🔸 در تجرد نفس ناطقه انسانی , علمای ما از قدیم و حدیث , اد
🔸 در تجرد نفس ناطقه انسانی , علمای ما از قدیم و حدیث , ادله بسیار اقامه کرده اند که نفس از عالم طبیعت نیست , موجودی است از آنسوی طبیعت ,از عالم متافیزیک , از عالم مجردات است , از عالم اله است
🔸 مثلا یک دلیل ساده , این که انسان بدنش را از اکل و شرب باز می دارد.مانند یک مرتاض که بر بدن غضب می کند و می خواهد او را ذلیل بدارد , انسان روزه می گیرد بدن تشنه است گرسنه است آب می خواهد نان می خواهد به او آب و نان نمی دهد
از حضرت رسول الله( ص)
روایت است که معده مرتع شیطان است هر چه چراگاه شیطان آبادتر باشد رغبت شیطان به آن بیشتر خواهد بود
روزه یک ریاضت شرعی است .
ناز پرورد تنعم نبرد راه بدوست
عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد
🔸 یکی از آشنایان خدا رحمتش کناد در وسط تابستان در غیر ماه مبارک رمضان روزه داشت , به او گفتم آقا شما در این سن و در این هوای گرم و سوزان روزه دارید ؟!
در جوابم گفت : من از این بدن سیلی خورده ام , سرکشی کرد و مرا به این سو و آن سو کشانید , حالا من می خواهم انتقام بکشم و او را ذلیل بدارم.
🔸 بلکه انسان در غیر حال روزه و ریاضت هم برای حفظ وقار و موقعیت خود در نزد دیگران از تمایلات بدنی و خواهشهای نفسانی خودداری می کند
غرض ما این است , این که بدن است می گوید من آب و نان و آسایش می خواهم , و دیگری قاهر بر او است و او را مهار کرده و از خواسته هایش باز داشته است , واین هر دو یک فرد انسان است , و این هر دو توئی
من می خواهم بدانم فرق بین آن تویی تو و این تویی تو چیست , آن آمر و ناهی قاهر کیست؟..
____________________
#مجموعه_مقالات
حضرت علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
🔸 مثلا یک دلیل ساده , این که انسان بدنش را از اکل و شرب باز می دارد.مانند یک مرتاض که بر بدن غضب می کند و می خواهد او را ذلیل بدارد , انسان روزه می گیرد بدن تشنه است گرسنه است آب می خواهد نان می خواهد به او آب و نان نمی دهد
از حضرت رسول الله( ص)
روایت است که معده مرتع شیطان است هر چه چراگاه شیطان آبادتر باشد رغبت شیطان به آن بیشتر خواهد بود
روزه یک ریاضت شرعی است .
ناز پرورد تنعم نبرد راه بدوست
عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد
🔸 یکی از آشنایان خدا رحمتش کناد در وسط تابستان در غیر ماه مبارک رمضان روزه داشت , به او گفتم آقا شما در این سن و در این هوای گرم و سوزان روزه دارید ؟!
در جوابم گفت : من از این بدن سیلی خورده ام , سرکشی کرد و مرا به این سو و آن سو کشانید , حالا من می خواهم انتقام بکشم و او را ذلیل بدارم.
🔸 بلکه انسان در غیر حال روزه و ریاضت هم برای حفظ وقار و موقعیت خود در نزد دیگران از تمایلات بدنی و خواهشهای نفسانی خودداری می کند
غرض ما این است , این که بدن است می گوید من آب و نان و آسایش می خواهم , و دیگری قاهر بر او است و او را مهار کرده و از خواسته هایش باز داشته است , واین هر دو یک فرد انسان است , و این هر دو توئی
من می خواهم بدانم فرق بین آن تویی تو و این تویی تو چیست , آن آمر و ناهی قاهر کیست؟..
____________________
#مجموعه_مقالات
حضرت علامه حسن زاده ی آملی روحی فداه
۱.۴k
۲۷ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۳)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.