✅ ✅ ✅ تبارک
✅ ✅ ✅ #تبارک
☸ ️ عنوان یادداشت:
💠 #اهمیت_یادگیری_نظریه_اعتباریات_در_تحول_در_علوم_انسانی
✴ ️✴ ️✴ ️ نظریه اعتباریات، نظریه ای مشهور و با این حال مغفول در عرصه علوم انسانی کشور ماست، جایگاه و ظرفیت های این نظریه جهت تحول رشته ها و نظریات مطرح در علوم انسانی شناخته نشده و در جهت شناخت آن نیز گام های جامع و مفیدی بزعم نگارنده برداشته نشده است.
🌀 اولین کسی که نظریه اعتباریات را به صورت کلاسیک و مجزا مورد تامل خود قرار داده است، علامه طباطبایی بوده اند. نقطه ی عزیمت حرکت هماهنگ در باب تحول در علوم انسانی برخلاف زعم بسیاری از عزیزان این عرصه تولید نظریه واحد علم دینی و یا نظریه واحد علوم انسانی اسلامی نیست؛ چه اینکه چیزی که قرار است در ادامه حیات نظام اسلامی که تا بحال پویا و متحولانه پیش رفته است، تولید شود، انتظار دیدگاه واحد و کاملا هماهنگ قدری غیر منطقی به نظر می رسد؛ لذا این نقطه عزیمت در هماهنگی هرچه بیشتر در فهم هماهنگ از ابعاد و مبانی اعتبار سازی انسان ممکن است موجب ثمراتی شود که شاید بتوان آن را وحدت حرکت در عین کثرت حرکت در عرصه علم نامید.
🌀 از این رو آموزش نظریه اعتباریات یک هماهنگی در تولید علوم انسانی ایجاد می کند که اولا برخاسته از سنت فکری اسلامی خودماست و ثانیا مسیر غایتمندی انسان به سمت هدف نهایی خلقتش، قرب الهی، را هموار می کند. در ادامه مروری بر فهرست اولیه ای از ظرفیت های این نظریه خواهیم داشت:
✳ ️ اما چرا توجه به نظریه #اعتباریات لازم است؟
بگذارید پاسخ این سوال را با استفاده از نظریه اعتباریات و اندیشه های علامه طباطبایی ارائه بدهیم؛
1️⃣ براساس نظریه اعتباریات انسان زمانی به سمت هدفی گام بر می دارد که آن هدف را به اعتبار ذهنی خود ، جزئی از من خود یا متعلق من خود به حساب آورده باشد.(اعتبار وجوب) برای همین اولین دلیل لزوم آشنایی با ظرفیت های نظریه اعتباریات، احساس مفید بودن، قابلیت آن جهت تعریف مسائل رشته و موضوع تخصصی خود است. برای مثال شخصی روی مساله آموزش فعالیت دارد؛ اگر بداند که یادگیری انسان که یکی از مسائل اصلی این عرصه است در پرتو نظریه اعتباریات قابل تعریف و پژوهش و نوآوری است، بسیار مشتاق تر است که این نظریه را مطالعه و دنبال کند.
2️⃣ اصلی عقلانی است که استفاده از هر شی ای متاخر بر شناخت آن است. در نظریه اعتبار، این اصل با عنوان اعتبار متابعت از علم بیان می گردد. براساس همین اصل عقلانی مطالعه ظرفیت های نظریه اعتباریات باعث می گردد که خوانندگان و محققان در رشته های مختلف هم بهتر این نظریه را بخوانند و هم اینکه انتظارات خویش را از مطالعه ی آن تنظیم کنند؛ چه اینکه هم افراط و هم در تفریط در ظرفیت شناسی نظریه اعتباریات خسارت بار خواهد بود.
3️⃣براساس نگاه علامه طباطبایی جامعه اصالت دارد. این قضیه نظام اعتبار سازی انسانی را بسیار پیچیده و متکامل کرده است. برهمین اساس گفتمان سازی و ایجاد جامعه علمی (scientific community) حول یک نظریه به عنوان یک اصل پذیرفته شده در جنبش های و تغییرات اجتماعی تلقی می گردد. لذا سومین فایده آشنایی با ظرفیت های نظریه اعتباریات آن است که می تواند زمینه را برای گفتمان سازی چه برای این نظریه و چه برای نظریات اسلامی دیگر در سطح ملی و جهانی فراهم کند.
❇ ️❇ ️❇ ️ #ادامه_دارد
☘ ️ #محمد_واثقی ||| دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
⚜ ️💎 🇮 🇷 💎 ⚜ ️
⛅ ️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌲 #دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
🌿 🌿 🌿 #کانال_جامع_مرکز_رشد
🌐 @Rushdisu
☸ ️ عنوان یادداشت:
💠 #اهمیت_یادگیری_نظریه_اعتباریات_در_تحول_در_علوم_انسانی
✴ ️✴ ️✴ ️ نظریه اعتباریات، نظریه ای مشهور و با این حال مغفول در عرصه علوم انسانی کشور ماست، جایگاه و ظرفیت های این نظریه جهت تحول رشته ها و نظریات مطرح در علوم انسانی شناخته نشده و در جهت شناخت آن نیز گام های جامع و مفیدی بزعم نگارنده برداشته نشده است.
🌀 اولین کسی که نظریه اعتباریات را به صورت کلاسیک و مجزا مورد تامل خود قرار داده است، علامه طباطبایی بوده اند. نقطه ی عزیمت حرکت هماهنگ در باب تحول در علوم انسانی برخلاف زعم بسیاری از عزیزان این عرصه تولید نظریه واحد علم دینی و یا نظریه واحد علوم انسانی اسلامی نیست؛ چه اینکه چیزی که قرار است در ادامه حیات نظام اسلامی که تا بحال پویا و متحولانه پیش رفته است، تولید شود، انتظار دیدگاه واحد و کاملا هماهنگ قدری غیر منطقی به نظر می رسد؛ لذا این نقطه عزیمت در هماهنگی هرچه بیشتر در فهم هماهنگ از ابعاد و مبانی اعتبار سازی انسان ممکن است موجب ثمراتی شود که شاید بتوان آن را وحدت حرکت در عین کثرت حرکت در عرصه علم نامید.
🌀 از این رو آموزش نظریه اعتباریات یک هماهنگی در تولید علوم انسانی ایجاد می کند که اولا برخاسته از سنت فکری اسلامی خودماست و ثانیا مسیر غایتمندی انسان به سمت هدف نهایی خلقتش، قرب الهی، را هموار می کند. در ادامه مروری بر فهرست اولیه ای از ظرفیت های این نظریه خواهیم داشت:
✳ ️ اما چرا توجه به نظریه #اعتباریات لازم است؟
بگذارید پاسخ این سوال را با استفاده از نظریه اعتباریات و اندیشه های علامه طباطبایی ارائه بدهیم؛
1️⃣ براساس نظریه اعتباریات انسان زمانی به سمت هدفی گام بر می دارد که آن هدف را به اعتبار ذهنی خود ، جزئی از من خود یا متعلق من خود به حساب آورده باشد.(اعتبار وجوب) برای همین اولین دلیل لزوم آشنایی با ظرفیت های نظریه اعتباریات، احساس مفید بودن، قابلیت آن جهت تعریف مسائل رشته و موضوع تخصصی خود است. برای مثال شخصی روی مساله آموزش فعالیت دارد؛ اگر بداند که یادگیری انسان که یکی از مسائل اصلی این عرصه است در پرتو نظریه اعتباریات قابل تعریف و پژوهش و نوآوری است، بسیار مشتاق تر است که این نظریه را مطالعه و دنبال کند.
2️⃣ اصلی عقلانی است که استفاده از هر شی ای متاخر بر شناخت آن است. در نظریه اعتبار، این اصل با عنوان اعتبار متابعت از علم بیان می گردد. براساس همین اصل عقلانی مطالعه ظرفیت های نظریه اعتباریات باعث می گردد که خوانندگان و محققان در رشته های مختلف هم بهتر این نظریه را بخوانند و هم اینکه انتظارات خویش را از مطالعه ی آن تنظیم کنند؛ چه اینکه هم افراط و هم در تفریط در ظرفیت شناسی نظریه اعتباریات خسارت بار خواهد بود.
3️⃣براساس نگاه علامه طباطبایی جامعه اصالت دارد. این قضیه نظام اعتبار سازی انسانی را بسیار پیچیده و متکامل کرده است. برهمین اساس گفتمان سازی و ایجاد جامعه علمی (scientific community) حول یک نظریه به عنوان یک اصل پذیرفته شده در جنبش های و تغییرات اجتماعی تلقی می گردد. لذا سومین فایده آشنایی با ظرفیت های نظریه اعتباریات آن است که می تواند زمینه را برای گفتمان سازی چه برای این نظریه و چه برای نظریات اسلامی دیگر در سطح ملی و جهانی فراهم کند.
❇ ️❇ ️❇ ️ #ادامه_دارد
☘ ️ #محمد_واثقی ||| دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه امام صادق(علیه السلام)
⚜ ️💎 🇮 🇷 💎 ⚜ ️
⛅ ️ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌲 #دانشگاه_امام_صادق_علیه_السلام
🌿 🌿 🌿 #کانال_جامع_مرکز_رشد
🌐 @Rushdisu
۳.۵k
۳۱ تیر ۱۳۹۶
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.