تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 26
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَي وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَن يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَن يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ (26)
ترجمه :
و فرعون گفت: «مرا بگذاريد تا موسى را بكشم و او پروردگارش را به يارى طلبد (تا نجاتش دهد) همانا من مى ترسم كه دين شما را تغيير دهد يا در اين سرزمين فساد بر پا كند».
نکته ها:
در آيه قبل سخن از كشتن جوانان بنى اسرائيل بود كه گويا اين كار در نزد فرعون كافى نبود و كانون اصلى خطر در نظر فرعون خود موسى بود. لذا در اين آيه موضوع كشتن موسى را مطرح مى كند.
كشتن موسى بازتاب دشوارى در افكار عمومى داشت و لذا فرعون با مشاوران و درباريانش به مشورت و رايزنى پرداخت. اين كه فرعون مى گويد: «ذرونى» مرا رها كنيد، نشانه آن است كه مشاوران به قتل موسى تن در نمى دادند.
پیامها :
- منطق طاغوت ها، كشتن رهبران حقّ است. «قال فرعون ذرونى اقتل موسى »
- شيوه ى مستكبران، يا تكذيب است «فقالوا ساحر كذاب» يا تهديد است «ذرونى اقتل موسى » و يا تحقير. «و ليدع ربّه»
- حكومت فرعون، حكومتى استبدادى و خودكامه و بى قانون بود. «اقتل موسى »
- مجرم، جنايت خود را توجيه مى كند. (فرعون، ترس از تغيير دين مردم را دليل قتل او مى داند.) «اقتل... انى اخاف»
- طاغوت ها، خود را دوستدار مردم نشان مى دهند. «انى اخاف ان يبدل دينكم»
- طاغوت ها هر كجا حكومت خود را در خطر ببينند خود را حامى مردم، طرفدار دين و اصلاح طلب معرّفى مى كنند. «انى اخاف ان يبدل دينكم او ان يظهر... الفساد»
- دين در قرائت فرعونى، به معناى تسليم در برابر طاغوت است. «يبدل دينكم»
- برقرارى آرمش و امنيّت، دستاويز طاغوت ها براى سركوب حركت هاى دينى و اصلاحى است. «اقتل موسى... اخاف ان يبدل دينكم او ان يظهر... الفساد»
- طاغوت ها، مصلحان تاريخ را مفسد معرّفى مى كنند. «يظهر فى الارض الفساد»
- طاغوت ها بقاى خود را در حفظ وضع موجود مى دانند و با هر حركت اصلاحى مخالفت مى كنند. «انى اخاف ان يبدل دينكم»
- انبيا در مسائل سياسى و اجتماعى دخالت مى كردند و لذا مورد اذيّت و آزار طاغوت ها قرار مى گرفتند. «يبدل دينكم او يظهر فى الارض الفساد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 26
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَي وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَن يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَن يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ (26)
ترجمه :
و فرعون گفت: «مرا بگذاريد تا موسى را بكشم و او پروردگارش را به يارى طلبد (تا نجاتش دهد) همانا من مى ترسم كه دين شما را تغيير دهد يا در اين سرزمين فساد بر پا كند».
نکته ها:
در آيه قبل سخن از كشتن جوانان بنى اسرائيل بود كه گويا اين كار در نزد فرعون كافى نبود و كانون اصلى خطر در نظر فرعون خود موسى بود. لذا در اين آيه موضوع كشتن موسى را مطرح مى كند.
كشتن موسى بازتاب دشوارى در افكار عمومى داشت و لذا فرعون با مشاوران و درباريانش به مشورت و رايزنى پرداخت. اين كه فرعون مى گويد: «ذرونى» مرا رها كنيد، نشانه آن است كه مشاوران به قتل موسى تن در نمى دادند.
پیامها :
- منطق طاغوت ها، كشتن رهبران حقّ است. «قال فرعون ذرونى اقتل موسى »
- شيوه ى مستكبران، يا تكذيب است «فقالوا ساحر كذاب» يا تهديد است «ذرونى اقتل موسى » و يا تحقير. «و ليدع ربّه»
- حكومت فرعون، حكومتى استبدادى و خودكامه و بى قانون بود. «اقتل موسى »
- مجرم، جنايت خود را توجيه مى كند. (فرعون، ترس از تغيير دين مردم را دليل قتل او مى داند.) «اقتل... انى اخاف»
- طاغوت ها، خود را دوستدار مردم نشان مى دهند. «انى اخاف ان يبدل دينكم»
- طاغوت ها هر كجا حكومت خود را در خطر ببينند خود را حامى مردم، طرفدار دين و اصلاح طلب معرّفى مى كنند. «انى اخاف ان يبدل دينكم او ان يظهر... الفساد»
- دين در قرائت فرعونى، به معناى تسليم در برابر طاغوت است. «يبدل دينكم»
- برقرارى آرمش و امنيّت، دستاويز طاغوت ها براى سركوب حركت هاى دينى و اصلاحى است. «اقتل موسى... اخاف ان يبدل دينكم او ان يظهر... الفساد»
- طاغوت ها، مصلحان تاريخ را مفسد معرّفى مى كنند. «يظهر فى الارض الفساد»
- طاغوت ها بقاى خود را در حفظ وضع موجود مى دانند و با هر حركت اصلاحى مخالفت مى كنند. «انى اخاف ان يبدل دينكم»
- انبيا در مسائل سياسى و اجتماعى دخالت مى كردند و لذا مورد اذيّت و آزار طاغوت ها قرار مى گرفتند. «يبدل دينكم او يظهر فى الارض الفساد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۷۳۵
۱۶ فروردین ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.