فتنۀ شام (سوریه) تا ظهور آرام شدنی نیست!
فتنۀ شام (سوریه) تا ظهور آرام شدنی نیست!
امام باقر (سلام الله علیه و آله) به جابر فرمودند: ای جابر! قائم ظهور نمیکند تا فتنهای در شام مردم را در بر بگیرد که از آن دنبال رهایی میگردند اما راهی نمییابند (خروج اوّل سفیانی) و کشتاری بین کوفه و حیره خواهد بود که کشتههایشان یک اندازه باشند (خروج دوّم سفیانی) و ندا دهندهای از آسمان ندا میدهد (علامت اصلی ظهور).
شرح:
در این روایت، از فتنهٔ بزرگی در شام به عنوان علامت حتمی قبل از قیام امام قائم علیه السلام سخن گفته شده: «لَا يَظْهَرُ الْقَائِمُ حَتَّى...»، که با توجه به روایاتی که خروج سفیانی را جزء علائم حتمی قبل از قیام قائم معرفی کردهاند، معلوم میشود که مراد از این فتنه، همان خروج سفیانی در شام است؛ همچنین به خروج دوّم او به سمت عراق و کشتار لشکر وی در نزدیکی کوفه نیز اشاره نموده است.
سفیانی ملعون سه خروج دارد،خروج اوّلش در ماه رجب در منطقه شام و به قصد تشکیل حکومت میباشد و شش ماه طول میکشد تا پیروز شود، و بعد از تشکیل حکومتش لشکرش را برای شیعه کُشی رهسپار سرزمین عراق میکند که خروج دوّم او محسوب میگردد. پس از چندی لشکری به مدینه برای قتل امام مهدی علیه السلام میفرستد(خروج سوّم) که در بیابان بیداء دچار خسف میشوند و این واقعه در دهه محرّم اتفاق میاُفتد. و یک یا دو روز بعدش در دهم محرّم، حضرت از کنار کعبه اعلام خروج میکند.
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: يَا جَابِرُ لاَ يَظْهَرُ اَلْقَائِمُ حَتَّى يَشْمَلَ اَلنَّاسَ بِالشَّامِ فِتْنَةٌ يَطْلُبُونَ اَلْمَخْرَجَ مِنْهَا فَلاَ يَجِدُونَهُ وَ يَكُونُ قَتْلٌ بَيْنَ اَلْكُوفَةِ وَ اَلْحِيرَةِ قَتْلاَهُمْ عَلَى سَوَاءٍ وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ.
📓الغيبة (للنعمانی)،ص۲۷۹،ب۱۴،ح۶۵
#شام_سوریه
امام باقر (سلام الله علیه و آله) به جابر فرمودند: ای جابر! قائم ظهور نمیکند تا فتنهای در شام مردم را در بر بگیرد که از آن دنبال رهایی میگردند اما راهی نمییابند (خروج اوّل سفیانی) و کشتاری بین کوفه و حیره خواهد بود که کشتههایشان یک اندازه باشند (خروج دوّم سفیانی) و ندا دهندهای از آسمان ندا میدهد (علامت اصلی ظهور).
شرح:
در این روایت، از فتنهٔ بزرگی در شام به عنوان علامت حتمی قبل از قیام امام قائم علیه السلام سخن گفته شده: «لَا يَظْهَرُ الْقَائِمُ حَتَّى...»، که با توجه به روایاتی که خروج سفیانی را جزء علائم حتمی قبل از قیام قائم معرفی کردهاند، معلوم میشود که مراد از این فتنه، همان خروج سفیانی در شام است؛ همچنین به خروج دوّم او به سمت عراق و کشتار لشکر وی در نزدیکی کوفه نیز اشاره نموده است.
سفیانی ملعون سه خروج دارد،خروج اوّلش در ماه رجب در منطقه شام و به قصد تشکیل حکومت میباشد و شش ماه طول میکشد تا پیروز شود، و بعد از تشکیل حکومتش لشکرش را برای شیعه کُشی رهسپار سرزمین عراق میکند که خروج دوّم او محسوب میگردد. پس از چندی لشکری به مدینه برای قتل امام مهدی علیه السلام میفرستد(خروج سوّم) که در بیابان بیداء دچار خسف میشوند و این واقعه در دهه محرّم اتفاق میاُفتد. و یک یا دو روز بعدش در دهم محرّم، حضرت از کنار کعبه اعلام خروج میکند.
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: يَا جَابِرُ لاَ يَظْهَرُ اَلْقَائِمُ حَتَّى يَشْمَلَ اَلنَّاسَ بِالشَّامِ فِتْنَةٌ يَطْلُبُونَ اَلْمَخْرَجَ مِنْهَا فَلاَ يَجِدُونَهُ وَ يَكُونُ قَتْلٌ بَيْنَ اَلْكُوفَةِ وَ اَلْحِيرَةِ قَتْلاَهُمْ عَلَى سَوَاءٍ وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ.
📓الغيبة (للنعمانی)،ص۲۷۹،ب۱۴،ح۶۵
#شام_سوریه
۲.۱k
۱۷ آذر ۱۴۰۳