلُوا»
7- توجّه به دستورهاى دينى، زندگى مادى را هم سروسامان مىدهد. لَوْ أَنَّهُمْ ... لَأَكَلُوا ...
8- در نظام هستى، ايمان افراد، در حاصلخيزى زمين و بارش باران و رشد كشاورزى و محصولات، نقش دارد. «2» أَقامُوا التَّوْراةَ ... لَأَكَلُوا
9- جامعهى فاسد، انسان را مجبور به فساد نمىكند. در ميان انبوه بدكاران،
گروهى هم معتدلند. «مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ»
10- در اقامهى كتابهاى آسمانى، اعتدال لازم است، نه افراط وتفريط.
«مُقْتَصِدَةٌ»
11- هيچ گاه همهى افراد يك مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نكنيم.
«مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ»
12- كثرت جمعيّت، نشانهى حقّانيّت نيست. «كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ»
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». تفسير الميزان.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ(66)
و اگر تورات و انجيل و آنچه را كه از جانب خدا بر آنها نازل شده بر پاى دارند، از فراز سر و زير پايشان روزى بخورند. بعضى از ايشان مردمى ميانهرو هستند و بسياريشان بدكردارند.
.
تفسیر
در وصیتهای امام صادق (علیه السلام) به عبداللَّهبنجندب آمده است: پسر جندب! اگر شیعیان ما پایداری کنند؛ فرشتگان با آنان دست دهند، و ابر بر سرشان سایه افکند، و همچون [روشنایی] روز بدرخشند، و از آسمان و زمین قوت و روزیشان برسد، و هیچ چیزی از خدا نخواهند جز آنکه عطایشان فرماید.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۱۴۲ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۷۹
تفسیر
نکته ها
در آيهى قبل، نقش ايمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در اين آيه نقش آن در سعادت دنيوى و رفاه اقتصادى بيان شده است.
اگر پيروان كتب آسمانى ديگر در برابر قرآن تسليم مىشدند و تسليم در مقابل قرآن را تسليم نژاد بنىاسرائيل در برابر نژاد عرب نمىپنداشتند و مىدانستند كه اصول تعاليم انبيا يكى است و ايمان به آنچه پس از تورات و انجيل نازل شده، راه يافتن به كلاس بالاتر است نه باطل ساختن دستورهاى پيشين، در اين صورت، علاوه بر بهرههاى اخروى در قيامت، در همين دنيا نيز انواع نعمتها به سويشان سرازير مىشد.
در آيهى قبل، از عقيدهى يهود در مورد بسته بودن دست خدا صحبت شد، در اين آيه مىفرمايد: شما به كتابهاى آسمانى روى آوريد، سپس قضاوت كنيد كه دست خدا بسته است يا نه. اگر عظمت شما به ذلّت تبديل شده، به خاطر كفر و پشت كردن شما به دستورهاى آسمانى است، نه به خاطر عجز و دست بسته بودن خداوند.
آيهى 96 سورهى اعراف نيز مشابه همين آيه است: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» و اگر ساكنان آبادىها ايمان آورند و تقوا پيشه كنند، همانا درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشاييم.
سؤال: آيا به پا داشتن كتب آسمانى، سبب توسعهى رزق است؟
جلد 2 - صفحه 334
پاسخ: يا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزى را توسعه مىدهد يا در خود كتابهاى آسمانى راههاى طبيعى توسعهى رزق آمده است كه اگر آنان كتاب آسمانى را بر پا دارند به آن راهها دست خواهند يافت.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: يهود 71 فرقه و نصارا 72 فرقه مىشوند كه تنها يك فرقهى آنان بهشتى هستند، هرگاه حضرت على عليه السلام اين حديث را از رسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل مىفرمود، اين آيه را نيز تلاوت مىكردند. «1»
پیام ها
1- كتابهاى آسمانى (تحريف نشده)، قانون اساسى و محور و راهنماى همه حركتهاست و مانند پرچم بايد همواره برپا داشته شود. «أَقامُوا»
2- براى دعوت ديگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحيح آنان لطمه نزنيم. أَقامُوا التَّوْراةَ ...
3- تنها تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، اقامهى آن نيز لازم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ»
4- همهى كتب آسمانى، محترم است. «أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ»
5- قرآن، براى همهى امّتهاست، نه فقط مسلمانان. «ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ»
6- اسلام، به رفاه مردم نيز توجّه دارد. «لَأَكَلُوا»
7- توجّه به دستورهاى دينى، زندگى مادى را هم سروسامان مىدهد. لَوْ أَنَّهُمْ ... لَأَكَلُوا ...
8- در نظام هستى، ايمان افراد، در حاصلخيزى زمين و بارش باران و رشد كشاورزى و محصولات، نقش دارد. «2» أَقامُوا التَّوْراةَ ... لَأَكَلُوا
9- جامعهى فاسد، انسان را مجبور به فساد نمىكند. در ميان انبوه بدكاران،
گروهى هم معتدلند. «مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ»
10- در اقامهى كتابهاى آسمانى، اعتدال لازم است، نه افراط وتفريط.
«مُقْتَصِدَةٌ»
11- هيچ گاه همهى افراد يك مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نكنيم.
«مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ»
12- كثرت جمعيّت، نشانهى حقّانيّت نيست. «كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ»
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». تفسير الميزان.
۲.۲k
۰۵ فروردین ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.