کلام خدا ...مایه فریب چیست
✍ مرگ در راه است، پس این همه لجاجت واستكبار در برابر حق، براى چه؟ «كذّبوك... كلّ نفس ذائقة الموت»
- مرگ، عدم نیست، یك امر وجودى است كه قابل چشیدن است، راه انتقال از دنیا به آخرت است. «ذائقة الموت»
- گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هایى است كه باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحزِح عن النّار»
- جزاى كامل در آخرت است، و پاداش هاى دنیوى بى ارزش. «توفون اُجوركم یوم القیامة... ما الحیوة الدنیا الاّ متاع الغرور»
این آیه به پیامبر و دیگر مصلحان كه مورد آزار و اذیّت و تكذیب كفّار قرار مى گیرند، روحیه ى صبر ومقاومت مى بخشد، زیرا مى فرماید: همه مى میرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل این مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند.
امام صادق علیه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه ى اهل زمین و آسمان مى میرند و فقط ملك الموت و حاملان عرش و جبرئیل و میكائیل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نیز بگیرد و تنها خود باقى مى ماند و خداوند به او خطاب مى كند كه بمیر، او نیز مى میرد.[203] و همچنین آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشیده و كشته شده، به دنیا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.[204]
-----
203) كافى، ج 3، ص 256.
204) تفسیر عیّاشى، ج 2، ص 202.
- مرگ، عدم نیست، یك امر وجودى است كه قابل چشیدن است، راه انتقال از دنیا به آخرت است. «ذائقة الموت»
- گناهان وعوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هایى است كه باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند. «زُحزِح عن النّار»
- جزاى كامل در آخرت است، و پاداش هاى دنیوى بى ارزش. «توفون اُجوركم یوم القیامة... ما الحیوة الدنیا الاّ متاع الغرور»
این آیه به پیامبر و دیگر مصلحان كه مورد آزار و اذیّت و تكذیب كفّار قرار مى گیرند، روحیه ى صبر ومقاومت مى بخشد، زیرا مى فرماید: همه مى میرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل این مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند.
امام صادق علیه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه ى اهل زمین و آسمان مى میرند و فقط ملك الموت و حاملان عرش و جبرئیل و میكائیل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نیز بگیرد و تنها خود باقى مى ماند و خداوند به او خطاب مى كند كه بمیر، او نیز مى میرد.[203] و همچنین آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشیده و كشته شده، به دنیا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.[204]
-----
203) كافى، ج 3، ص 256.
204) تفسیر عیّاشى، ج 2، ص 202.
۷۹۰
۱۱ آذر ۱۴۰۳