.
.
🔹 غائب آل محمد علیهم السلام واسطه کل فیوضات الهی، و فاعل کل فعل، و سبب کل اسباب، و علت کل معلول، و فاتح کل خیر، و ختم کننده همه امور در کائنات است:
🔺 هیچ فرشته ای در زمین و یا آسمان قدم از قدم بر نمیدارد و واسطه خلق، و یا احیاء و اماته، و تدبیر امری نیست الا به اذن حضرت حجت عج:
طارق بن شهاب میگوید: امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند:
👈 و بدرستیکه یک کلمه از کلام آل محمد علیهم السلام هفتاد وجه و معنی و بطن دارد!
✅ و هر جا در ذکر خداوند حکیم و کتاب کریم و کلام قدیم از قرآنش آیاتی اشاره شده که خداوند در آن از چشم و صورت و دست و جنب نامی برده شده است پس منظور امام آل محمد علیهم السلام است❗ ️
🔺 بیان:
این امر جای تعجب ندارد،
👈 زیرا خداوند مستقیم و بدون واسطه دست به خلقت نزد، چون شعاع نور خداوندی چنان عظیم است که اگر مستقیم بتابد اساسا زمین و زمان ذوب می شوند،
👈 پس چگونه مستقیما و بدون واسطه خلق فرماید⁉ ️
لذا در روایات وارد شده است که:
خلق الله الاشیاء بمشیه و خلق المشیه بنفسه:
👈 خداوند اشیاء را با واسطه مشیت خودش خلق کرده است، و مشیت خویش را نیز خودش بدونه واسط خلق کرده است❗ ️
✅ و ائمه اطهار علیهم السلام ظرف مشیت الهیّه اند❗ ️
لذا معصومین فرمودند: قلوبنا اوعیه مشیه الله: قلوب ما ظرف مشیت خداست!
✅ از همین روست که در هرآیاتی از قرآن که از فعل و اراده خویش صحبت می فرماید و با ضمیر (نا: یعنی ما) یا (نحن: ما) که متکلم مع الغیر است منظور ائمه علیهم السلام هستند❗ ️
👈 مانند: (نحن خلقناکم: ما شما را خلق کردیم) و نمی فرماید: (انا خلقتُکم: من شما را خلق کردم)
👈 و این واسطه ائمۀ اطهار علیهم السلام اند❗ ️
📚 نفس نفیس خاتمیت، تالیف آقا وحید خراسانی، صفحه ۱۳۹.
طارق بن شهاب عن امیر المؤمنین علیه السلام قال: و ان الکلمه من آل محمد تنصرف الی سبعین وجها، و کلما فی الذکر الحکیم و الکتاب الکریم و الکلام القدیم من آیه تذکر فیها العین و الوجه و الید و الجنب فالمراد منها الولی. 📚 بحار ۲۵/۱۷۳. مشارق انوار الیقین ۱۷۸. المصباح البلاغۀ ۱/۲۰۰. مجمع البحرین ۲۲.
☑ ️ غدیر نزدیک است #غدیر #بخون
🔹 غائب آل محمد علیهم السلام واسطه کل فیوضات الهی، و فاعل کل فعل، و سبب کل اسباب، و علت کل معلول، و فاتح کل خیر، و ختم کننده همه امور در کائنات است:
🔺 هیچ فرشته ای در زمین و یا آسمان قدم از قدم بر نمیدارد و واسطه خلق، و یا احیاء و اماته، و تدبیر امری نیست الا به اذن حضرت حجت عج:
طارق بن شهاب میگوید: امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند:
👈 و بدرستیکه یک کلمه از کلام آل محمد علیهم السلام هفتاد وجه و معنی و بطن دارد!
✅ و هر جا در ذکر خداوند حکیم و کتاب کریم و کلام قدیم از قرآنش آیاتی اشاره شده که خداوند در آن از چشم و صورت و دست و جنب نامی برده شده است پس منظور امام آل محمد علیهم السلام است❗ ️
🔺 بیان:
این امر جای تعجب ندارد،
👈 زیرا خداوند مستقیم و بدون واسطه دست به خلقت نزد، چون شعاع نور خداوندی چنان عظیم است که اگر مستقیم بتابد اساسا زمین و زمان ذوب می شوند،
👈 پس چگونه مستقیما و بدون واسطه خلق فرماید⁉ ️
لذا در روایات وارد شده است که:
خلق الله الاشیاء بمشیه و خلق المشیه بنفسه:
👈 خداوند اشیاء را با واسطه مشیت خودش خلق کرده است، و مشیت خویش را نیز خودش بدونه واسط خلق کرده است❗ ️
✅ و ائمه اطهار علیهم السلام ظرف مشیت الهیّه اند❗ ️
لذا معصومین فرمودند: قلوبنا اوعیه مشیه الله: قلوب ما ظرف مشیت خداست!
✅ از همین روست که در هرآیاتی از قرآن که از فعل و اراده خویش صحبت می فرماید و با ضمیر (نا: یعنی ما) یا (نحن: ما) که متکلم مع الغیر است منظور ائمه علیهم السلام هستند❗ ️
👈 مانند: (نحن خلقناکم: ما شما را خلق کردیم) و نمی فرماید: (انا خلقتُکم: من شما را خلق کردم)
👈 و این واسطه ائمۀ اطهار علیهم السلام اند❗ ️
📚 نفس نفیس خاتمیت، تالیف آقا وحید خراسانی، صفحه ۱۳۹.
طارق بن شهاب عن امیر المؤمنین علیه السلام قال: و ان الکلمه من آل محمد تنصرف الی سبعین وجها، و کلما فی الذکر الحکیم و الکتاب الکریم و الکلام القدیم من آیه تذکر فیها العین و الوجه و الید و الجنب فالمراد منها الولی. 📚 بحار ۲۵/۱۷۳. مشارق انوار الیقین ۱۷۸. المصباح البلاغۀ ۱/۲۰۰. مجمع البحرین ۲۲.
☑ ️ غدیر نزدیک است #غدیر #بخون
۲.۰k
۰۳ مرداد ۱۳۹۸
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.