تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
آیه 29 و 30
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلّٰى عَنْ ذِكْرِنٰا وَ لَمْ يُرِدْ إِلاَّ الْحَيٰاةَ الدُّنْيٰا (٢٩)
بنابراين از كسانى كه از ياد ما روى گردانده اند و جز زندگى دنيا را نخواسته اند، روى بگردان
ذٰلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدىٰ (٣٠)
اين [دنيا خواهى] آخرين مرز دانش و معرفت آنان است؛ يقيناً پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده داناتر است، و او به كسى كه هدايت يافته آگاه تر است
نکته ها:
در قرآن، فرمان اعراض از: كفّار(46)، مشركان(47)، منافقان(48)، جاهلان(49) فراريان از جبهه(50) و كسانى كه به قصد تمسخر وتخطئه در آيات الهى كندوكاو مى كنند(51) آمده است.
سيماى دنيا در قرآن
قرآن در آيات متعددى سيماى دنيا و زندگى دنيوى را اين گونه ترسيم كرده است:
1. دنيا كم و ناچيز است. «متاع الدنيا قليل»(52)
2. دنيا فانى است، عبورگاه است نه توقفگاه. «ما عندكم ينفد»(53)
3. دنياگرايى جز لهو و لعب نيست. «و ما هذه الحياة الدنيا الاّ لهو و لعب»(54)
4. دنيا وسيله فريب است. «ما الحياة الدنيا الاّ متاع الغرور»(55)
5. دنياگرايى مانع آخرت طلبى است. «أ رضيتم بالحياة الدنيا من الاخرة»(56)
6. دنيا، دلربا است. «يا ليت لنا مثل ما أوتى قارون»(57)
7. در آيه 20 سوره حديد، پنج ويژگى براى دنيا ذكر شده كه با مراحل پنجگانه عمر انسان مطابقت دارد: «واعلموا انّما الحياة الدنيا لعب و لهو و زينة وتفاخر بينكم و تكاثر...»
الف) لعب و بازى. (كودكى)
ب) لهو و سرگرمى. (نوجوانى)
ج) زينت و خودآرايى. (جوانى)
د) تفاخر و فخرفروشى. (ميانسالى)
ه) تكاثر و ثروت اندوزى. (كهنسالى)
آرى، دنيا وسيله است نه هدف، چنانكه در دعاى ماه شعبان مى خوانيم: «و لاتجعل الدنيا اكبر همّنا» خدايا دنيا را هدف برتر ما قرار مده.
-----
46) سجده، 30.
47) انعام، 106.
48) منافقون، 4.
49) اعراف، 199.
50) توبه، 95.
51) انعام، 68.
52) نساء، 77.
53) نحل، 96.
54) عنكبوت، 64.
55) حديد، 20.
56) توبه، 38.
57) قصص، 79.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
آیه 29 و 30
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلّٰى عَنْ ذِكْرِنٰا وَ لَمْ يُرِدْ إِلاَّ الْحَيٰاةَ الدُّنْيٰا (٢٩)
بنابراين از كسانى كه از ياد ما روى گردانده اند و جز زندگى دنيا را نخواسته اند، روى بگردان
ذٰلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدىٰ (٣٠)
اين [دنيا خواهى] آخرين مرز دانش و معرفت آنان است؛ يقيناً پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده داناتر است، و او به كسى كه هدايت يافته آگاه تر است
نکته ها:
در قرآن، فرمان اعراض از: كفّار(46)، مشركان(47)، منافقان(48)، جاهلان(49) فراريان از جبهه(50) و كسانى كه به قصد تمسخر وتخطئه در آيات الهى كندوكاو مى كنند(51) آمده است.
سيماى دنيا در قرآن
قرآن در آيات متعددى سيماى دنيا و زندگى دنيوى را اين گونه ترسيم كرده است:
1. دنيا كم و ناچيز است. «متاع الدنيا قليل»(52)
2. دنيا فانى است، عبورگاه است نه توقفگاه. «ما عندكم ينفد»(53)
3. دنياگرايى جز لهو و لعب نيست. «و ما هذه الحياة الدنيا الاّ لهو و لعب»(54)
4. دنيا وسيله فريب است. «ما الحياة الدنيا الاّ متاع الغرور»(55)
5. دنياگرايى مانع آخرت طلبى است. «أ رضيتم بالحياة الدنيا من الاخرة»(56)
6. دنيا، دلربا است. «يا ليت لنا مثل ما أوتى قارون»(57)
7. در آيه 20 سوره حديد، پنج ويژگى براى دنيا ذكر شده كه با مراحل پنجگانه عمر انسان مطابقت دارد: «واعلموا انّما الحياة الدنيا لعب و لهو و زينة وتفاخر بينكم و تكاثر...»
الف) لعب و بازى. (كودكى)
ب) لهو و سرگرمى. (نوجوانى)
ج) زينت و خودآرايى. (جوانى)
د) تفاخر و فخرفروشى. (ميانسالى)
ه) تكاثر و ثروت اندوزى. (كهنسالى)
آرى، دنيا وسيله است نه هدف، چنانكه در دعاى ماه شعبان مى خوانيم: «و لاتجعل الدنيا اكبر همّنا» خدايا دنيا را هدف برتر ما قرار مده.
-----
46) سجده، 30.
47) انعام، 106.
48) منافقون، 4.
49) اعراف، 199.
50) توبه، 95.
51) انعام، 68.
52) نساء، 77.
53) نحل، 96.
54) عنكبوت، 64.
55) حديد، 20.
56) توبه، 38.
57) قصص، 79.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۹۸۸
۰۷ اسفند ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.