کلمات خدا را بیاندیشیم
✍در روایات متعدّدى آمده است كه پس از نزول این آیه، پیامبرصلى الله علیه وآله تا چندین ماه دَرب خانه ى حضرت على و فاطمه علیهما السلام را مى زدند و در آستانه در مى فرمودند: «الصلوة» آنگاه به قرائت آیه تطهیر مى پرداختند.(162)
هرگاه وضع زندگى رسول خدا صلى الله علیه وآله تنگ مى شد، این آیه را تلاوت مى فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور مى دادند تا نماز بخوانند.(163)
«اِصطَبر علیها» یعنى هم در انجام نماز وهم در امر به آن تأكید وپایدارى كن.
-----
162) تفاسیر كبیر فخررازى و درّالمنثور و مجمع البیان.
163) تفسیر المیزان.
- امر به معروف از كسانى اثر بیشترى دارد كه خود جذب مادّیات نشده باشند. «لا تمدّن... وامر اهلك»
- رهبر جامعه ى اسلامى نباید از خانواده خود غافل باشد. «وامر اهلك بالصلوة»
- مرد نسبت به سرنوشت فكرى و دینى خانواده خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّى آنان كافى نیست. «وأمر اهلك»
- یكى از مهم ترین زمینه هاى امر به معروف، خانواده ونزدیكان انسان است. «وأمر اهلك...» (دایره ى اهل، به زن و فرزند منحصر نیست، بلكه همه ى افراد خاندان را شامل مى شود.)
- مبلّغ باید در مرحله ى اوّل به تبلیغ خانواده خود بپردازد. «وأمر اهلك»
- اوّلین مرحله ى تربیت، كانون خانواده است. «وأمر اهلك»
- فرمان به نماز از میان سایر واجبات، رمز بیمه شدن اعضاى خانواده است. «وأمر اهلك بالصلوة»
- براى عدم وابستگى به زرق و برق دنیا، به نماز پناهنده شویم. «لا تمدّن... وامر اهلك بالصلوة»
- یكى از مصادیق روشن و بلند معروف، نماز است. «وأمر اهلك بالصلوة»
- موضوع نماز در خانواده داراى اهمیت خاصى است، باید والدین بر آن اصرار كنند.(164) «وأمر اهلك بالصلوة واصطبر علیها»
- امر به معروف، مداومت و پایدارى لازم دارد. «اصطبر علیها»
- خداوند از عبادت ما سودى نمى برد، ثمره ى آن به خود ما باز مى گردد. «لانسئلك رزقا»
- سفارش به نیكى ها باید جدّى وهمراه بیان آثار باشد. «وامر اهلك... والعاقبة للتّقوى»
- نماز، زمینه ساز پاكدامنى و تقواست. «وأمر اهلك بالصلوة... والعاقبة للتقوى»
- حسن عاقبت در سایه ى تقواى الهى است، نه مادّیات. «والعاقبة للتقوى»
-----
164) در تحقیقاتى كه از جامعه ى دانش آموزى و نوجوان و جوان شده است، درصد بالایى از آنان علّت توجّه به نماز خود را توجّه خانواده هاى خویش به آن دانسته اند.
هرگاه وضع زندگى رسول خدا صلى الله علیه وآله تنگ مى شد، این آیه را تلاوت مى فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور مى دادند تا نماز بخوانند.(163)
«اِصطَبر علیها» یعنى هم در انجام نماز وهم در امر به آن تأكید وپایدارى كن.
-----
162) تفاسیر كبیر فخررازى و درّالمنثور و مجمع البیان.
163) تفسیر المیزان.
- امر به معروف از كسانى اثر بیشترى دارد كه خود جذب مادّیات نشده باشند. «لا تمدّن... وامر اهلك»
- رهبر جامعه ى اسلامى نباید از خانواده خود غافل باشد. «وامر اهلك بالصلوة»
- مرد نسبت به سرنوشت فكرى و دینى خانواده خود مسئول است و تنها رعایت امور مادّى آنان كافى نیست. «وأمر اهلك»
- یكى از مهم ترین زمینه هاى امر به معروف، خانواده ونزدیكان انسان است. «وأمر اهلك...» (دایره ى اهل، به زن و فرزند منحصر نیست، بلكه همه ى افراد خاندان را شامل مى شود.)
- مبلّغ باید در مرحله ى اوّل به تبلیغ خانواده خود بپردازد. «وأمر اهلك»
- اوّلین مرحله ى تربیت، كانون خانواده است. «وأمر اهلك»
- فرمان به نماز از میان سایر واجبات، رمز بیمه شدن اعضاى خانواده است. «وأمر اهلك بالصلوة»
- براى عدم وابستگى به زرق و برق دنیا، به نماز پناهنده شویم. «لا تمدّن... وامر اهلك بالصلوة»
- یكى از مصادیق روشن و بلند معروف، نماز است. «وأمر اهلك بالصلوة»
- موضوع نماز در خانواده داراى اهمیت خاصى است، باید والدین بر آن اصرار كنند.(164) «وأمر اهلك بالصلوة واصطبر علیها»
- امر به معروف، مداومت و پایدارى لازم دارد. «اصطبر علیها»
- خداوند از عبادت ما سودى نمى برد، ثمره ى آن به خود ما باز مى گردد. «لانسئلك رزقا»
- سفارش به نیكى ها باید جدّى وهمراه بیان آثار باشد. «وامر اهلك... والعاقبة للتّقوى»
- نماز، زمینه ساز پاكدامنى و تقواست. «وأمر اهلك بالصلوة... والعاقبة للتقوى»
- حسن عاقبت در سایه ى تقواى الهى است، نه مادّیات. «والعاقبة للتقوى»
-----
164) در تحقیقاتى كه از جامعه ى دانش آموزى و نوجوان و جوان شده است، درصد بالایى از آنان علّت توجّه به نماز خود را توجّه خانواده هاى خویش به آن دانسته اند.
۱.۷k
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳