- انسان براى رسیدن به كمالات باید از خداوند استمداد كند.
- انسان براى رسیدن به كمالات باید از خداوند استمداد كند. «ربّ هَب لى...»
- استمداد از نام «ربّ»، در استجابت دعا مؤثّر است. «ربّ»
- حكمت و بینش همراه با عمل، هدیه ى الهى است. «هَب لى حُكما»
- قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمت هاى قبلى نامى ببرید و از او تشكّر كنید. «خَلَقنى - یَهدین - یَشفین - یَسقین - و... ربّ هَب لى»
- اگر حكمت باشد، ولى دوستان انسان نااهل باشند، حكمت كارایى ندارد. «هَب لى حُكما و ألحقنى»
- اگر دید و بینش و تفكّر صحیح بود، رفتار و گفتار و نیّت هم صحیح مى شود. (حكمت به معناى دید و فهم و نظر صحیح است). «حُكماً»
- حكمت نظرى، به تنهایى مفید و نجات بخش نیست. حكمت باید با عمل همراه باشد. «هَب لى حُكما و ألحقنى بالصّالحین»
- برخوردارى از حكمت و معرفت در درون و زندگى در جامعه ى صالحان و صالح بودن، بالاترین درجه ى سعادت است. «حُكماً و ألحقنى بالصّالحین»
- حكمت وشناخت وبینش، بر عمل مقدّم است. «هب لى حُكما و ألحقنى»
- بهترین دعا را از بهترین افراد بیاموزیم. (بهترین افراد، انبیا هستند و یكى از بزرگ ترین انبیا حضرت ابراهیم علیه السلام است كه در دعا از خداوند مغفرت، حكمت، نام نیك و حسن عاقبت مى خواهد و در آیات دیگر از خداوند، فرزندان خوب و پیروان مسلمان درخواست مى كند).
- حكومت خواهى براى انجام احكام الهى، مطلوب است. «هَب لى حُكما»(22)
- هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «ألحقنى بالصّالحین»
- پیش كسوتان صالح را ارج نهیم. «ألحِقنى بالصّالحین» (نفرمود: از صالحین باشم، بلكه فرمود: به آنان ملحق شوم. زیرا مقام سابقین برتر است).
- جامعه اى ارزش دارد كه افرادش صالح باشند. «ألحِقنى بالصّالحین»
- انسان به رفیق خوب محتاج است. «و ألحِقنى بالصّالحین»
-----
22) تفسیر صافى.
كلمه ى «حُكم» مى تواند به معناى حكومت و سرپرستى و تدبیر امور باشد و یا به معناى دانش و معرفت. البتّه «حُكم» معنایى برتر از حكمت دارد، زیرا حكمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُكم آگاهى همراه با آمادگى براى اجراى حقّ است.(21)
سعادت انسان در چند جمله خلاصه مى شود كه در دعاى حضرت ابراهیم آمده است:
الف: شناخت خداوند و معرفت درونى نسبت به او. «هَب لى حُكماً»
ب: حضور در جامعه ى صالح. «اَلحِقنى بالصالحین»
ج: نام نیك در تاریخ. «لسان صِدقٍ فى الاخرین»
د: رسیدن به بهشت ابدى. «ورثة جنّة النّعیم»
-----
21) تفسیر نمونه.
- استمداد از نام «ربّ»، در استجابت دعا مؤثّر است. «ربّ»
- حكمت و بینش همراه با عمل، هدیه ى الهى است. «هَب لى حُكما»
- قبل از درخواست جدید از خداوند، از نعمت هاى قبلى نامى ببرید و از او تشكّر كنید. «خَلَقنى - یَهدین - یَشفین - یَسقین - و... ربّ هَب لى»
- اگر حكمت باشد، ولى دوستان انسان نااهل باشند، حكمت كارایى ندارد. «هَب لى حُكما و ألحقنى»
- اگر دید و بینش و تفكّر صحیح بود، رفتار و گفتار و نیّت هم صحیح مى شود. (حكمت به معناى دید و فهم و نظر صحیح است). «حُكماً»
- حكمت نظرى، به تنهایى مفید و نجات بخش نیست. حكمت باید با عمل همراه باشد. «هَب لى حُكما و ألحقنى بالصّالحین»
- برخوردارى از حكمت و معرفت در درون و زندگى در جامعه ى صالحان و صالح بودن، بالاترین درجه ى سعادت است. «حُكماً و ألحقنى بالصّالحین»
- حكمت وشناخت وبینش، بر عمل مقدّم است. «هب لى حُكما و ألحقنى»
- بهترین دعا را از بهترین افراد بیاموزیم. (بهترین افراد، انبیا هستند و یكى از بزرگ ترین انبیا حضرت ابراهیم علیه السلام است كه در دعا از خداوند مغفرت، حكمت، نام نیك و حسن عاقبت مى خواهد و در آیات دیگر از خداوند، فرزندان خوب و پیروان مسلمان درخواست مى كند).
- حكومت خواهى براى انجام احكام الهى، مطلوب است. «هَب لى حُكما»(22)
- هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «ألحقنى بالصّالحین»
- پیش كسوتان صالح را ارج نهیم. «ألحِقنى بالصّالحین» (نفرمود: از صالحین باشم، بلكه فرمود: به آنان ملحق شوم. زیرا مقام سابقین برتر است).
- جامعه اى ارزش دارد كه افرادش صالح باشند. «ألحِقنى بالصّالحین»
- انسان به رفیق خوب محتاج است. «و ألحِقنى بالصّالحین»
-----
22) تفسیر صافى.
كلمه ى «حُكم» مى تواند به معناى حكومت و سرپرستى و تدبیر امور باشد و یا به معناى دانش و معرفت. البتّه «حُكم» معنایى برتر از حكمت دارد، زیرا حكمت تنها قدرت تشخیص حقّ از باطل است و حُكم آگاهى همراه با آمادگى براى اجراى حقّ است.(21)
سعادت انسان در چند جمله خلاصه مى شود كه در دعاى حضرت ابراهیم آمده است:
الف: شناخت خداوند و معرفت درونى نسبت به او. «هَب لى حُكماً»
ب: حضور در جامعه ى صالح. «اَلحِقنى بالصالحین»
ج: نام نیك در تاریخ. «لسان صِدقٍ فى الاخرین»
د: رسیدن به بهشت ابدى. «ورثة جنّة النّعیم»
-----
21) تفسیر نمونه.
۱.۳k
۰۵ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.