هو
هو
💠 سرّ اینکه خداوند خودش را بعنوان غنی ومخلوقاتش را بعنوان فقیر نام می برد
🔸 لحن روایات و آیات در این است که حق متعال خودش را به عنوان غنی ، و مخلوقش را به عنوان فقیر نام می برد . سرّش این است که در متن ذات غنی ، حبّ به فقیر خوابیده شده است
لذا غنی با وصف عنوان غنی بودن ، بدون حبّ و دوستی فقیر معنی ندارد ، او اصلا آن غنی نیست و علت تامّه نمی شود
اما در امور مادی و طبیعی ممکن است که یک نفر سرمایه داشته باشد و غنی از جنبه ی مالی باشد و به دنبال فقیر نرود که این نشان می دهد این غنی بودن مربوط به ذات خود شخص نیست و الا اگر ذات شخص ، غنی بشود ، امکان ندارد که با وصف غنی بودن ، آن حبّ و دوستی به فقر و فقیر در ذات غنی وجود نداشته باشد ، این راه ندارد !
🔸 و لذا می بینید وقتی که علم تحصیل می کنید ، این علم می شود دارایی شما و غنی می شوید ، و وقتی دارا شده اید ، عالِم شده اید ، و متن ذات شما عین علم شد ، از آن به بعد عالِم به دنبال کسی که علم ندارد می رود . لذا تشنگی عالم نسبت به غیر عالم بیش از تشنگی غیر عالم به عالم است . اینها همه بدون دلیل نیست و سرّ دارد و این حبّ و این دوستی و این محبّت در کمون و ذات اشیاء نهفته شده است ، و فقیر هم با وصف عنوان فقر ، در متن ذات او حبّ و محبّت به غنی تعبیه شده است که این محبّت یک جعل تکوینی است که ذاتاً فقیر را با دوستی تامّ به غنی ، جعل و ایجادش می کنند که در همان مقام ایجاد و تحقّق فقیر در متن خارج ، حبّ به ذات غنی هم در ذات فقیر جعل و ایجاد می شود که دیگر فقیر در مقام حبّ ، نیازمند به محبت از ناحیه ی دیگری نیست
فقط دیگران به همین اندازه می توانند او را به طرف علم و کمال و دارایی تهییج و ترغیب و تشویقش کنند
اما آن متن علم خواهی و کمال خواهی و وجود خواهی در متن ذات فقیر تعبیه شده است که وجود و کمال را می خواهد
🔸 و لذا می بینید تا انسان چشم باز کرده ، به دنبال ادراک است . بچه ی کوچک هم می بینید پستان می گیرد به دنبال ادراک است ، شیر می خورد و می بیند و به دنبال ادراک است ، می شنود به دنبال ادراک است
اصلا حبّ فهم و ادراک و دانایی در ذات او تعبیه شده و او با این تور شکار و آلات و ادواتش به دنبال این حقیقت است .
🔸 حال باید وحدت عددی را دوباره در ذهن نپرورانید و به دنبال وحدت حقیقی باشید که دیگر آن غنی و این فقیر ، از هم جدا و گسسته نباشند..
____________________
#شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله
💠 سرّ اینکه خداوند خودش را بعنوان غنی ومخلوقاتش را بعنوان فقیر نام می برد
🔸 لحن روایات و آیات در این است که حق متعال خودش را به عنوان غنی ، و مخلوقش را به عنوان فقیر نام می برد . سرّش این است که در متن ذات غنی ، حبّ به فقیر خوابیده شده است
لذا غنی با وصف عنوان غنی بودن ، بدون حبّ و دوستی فقیر معنی ندارد ، او اصلا آن غنی نیست و علت تامّه نمی شود
اما در امور مادی و طبیعی ممکن است که یک نفر سرمایه داشته باشد و غنی از جنبه ی مالی باشد و به دنبال فقیر نرود که این نشان می دهد این غنی بودن مربوط به ذات خود شخص نیست و الا اگر ذات شخص ، غنی بشود ، امکان ندارد که با وصف غنی بودن ، آن حبّ و دوستی به فقر و فقیر در ذات غنی وجود نداشته باشد ، این راه ندارد !
🔸 و لذا می بینید وقتی که علم تحصیل می کنید ، این علم می شود دارایی شما و غنی می شوید ، و وقتی دارا شده اید ، عالِم شده اید ، و متن ذات شما عین علم شد ، از آن به بعد عالِم به دنبال کسی که علم ندارد می رود . لذا تشنگی عالم نسبت به غیر عالم بیش از تشنگی غیر عالم به عالم است . اینها همه بدون دلیل نیست و سرّ دارد و این حبّ و این دوستی و این محبّت در کمون و ذات اشیاء نهفته شده است ، و فقیر هم با وصف عنوان فقر ، در متن ذات او حبّ و محبّت به غنی تعبیه شده است که این محبّت یک جعل تکوینی است که ذاتاً فقیر را با دوستی تامّ به غنی ، جعل و ایجادش می کنند که در همان مقام ایجاد و تحقّق فقیر در متن خارج ، حبّ به ذات غنی هم در ذات فقیر جعل و ایجاد می شود که دیگر فقیر در مقام حبّ ، نیازمند به محبت از ناحیه ی دیگری نیست
فقط دیگران به همین اندازه می توانند او را به طرف علم و کمال و دارایی تهییج و ترغیب و تشویقش کنند
اما آن متن علم خواهی و کمال خواهی و وجود خواهی در متن ذات فقیر تعبیه شده است که وجود و کمال را می خواهد
🔸 و لذا می بینید تا انسان چشم باز کرده ، به دنبال ادراک است . بچه ی کوچک هم می بینید پستان می گیرد به دنبال ادراک است ، شیر می خورد و می بیند و به دنبال ادراک است ، می شنود به دنبال ادراک است
اصلا حبّ فهم و ادراک و دانایی در ذات او تعبیه شده و او با این تور شکار و آلات و ادواتش به دنبال این حقیقت است .
🔸 حال باید وحدت عددی را دوباره در ذهن نپرورانید و به دنبال وحدت حقیقی باشید که دیگر آن غنی و این فقیر ، از هم جدا و گسسته نباشند..
____________________
#شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله
۱.۶k
۰۶ آذر ۱۳۹۵
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.