تفسیر قرآن
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل
آیه 83 و 84
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ (83)
حَتَّي إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَكَذَّبْتُم بِآيَاتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (84)
ترجمه :
و (ياد كن) روزى كه از هر امّتى گروهى از كسانى كه آيات ما را انكار مى كنند محشور مى كنيم، پس آنان از پراكنده شدن منع مى شوند.
چون گردآيند، (خداوند) مى فرمايد: آيا آيات مرا دروغ انگاشتيد و حال آن كه به آنها احاطه علمى نداشتيد، آيا شما (در طول حيات جز تكذيب) چه مى كرديد؟
نکته ها:
با توجّه به اينكه در قيامت همه مردم محشور مى شوند، «و حشرناهم فلم نغادر منهم احداً»(91) و آيه مورد بحث (83 نمل) مى فرمايد: از هر امّتى تنها گروهى را محشور مى كنيم، روشن مى شود كه اين آيه مربوط به قيامت نيست، بلكه مربوط به رجعت است كه قبل از قيامت گروهى زنده مى شوند.
در قرآن براى زنده شدن در دنيا، نمونه هايى آمده است، از جمله در سوره بقره مى خوانيم: خداوند به گروهى فرمان مردن داد، سپس آنان را زنده كرد؛ «فقال لهم اللّه موتوا ثمّ احياهم»(92) يا در جاى ديگر مى فرمايد: ما شما را بعد از مرگ در همين دنيا زنده كرديم؛ «بَعَثناكم مِن بَعد مَوتِكم»(93) و به حضرت عيسى عليه السلام مى فرمايد: تو با اذن من مرده ها را زنده از قبرها خارج مى كنى؛ «اذ تخرج المَوتى بِاِذنى»(94) و درباره يكى از اولياى خدا مى فرمايد: او را براى صد سال ميرانديم و بعد از اين مدّت او را زنده كرديم؛ «فاَماتَه اللّه مائة عام ثمّ بَعَثه»(95) همچنين در روايات بسيارى نيز وارد شده است كه قبل از قيامت، افرادى كه در ايمان يا كفر برجستگى دارند، به اراده خداوند زنده مى شوند و با حاكميّت اهل حقّ، براى مدّتى زندگى مى كنند و سردمداران كفر، كيفر مى شوند.
91) كهف، 47.
92) بقره، 243.
93) بقره، 56.
94) مائده، 110.
95) بقره، 259.
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل
آیه 83 و 84
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ (83)
حَتَّي إِذَا جَاؤُوا قَالَ أَكَذَّبْتُم بِآيَاتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْماً أَمَّاذَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (84)
ترجمه :
و (ياد كن) روزى كه از هر امّتى گروهى از كسانى كه آيات ما را انكار مى كنند محشور مى كنيم، پس آنان از پراكنده شدن منع مى شوند.
چون گردآيند، (خداوند) مى فرمايد: آيا آيات مرا دروغ انگاشتيد و حال آن كه به آنها احاطه علمى نداشتيد، آيا شما (در طول حيات جز تكذيب) چه مى كرديد؟
نکته ها:
با توجّه به اينكه در قيامت همه مردم محشور مى شوند، «و حشرناهم فلم نغادر منهم احداً»(91) و آيه مورد بحث (83 نمل) مى فرمايد: از هر امّتى تنها گروهى را محشور مى كنيم، روشن مى شود كه اين آيه مربوط به قيامت نيست، بلكه مربوط به رجعت است كه قبل از قيامت گروهى زنده مى شوند.
در قرآن براى زنده شدن در دنيا، نمونه هايى آمده است، از جمله در سوره بقره مى خوانيم: خداوند به گروهى فرمان مردن داد، سپس آنان را زنده كرد؛ «فقال لهم اللّه موتوا ثمّ احياهم»(92) يا در جاى ديگر مى فرمايد: ما شما را بعد از مرگ در همين دنيا زنده كرديم؛ «بَعَثناكم مِن بَعد مَوتِكم»(93) و به حضرت عيسى عليه السلام مى فرمايد: تو با اذن من مرده ها را زنده از قبرها خارج مى كنى؛ «اذ تخرج المَوتى بِاِذنى»(94) و درباره يكى از اولياى خدا مى فرمايد: او را براى صد سال ميرانديم و بعد از اين مدّت او را زنده كرديم؛ «فاَماتَه اللّه مائة عام ثمّ بَعَثه»(95) همچنين در روايات بسيارى نيز وارد شده است كه قبل از قيامت، افرادى كه در ايمان يا كفر برجستگى دارند، به اراده خداوند زنده مى شوند و با حاكميّت اهل حقّ، براى مدّتى زندگى مى كنند و سردمداران كفر، كيفر مى شوند.
91) كهف، 47.
92) بقره، 243.
93) بقره، 56.
94) مائده، 110.
95) بقره، 259.
۳.۷k
۱۵ دی ۱۳۹۹
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.