تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الغاشیه
آیه 21 تا 26 آخرین آیات این سوره
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
فَذَكِّرْ إِنَّمٰا أَنْتَ مُذَكِّرٌ (٢١)
پس تذكر ده، كه تو فقط تذكر دهنده اى؛
لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (٢٢)
تو بر آنان مسلط نيستى [كه به قبول ايمان مجبورشان كنى، ]
إِلاّٰ مَنْ تَوَلّٰى وَ كَفَرَ (٢٣)
ولى كسى كه [به دنبال تذكر پى در پى] روى گردانيد و كفر ورزيد
فَيُعَذِّبُهُ اللّٰهُ الْعَذٰابَ الْأَكْبَرَ (٢٤)
پس خدا او را به عذاب بزرگ تر عذاب خواهد كرد
إِنَّ إِلَيْنٰا إِيٰابَهُمْ (٢٥)
قطعاً بازگشت آنان به سوى ماست
ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنٰا حِسٰابَهُمْ (٢٦)
آن گاه بى ترديد حسابشان بر عهدۀ ماست
نکته ها:
تذكّر براى اتمام حجت است تا كافران در قيامت نگويند: «لولا ارسلت الينا رسولاً فنتّبع»(27) خدايا! چرا براى ما هشدار دهنده اى نفرستادى، كه از او پيروى كنيم. البتّه جز صاحبان خرد از اين تذكّرها پند نمى گيرد. «انّما يتذكّر اولوا الالباب»(28)
در سوره قبل (سوره اعلى) خداوند به پيامبرش دستور تذكّر داد و فرمود: تو تذكّر بده كه هر كس خشيت دارد متذكّر مى شود و افراد شقى از تذكّر دورى خواهند كرد و به بزرگترين عذاب گرفتار خواهند شد. «يتجنّبها الاشقى الّذى يصلى النّار الكبرى»
در اين سوره نيز مى فرمايد: تو تذكّر بده ولى بدان كه گروهى اعراض خواهند كرد و به عذاب اكبر گرفتار خواهند شد. «الاّ من تولّى و كَفَر فَيُعذّبه اللّه العذاب الاكبر» به هر حال «نار كبرى » در سوره اعلى و «عذاب اكبر» در اين سوره، كيفر كسانى است كه تذكّرپذير نيستند و پند و اندرز الهى را پشت گوش مى اندازند.
«مُصيطر» از «سطر» و «سيطره» به كسى گفته مى شود كه افراد تحت امر خود را به بند مى كشد و آنان را در جهتى كه خود مى خواهد تنظيم مى كند.
امام صادق عليه السلام فرمود: «كلّ امّة يحاسبها امام زمانها و يعرف الائمة اوليائهم و اعدائهم بسيماهم»(29) حساب هر امت به عهده امام زمان آنهاست و امامان، دوستان و دشمنان خود را از سيمايشان مى شناسند، همان گونه كه در سوره اعراف چنين آمده است: «و على الاعراف رجال يعرفون كلا بسيماهم»(30)
در زيارت جامعه خطاب به معصومين عليهم السلام نيز مى خوانيم: «و اياب الخلق اليكم و حسابهم عليكم»(31) رجوع مردم به سوى شماست و حساب مردم با شماست.
از امام كاظم و امام باقر و امام هادى عليهم السلام نيز اين معنا نقل شده است.(32)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الغاشیه
آیه 21 تا 26 آخرین آیات این سوره
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
فَذَكِّرْ إِنَّمٰا أَنْتَ مُذَكِّرٌ (٢١)
پس تذكر ده، كه تو فقط تذكر دهنده اى؛
لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (٢٢)
تو بر آنان مسلط نيستى [كه به قبول ايمان مجبورشان كنى، ]
إِلاّٰ مَنْ تَوَلّٰى وَ كَفَرَ (٢٣)
ولى كسى كه [به دنبال تذكر پى در پى] روى گردانيد و كفر ورزيد
فَيُعَذِّبُهُ اللّٰهُ الْعَذٰابَ الْأَكْبَرَ (٢٤)
پس خدا او را به عذاب بزرگ تر عذاب خواهد كرد
إِنَّ إِلَيْنٰا إِيٰابَهُمْ (٢٥)
قطعاً بازگشت آنان به سوى ماست
ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنٰا حِسٰابَهُمْ (٢٦)
آن گاه بى ترديد حسابشان بر عهدۀ ماست
نکته ها:
تذكّر براى اتمام حجت است تا كافران در قيامت نگويند: «لولا ارسلت الينا رسولاً فنتّبع»(27) خدايا! چرا براى ما هشدار دهنده اى نفرستادى، كه از او پيروى كنيم. البتّه جز صاحبان خرد از اين تذكّرها پند نمى گيرد. «انّما يتذكّر اولوا الالباب»(28)
در سوره قبل (سوره اعلى) خداوند به پيامبرش دستور تذكّر داد و فرمود: تو تذكّر بده كه هر كس خشيت دارد متذكّر مى شود و افراد شقى از تذكّر دورى خواهند كرد و به بزرگترين عذاب گرفتار خواهند شد. «يتجنّبها الاشقى الّذى يصلى النّار الكبرى»
در اين سوره نيز مى فرمايد: تو تذكّر بده ولى بدان كه گروهى اعراض خواهند كرد و به عذاب اكبر گرفتار خواهند شد. «الاّ من تولّى و كَفَر فَيُعذّبه اللّه العذاب الاكبر» به هر حال «نار كبرى » در سوره اعلى و «عذاب اكبر» در اين سوره، كيفر كسانى است كه تذكّرپذير نيستند و پند و اندرز الهى را پشت گوش مى اندازند.
«مُصيطر» از «سطر» و «سيطره» به كسى گفته مى شود كه افراد تحت امر خود را به بند مى كشد و آنان را در جهتى كه خود مى خواهد تنظيم مى كند.
امام صادق عليه السلام فرمود: «كلّ امّة يحاسبها امام زمانها و يعرف الائمة اوليائهم و اعدائهم بسيماهم»(29) حساب هر امت به عهده امام زمان آنهاست و امامان، دوستان و دشمنان خود را از سيمايشان مى شناسند، همان گونه كه در سوره اعراف چنين آمده است: «و على الاعراف رجال يعرفون كلا بسيماهم»(30)
در زيارت جامعه خطاب به معصومين عليهم السلام نيز مى خوانيم: «و اياب الخلق اليكم و حسابهم عليكم»(31) رجوع مردم به سوى شماست و حساب مردم با شماست.
از امام كاظم و امام باقر و امام هادى عليهم السلام نيز اين معنا نقل شده است.(32)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۱.۳k
۰۵ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.