حكم رشوه و زیر میزی احکام شرعی رشوه
🔻رشوه، لفظى عربى از ریشه «ر ش و» و به سه صورت: با فتح، ضم و کسر «راء» بهکار رفته است.[1] این کلمه مفرد است و جمع آن «رِشَأٌ» (با کسر راء) است که در فارسى به معناى مُزد میباشد.[2] و در اصطلاح، عبارت است از اینکه کسى با تبانى و پرداخت چیزى، به خواسته خود برسد.[3]
فقهاى عظام، براى بیان حرمت رشوه از چهار دلیل: قرآن کریم، سنّت، اجماع و عقل بهره جستهاند.[4]
1. قرآن کریم
خداوند میفرماید: «و اموال یکدیگر را به باطل [و ناحقّ] در میان خودتان نخورید و اموال را به [عنوان رشوه، به کیسه] حاکمان و قاضیها سرازیر نکنید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید، در حالى که خود میدانید [که خلاف میکنید]».[5] علاّمه طباطبایى(ره) در تفسیر این آیه میگوید: «ادلاء (مصدر تُدْلُوا) در چاه کردن دلو براى کشیدن آب است و منظور از آن در آیه مبارکه، رشوه دادن به حاکمان است که کنایه لطیف و زیبایى بر این مطلب است که حکم مورد نظر رشوه دهنده را به منزله آب ته چاه قرار داده که به وسیله دلو رشوه، از آن بیرون کشیده میشود».[6] پس لازمه حرمت دادن رشوه، این است که گرفتن آن نیز حرام باشد.[7]
2. روایات
بسیارى از روایات گرفتن رشوه را از مصادیق کفر دانستهاند؛ مانند این روایات: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «از رشوه دورى کنید؛ زیرا این کار کفر است و رشوهخوار بوى بهشت را استشمام نمیکند».[8] امام صادق(ع) نیز در اینباره میفرماید: «و امّا رشوه، اى عمّار! در مورد احکام، کفر به خداى بزرگ و رسول او است».[9]
3. اجماع
دلیل دیگرى که برخی از فقها در اثبات حرمت رشوه به آن استناد کردهاند، اجماع همه فرقههاى اسلامى، اعمّ از شیعه و اهل سنّت است
مواردی که رشوه دادن حرام نیست
چنانچه راشی مضطر باشد، رشوه برای او به عنوان ثانوی حرام نیست. فرضا اگر میداند که تنها با دادن رشوه، به حق مسلم خود میرسد، در اینجا دادن رشوه جایز است.(گرچه برای گیرنده جایز نیست)
#احکام_شرعی
#استفتائات
#احکام_به_زبان_خیلی_ساده
#احکام_اسلامی
#رشوه
#
فقهاى عظام، براى بیان حرمت رشوه از چهار دلیل: قرآن کریم، سنّت، اجماع و عقل بهره جستهاند.[4]
1. قرآن کریم
خداوند میفرماید: «و اموال یکدیگر را به باطل [و ناحقّ] در میان خودتان نخورید و اموال را به [عنوان رشوه، به کیسه] حاکمان و قاضیها سرازیر نکنید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید، در حالى که خود میدانید [که خلاف میکنید]».[5] علاّمه طباطبایى(ره) در تفسیر این آیه میگوید: «ادلاء (مصدر تُدْلُوا) در چاه کردن دلو براى کشیدن آب است و منظور از آن در آیه مبارکه، رشوه دادن به حاکمان است که کنایه لطیف و زیبایى بر این مطلب است که حکم مورد نظر رشوه دهنده را به منزله آب ته چاه قرار داده که به وسیله دلو رشوه، از آن بیرون کشیده میشود».[6] پس لازمه حرمت دادن رشوه، این است که گرفتن آن نیز حرام باشد.[7]
2. روایات
بسیارى از روایات گرفتن رشوه را از مصادیق کفر دانستهاند؛ مانند این روایات: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «از رشوه دورى کنید؛ زیرا این کار کفر است و رشوهخوار بوى بهشت را استشمام نمیکند».[8] امام صادق(ع) نیز در اینباره میفرماید: «و امّا رشوه، اى عمّار! در مورد احکام، کفر به خداى بزرگ و رسول او است».[9]
3. اجماع
دلیل دیگرى که برخی از فقها در اثبات حرمت رشوه به آن استناد کردهاند، اجماع همه فرقههاى اسلامى، اعمّ از شیعه و اهل سنّت است
مواردی که رشوه دادن حرام نیست
چنانچه راشی مضطر باشد، رشوه برای او به عنوان ثانوی حرام نیست. فرضا اگر میداند که تنها با دادن رشوه، به حق مسلم خود میرسد، در اینجا دادن رشوه جایز است.(گرچه برای گیرنده جایز نیست)
#احکام_شرعی
#استفتائات
#احکام_به_زبان_خیلی_ساده
#احکام_اسلامی
#رشوه
#
۱۷.۴k
۱۲ آذر ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.