﷽
﷽
📍 درجات انسان با شهادت است❗️
📌حالا سراغ بلیّات میآییم. هر چه در این عالم بلا از نظر چهره بزرگتر باشد، در قیامت چهرهاش زیباتر و اجرش بالاتر است. زید شحام از امامصادق(ع) نقل میکند: «إِنَّ عَظِيمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِيمِ الْبَلَاءِ»1️⃣. همانی مطلبی است که مطرح کردم و شعر هم خواندیم. هر چه در این عالم شدّت بلا و تحمّل انسان بیشتر باشد، قلّهاش مرتفع تر و کیفش بیشتر است. نمیتوانم معقول را قالب محسوس بیاورم. این مطلب نسبتبه جمیع انبیا(ع) و اولیا بوده است. امّا آنها از نظر درجات متفاوت هستند. آنها به قلۀ ثبوتی رسیدند، امّا از نظر صعودی قُللی است و پایگاهها دارد. از نظر اصطلاحات اهل معرفت، بالا میرود تا فانی فی الله بشود. آنها مختلف هستند و به هر مقدار ابتلائشان بیشتر بشود، مقامات آنها بیشتر میشود.
امامحسین(ع) وقتی که رفت با قبر پیغمبر(ص) وداع بکند، سرش را به سجده گذاشت و طولانی شد. خوابش برد. پیغمبراکرم(ص) آمد و به او گفت: «وَ إِنَّ لَكَ فِي الْجَنَّةِ دَرَجَاتٍ لَا تَنَالُهَا إِلَّا بِالشَّهَادَةِ»2. در این روایت، درجات مطرح است و در روایت قبل درجه بود. مطلب تفاوت کرد. درجات در کار نیست مگر با شهادت.
1️⃣الکافی، ج 2، ص252- وسائلالشیعه، ج 3، ص263- بحارالأنوار، ج 64، ص207 2- بحارالأنوار، ج 44، ص313
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#محرم1401
📍 درجات انسان با شهادت است❗️
📌حالا سراغ بلیّات میآییم. هر چه در این عالم بلا از نظر چهره بزرگتر باشد، در قیامت چهرهاش زیباتر و اجرش بالاتر است. زید شحام از امامصادق(ع) نقل میکند: «إِنَّ عَظِيمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِيمِ الْبَلَاءِ»1️⃣. همانی مطلبی است که مطرح کردم و شعر هم خواندیم. هر چه در این عالم شدّت بلا و تحمّل انسان بیشتر باشد، قلّهاش مرتفع تر و کیفش بیشتر است. نمیتوانم معقول را قالب محسوس بیاورم. این مطلب نسبتبه جمیع انبیا(ع) و اولیا بوده است. امّا آنها از نظر درجات متفاوت هستند. آنها به قلۀ ثبوتی رسیدند، امّا از نظر صعودی قُللی است و پایگاهها دارد. از نظر اصطلاحات اهل معرفت، بالا میرود تا فانی فی الله بشود. آنها مختلف هستند و به هر مقدار ابتلائشان بیشتر بشود، مقامات آنها بیشتر میشود.
امامحسین(ع) وقتی که رفت با قبر پیغمبر(ص) وداع بکند، سرش را به سجده گذاشت و طولانی شد. خوابش برد. پیغمبراکرم(ص) آمد و به او گفت: «وَ إِنَّ لَكَ فِي الْجَنَّةِ دَرَجَاتٍ لَا تَنَالُهَا إِلَّا بِالشَّهَادَةِ»2. در این روایت، درجات مطرح است و در روایت قبل درجه بود. مطلب تفاوت کرد. درجات در کار نیست مگر با شهادت.
1️⃣الکافی، ج 2، ص252- وسائلالشیعه، ج 3، ص263- بحارالأنوار، ج 64، ص207 2- بحارالأنوار، ج 44، ص313
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#محرم1401
۱۶.۳k
۲۱ مرداد ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.