🔸 بدبینی تفکر، خوش بینی اراده
[ مطالعات فرهنگی چیست و چگونه میتواند در مطالعات انیمیشن مورد استفاده قرار گیرد؟ ]
📝 حامد میرزائی
مطالعات انیمیشن به پیروی از سرشاخهی قطعیاش، مطالعات فیلم، حوزهای چندوجهی و متکثر را برمیسازد و موضوعات پراکندهای را گرد میآورد که تنها در خود کلیدواژهی انیمیشن مشترکاند. سنتهای موجود در مطالعات فیلم، طبعاً به این حوزه نیز سرریز میکنند: از تحلیل و نقد و مرور سینمایی گرفته تا سنتهای فلسفهی تحلیلی و قارهای؛ از جامعهشناسی و زیباییشناسی تا اقتصاد و صنعت سینما؛ از روانکاوی و تئوری مؤلف تا مطالعات نژاد و جنس و قومیت. این سنتها درعینحال مسائل تازهای را در انیمیشن پدید میآورند. تلاشهای گستردهای هم که برای تعریف انیمیشن و ذکر ویژگیهای اختصاصی آن صورت گرفته، با این هدف بوده است که تمایزی قطعی با سایر هنرها و مخصوصاً سینمای زنده به وجود آورد. این رشته در جستوجوی ریشههای نظری خود، همچنان درحال آزمونوخطاست تا بتواند هویت خود را بهعنوان یک سنت دانشگاهی متمایز تثبیت نماید.
مطالعات فرهنگی در قلمرو فیلم، نوعاً در تقابل با نظریهای از مطالعات فیلم قرار میگیرد که به «نگرهی اسکرین» معروف است. مطالعات فیلم بهطورعام و نگرهی اسکرین بهطورخاص غالباً به نوعی تحلیل متنی دست مییازد که حاوی مقادیری نخبهگرایی است و معمولاً وارد بررسی برهمکنش آثار با زمینهی تولید و مصرفشان نمیشوند. این در حالی است که مطالعات فرهنگی (آنچنانکه از نامش برمیآید) از متون برمیگذرد و به تعامل میان متون، مؤلفان، مخاطبان و فرهنگِ دربرگیرندهی آنها میپردازد. همچنین علاقهی غیرقابل انکار مطالعات فرهنگی به فرهنگ عامهپسند، آن را در تعارض آشکار دیگری با مطالعات فیلم قرار میدهد. از همین روست که در مطالعات فرهنگی تحلیلهای مربوط به تلویزیون، اهمیت بالاتری نسبت به تحلیلهای مربوط به سینما دارد. در همینجا میتوان به یک پیوند مهم مطالعات فرهنگی و مطالعات انیمیشن اشاره نمود: شرکت والت دیزنی (و موضوعات وابسته به آن که در مجموع میتوان آنها را «جهان دیزنی» نامید)، بهواسطهی تأثیر عمیقشان در فرهنگ عامهی آمریکایی (و طبعاً فرهنگ جهانی)، جایگاهی مشابه با تلویزیون را در مطالعات فرهنگی اشغال میکند. به این مسئله باز خواهیم گشت...
🔸 متن کامل را در فصلنامهی سینما انیمیشن (شمارهی ۱۸، تابستان ۱۴۰۱) بخوانید.
#انیمیشن #مطالعات_انیمیشن #مطالعات_فرهنگی
[ مطالعات فرهنگی چیست و چگونه میتواند در مطالعات انیمیشن مورد استفاده قرار گیرد؟ ]
📝 حامد میرزائی
مطالعات انیمیشن به پیروی از سرشاخهی قطعیاش، مطالعات فیلم، حوزهای چندوجهی و متکثر را برمیسازد و موضوعات پراکندهای را گرد میآورد که تنها در خود کلیدواژهی انیمیشن مشترکاند. سنتهای موجود در مطالعات فیلم، طبعاً به این حوزه نیز سرریز میکنند: از تحلیل و نقد و مرور سینمایی گرفته تا سنتهای فلسفهی تحلیلی و قارهای؛ از جامعهشناسی و زیباییشناسی تا اقتصاد و صنعت سینما؛ از روانکاوی و تئوری مؤلف تا مطالعات نژاد و جنس و قومیت. این سنتها درعینحال مسائل تازهای را در انیمیشن پدید میآورند. تلاشهای گستردهای هم که برای تعریف انیمیشن و ذکر ویژگیهای اختصاصی آن صورت گرفته، با این هدف بوده است که تمایزی قطعی با سایر هنرها و مخصوصاً سینمای زنده به وجود آورد. این رشته در جستوجوی ریشههای نظری خود، همچنان درحال آزمونوخطاست تا بتواند هویت خود را بهعنوان یک سنت دانشگاهی متمایز تثبیت نماید.
مطالعات فرهنگی در قلمرو فیلم، نوعاً در تقابل با نظریهای از مطالعات فیلم قرار میگیرد که به «نگرهی اسکرین» معروف است. مطالعات فیلم بهطورعام و نگرهی اسکرین بهطورخاص غالباً به نوعی تحلیل متنی دست مییازد که حاوی مقادیری نخبهگرایی است و معمولاً وارد بررسی برهمکنش آثار با زمینهی تولید و مصرفشان نمیشوند. این در حالی است که مطالعات فرهنگی (آنچنانکه از نامش برمیآید) از متون برمیگذرد و به تعامل میان متون، مؤلفان، مخاطبان و فرهنگِ دربرگیرندهی آنها میپردازد. همچنین علاقهی غیرقابل انکار مطالعات فرهنگی به فرهنگ عامهپسند، آن را در تعارض آشکار دیگری با مطالعات فیلم قرار میدهد. از همین روست که در مطالعات فرهنگی تحلیلهای مربوط به تلویزیون، اهمیت بالاتری نسبت به تحلیلهای مربوط به سینما دارد. در همینجا میتوان به یک پیوند مهم مطالعات فرهنگی و مطالعات انیمیشن اشاره نمود: شرکت والت دیزنی (و موضوعات وابسته به آن که در مجموع میتوان آنها را «جهان دیزنی» نامید)، بهواسطهی تأثیر عمیقشان در فرهنگ عامهی آمریکایی (و طبعاً فرهنگ جهانی)، جایگاهی مشابه با تلویزیون را در مطالعات فرهنگی اشغال میکند. به این مسئله باز خواهیم گشت...
🔸 متن کامل را در فصلنامهی سینما انیمیشن (شمارهی ۱۸، تابستان ۱۴۰۱) بخوانید.
#انیمیشن #مطالعات_انیمیشن #مطالعات_فرهنگی
۳.۷k
۰۶ آذر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.