هو
هو
🔸 خداوند متعال در قرآن مجید , امام را که رهبر و سالار کاروان بشر و پیشوای انسان است نام می برد , اوصافی برای آن ذکر می کند تا میزان انسان شناسی در دست افراد بوده باشد , چون موضوع بسیار مهم است و اهمیت به سزا دارد , زیرا انسان می خواهد سرمشق داشته باشد , می خواهد تعلیم بگیرد , می خواهد از قوه به فعل برسد , می خواهد سعادت ابدیش را تحصیل کند , خلاصه می خواهد خودش را انسان واقعی بسازد
لذا عقل اجازه نمی دهد که انسان در راه وصول به چنین هدف نهائی خود را به دست هر کسی بسپارد و او را مقتدای خود قرار دهد
🔸 انسان ابدی در پیش دارد که دیگر فنا و زوال برای او نیست , و هر آن گونه که خودمان را ساختیم , هستیم و دیگر بود ما را الی و حتی و متی نیست , موجودی هستیم أبدی , باید ببینیم به تعبیر امام نهم علیه الصلوة والسلام , در این بازار کسب و کار و تجارت , چی بدست میآوریم ؟و چگونه خودمان را می سازیم
که فرمود :
الدنیا سوق ربح فیها قوم و خسرفیها آخرون
لذا در تعریف پیشوایان اهتمام به سزا در قرآن و روایات شده است
🔸 انسان , زبده و برگزیده عالم کبیر است و در نظام أحسن عالم کلمه علیای الهی است , در این کتاب عظیم وجود کلمه ای بزرگتر از او خداوند متعال ننوشته است نطفه انسان حبه ایست که اگر درست تربیت شود شجره طوبی می شود : أصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی أکلها کل حین باذن ربها
به جز این حبه هیچ حبه و دانه ای لیاقت و قابلیت شجره طوبی شدن را ندارد . این چنین درخت را نمی شود بدست هر کسی داد
🔸 لذا امیرالمؤمنین علی( ع) در چندین جای نهج البلاغه , رهبران به حق مردم را که وسائط فیض و سفرای به حق بین خلق و خالق اند , به اوصافی معرفی می فرماید تا معیار تشخیص و تمیز در دست بوده باشد و انسان درست خودش را بسازد و کج و معوج به بار نیاید و منحرف نشود , بر صراط مستقیم باشد
که خداوند بر این صراط مستقیم است
ان ربی علی صراط مستقیم
قرآن صراط مستقیم است , ولایت
صراط مستقیم است
آیات قرآن پله ها و درجات عروج انسان به سوی جمال مطلق و جلال مطلق اند
__________________
#مجموعه_مقالات
علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
🔸 خداوند متعال در قرآن مجید , امام را که رهبر و سالار کاروان بشر و پیشوای انسان است نام می برد , اوصافی برای آن ذکر می کند تا میزان انسان شناسی در دست افراد بوده باشد , چون موضوع بسیار مهم است و اهمیت به سزا دارد , زیرا انسان می خواهد سرمشق داشته باشد , می خواهد تعلیم بگیرد , می خواهد از قوه به فعل برسد , می خواهد سعادت ابدیش را تحصیل کند , خلاصه می خواهد خودش را انسان واقعی بسازد
لذا عقل اجازه نمی دهد که انسان در راه وصول به چنین هدف نهائی خود را به دست هر کسی بسپارد و او را مقتدای خود قرار دهد
🔸 انسان ابدی در پیش دارد که دیگر فنا و زوال برای او نیست , و هر آن گونه که خودمان را ساختیم , هستیم و دیگر بود ما را الی و حتی و متی نیست , موجودی هستیم أبدی , باید ببینیم به تعبیر امام نهم علیه الصلوة والسلام , در این بازار کسب و کار و تجارت , چی بدست میآوریم ؟و چگونه خودمان را می سازیم
که فرمود :
الدنیا سوق ربح فیها قوم و خسرفیها آخرون
لذا در تعریف پیشوایان اهتمام به سزا در قرآن و روایات شده است
🔸 انسان , زبده و برگزیده عالم کبیر است و در نظام أحسن عالم کلمه علیای الهی است , در این کتاب عظیم وجود کلمه ای بزرگتر از او خداوند متعال ننوشته است نطفه انسان حبه ایست که اگر درست تربیت شود شجره طوبی می شود : أصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی أکلها کل حین باذن ربها
به جز این حبه هیچ حبه و دانه ای لیاقت و قابلیت شجره طوبی شدن را ندارد . این چنین درخت را نمی شود بدست هر کسی داد
🔸 لذا امیرالمؤمنین علی( ع) در چندین جای نهج البلاغه , رهبران به حق مردم را که وسائط فیض و سفرای به حق بین خلق و خالق اند , به اوصافی معرفی می فرماید تا معیار تشخیص و تمیز در دست بوده باشد و انسان درست خودش را بسازد و کج و معوج به بار نیاید و منحرف نشود , بر صراط مستقیم باشد
که خداوند بر این صراط مستقیم است
ان ربی علی صراط مستقیم
قرآن صراط مستقیم است , ولایت
صراط مستقیم است
آیات قرآن پله ها و درجات عروج انسان به سوی جمال مطلق و جلال مطلق اند
__________________
#مجموعه_مقالات
علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
۲.۵k
۰۱ اسفند ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.