طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
پای درس قرآن #استاد_سید_علی_خامنه_ای
درس اول:
#ایمان
ایمان
تلاش و حرکت آدمی - که فلسفه بودن اوست - نقطه آغاز و سکوی پرش دارد... و آن ایمان است.
ایمان یعنی باور، پذیرش و پایبندی به:
آنچه برای آن و در راه آن به تلاش و جد و جهد است،
و به راهی که وی را به آن سرمنزل می رساند،
و... بالاخره، به خود این تلاش و حرکت...
بدون ایمان، هر حرکت و پویشی ناپایدار و بیفرجام است و هر پوینده ای دلمرده و بی نشاط و سرانجام، خموش و راکد و بیحرکت...
تکیه قرآن بر روی ایمان و مومن و معرفی این خصلت به عنوان برترین ارزشها و سرآمدترین خصلتهای انسان، از این واقعیت سرچشمه می گیرد.
به فهرست ارزشهای طراز اول اسلامی در آیه زیر و به پایگاه ایمان - که در رأس آن همه به حساب آمده - بنگریم و بیندیشیم:
لَّیْسَ الْبرِّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ
نیکویی آن نیست که چهره به سمت خاور و باختر بگردانید
وَ لَکِنَّ الْبرِ
نیکو آنکس است که:
مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ الْمَلاَئکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّنَ
به خدا و روز واپسین و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورد.
وَ ءَاتیَ الْمَالَ عَلیَ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبیَ وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائلِینَ وَ فیِ الرِّقَابِ
و مال را - با همه شیفتگی اش بدان - به نزدیکان و یتیمان و افتادگان و در راه ماندگان و سائلان و بردگان عطا کند.
وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ
و نماز را به پا دارد
وَ ءَاتیَ الزَّکَوةَ
وزکات مال را بپردازد
وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ
و آنان که چون پیمان بستند بر سر پیمان خود ایستاده اند
وَ الصَّابرِینَ فیِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ
و آنان که در سختیهای زندگی (تنگدستی و بیماری ) و در میدان نبرد، پایدار و مقاوم اند
أُوْلَئکَ الَّذِینَ صَدَقُواْ
اینهایند آنها که (در داعیه طلب و پویندگی) سخن به راستی و درستی گفته اند.
وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
و هم اینهایند دارندگان تقوا
(بقره/177)
به همین جهت در پاسخ اهل کتاب که یهودی یا نصرانی شدن را تنها وسیله رستگاری و راهیابی می دانستند، قرآن، ایمان گسترده اسلامی را مطرح می کند و آن را موجب راهیابی می شناسد:
قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْنا
بگویید به خدا و به آئینی که برای ما فرستاده شده ایمان آوردیم.
وَ ما أُنْزِلَ إِلی إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ
و به آئینی که به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و نوادگان فرستاده شده است.
وَ ما أُوتِیَ مُوسی وَ عیسی
و به آنچه موسی و عیسی (از سوی خدا) داده شده اند.
وَ ما أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره/136)
وبه آنچه پیامبران از سوی پروردگارشان داده شده اند؛ میان آنان (ازجهت پیامبری و اعزام خدایی) هیچ تفاوتی نمی گذاریم.
فَإِنْ ءَامَنُواْ بِمِثْلِ مَا ءَامَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ (بقره/137)
پس اگر ایمانی همانند ایمان شما بیابند؛ به حقیقت؛ هدایت یافته اند.
.
.
.
#رمضان #روزه
#ایمان #امام_خامنه_ای #رسانه_امام_خامنه_ای #یا_مهدی_ادرکنی #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #بسیج_سایبری
#حق_پایدار_است
پای درس قرآن #استاد_سید_علی_خامنه_ای
درس اول:
#ایمان
ایمان
تلاش و حرکت آدمی - که فلسفه بودن اوست - نقطه آغاز و سکوی پرش دارد... و آن ایمان است.
ایمان یعنی باور، پذیرش و پایبندی به:
آنچه برای آن و در راه آن به تلاش و جد و جهد است،
و به راهی که وی را به آن سرمنزل می رساند،
و... بالاخره، به خود این تلاش و حرکت...
بدون ایمان، هر حرکت و پویشی ناپایدار و بیفرجام است و هر پوینده ای دلمرده و بی نشاط و سرانجام، خموش و راکد و بیحرکت...
تکیه قرآن بر روی ایمان و مومن و معرفی این خصلت به عنوان برترین ارزشها و سرآمدترین خصلتهای انسان، از این واقعیت سرچشمه می گیرد.
به فهرست ارزشهای طراز اول اسلامی در آیه زیر و به پایگاه ایمان - که در رأس آن همه به حساب آمده - بنگریم و بیندیشیم:
لَّیْسَ الْبرِّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ
نیکویی آن نیست که چهره به سمت خاور و باختر بگردانید
وَ لَکِنَّ الْبرِ
نیکو آنکس است که:
مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ الْمَلاَئکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّنَ
به خدا و روز واپسین و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورد.
وَ ءَاتیَ الْمَالَ عَلیَ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبیَ وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائلِینَ وَ فیِ الرِّقَابِ
و مال را - با همه شیفتگی اش بدان - به نزدیکان و یتیمان و افتادگان و در راه ماندگان و سائلان و بردگان عطا کند.
وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ
و نماز را به پا دارد
وَ ءَاتیَ الزَّکَوةَ
وزکات مال را بپردازد
وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ
و آنان که چون پیمان بستند بر سر پیمان خود ایستاده اند
وَ الصَّابرِینَ فیِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ
و آنان که در سختیهای زندگی (تنگدستی و بیماری ) و در میدان نبرد، پایدار و مقاوم اند
أُوْلَئکَ الَّذِینَ صَدَقُواْ
اینهایند آنها که (در داعیه طلب و پویندگی) سخن به راستی و درستی گفته اند.
وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
و هم اینهایند دارندگان تقوا
(بقره/177)
به همین جهت در پاسخ اهل کتاب که یهودی یا نصرانی شدن را تنها وسیله رستگاری و راهیابی می دانستند، قرآن، ایمان گسترده اسلامی را مطرح می کند و آن را موجب راهیابی می شناسد:
قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْنا
بگویید به خدا و به آئینی که برای ما فرستاده شده ایمان آوردیم.
وَ ما أُنْزِلَ إِلی إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ
و به آئینی که به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و نوادگان فرستاده شده است.
وَ ما أُوتِیَ مُوسی وَ عیسی
و به آنچه موسی و عیسی (از سوی خدا) داده شده اند.
وَ ما أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (بقره/136)
وبه آنچه پیامبران از سوی پروردگارشان داده شده اند؛ میان آنان (ازجهت پیامبری و اعزام خدایی) هیچ تفاوتی نمی گذاریم.
فَإِنْ ءَامَنُواْ بِمِثْلِ مَا ءَامَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ (بقره/137)
پس اگر ایمانی همانند ایمان شما بیابند؛ به حقیقت؛ هدایت یافته اند.
.
.
.
#رمضان #روزه
#ایمان #امام_خامنه_ای #رسانه_امام_خامنه_ای #یا_مهدی_ادرکنی #اللهم_عجل_لولیک_الفرج #بسیج_سایبری
#حق_پایدار_است
۱.۴k
۲۳ خرداد ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.