ماجرای غصب فدک چه بود؟ این ماجرای تاریخی رو بررسی کنیم
همه مفسران شیعه و گروهی از محدثان اهل تسنن نقل کردهاند وقتی آیه "وَآتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ، و حق خویشاوند را بده" نازل شد، پیامبر اکرم فدک را به دخترش فاطمه علیهاالسلام بخشید.
#روزنما | ماجرای غصب فدک چه بود؟
🔸خیلی از ما کم و زیاد درباره فدک در روضههای فاطمیه شنیدیم، در این بخش قراره این ماجرای تاریخی رو بررسی کنیم.
💻 گزارش کامل را اینجا بخوانید
@TebyanOnline
https://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=346747&au=27
مالکیت پیامبر بر فدک
محدثان و تاریخنویسان اتفاق نظر دارند(برای مثال از میان عالمان اهل سنت: معجم البلدان، ج۴، ص۲۳۸؛ تاریخ الامم و الملوک، ج۳، ص۲۵۶، ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۲۲۲) که فدک از املاک خالص پیامبر بود؛ زیرا با جنگ فتح نشده بود.(فروغ ولایت، ص۲۱۸) بنابر آیه ششم و هفتم سوره حشر اموالی که بدون جنگ به دست آید، فَیء نامیده میشوند و پیامبر اختیار دارد آنها را به هر کس صلاح میداند، هدیه دهد.(فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۹، ص۵۰۶)
بخشیدن فدک به فاطمه علیهاالسلام
همه مفسران شیعه و گروهی از محدثان اهل تسنن نقل کردهاند وقتی آیه "وَآتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ، و حق خویشاوند را بده" (اسراء، 26) نازل شد، پیامبر اکرم فدک را به دخترش فاطمه بخشید.(مجمع البیان، ج8، ص478) از علمای اهل سنت، سیوطی در تفسیر الدر المنثور،(الدرالمنثور، ج2، ص158) متقی هندی در کتاب کنز العُمال،(ج2، ص158و ج3، ص767) ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل،(ج1، ص 439و441) قُندوزی در ینابیع الموده(ج1، ص138 و 359) و بسیاری دیگر این حدیث را نقل کردهاند.(فدک والعوالی، ص146 -149) مامون خلیفه عباسی نیز زمانی که دستور داد فدک را به فرزندان فاطمه برگردانند، به این بخشش اقرار کرد و این واگذاری را در زمان پیامبر امری آشکار و شناخته شده خواند.(زندگانی فاطمه زهرا، شهیدی، ص 117)
دادخواهی فاطمه علیهاالسلام
پس از تصرف فدک، حضرت زهرا علیهاالسلام نزد خلیفه اول رفت و برای پس گرفتن فدک با وی صحبتهایی کرد که ابوبکر گفت: از پیامبر شنیدم: ما انبیا ارث نمیگذاریم و آنچه از ما باقی میماند، صدقه است.(صحیح بخاری، ج۴، ص۷۹)
در مقابل حضرت زهرا علیهاالسلام در خطبه فدکیه به آیاتی از قرآن(نمل/16، انفال/75، مریم/5، نساء/11) اشاره کرد و این سخن ابوبکر را مخالف قرآن دانست. (کوپائی، فدک از غصب تا تخریب، ص94) همچنین علمای شیعه علاوه بر اینکه آیاتی را مخالف سخن ابوبکر دانستهاند، گفتهاند این حدیث را به غیر از ابوبکر هیچکدام از صحابه پیامبر اکرم نقل نکردهاند. (فروغ ولایت، ص242) ابن ابیالحدید(عالم سنی) نیز میگوید این روایت را فقط ابوبکر نقل کرده است.(شرح نهجالبلاغه، ج4، ص82 و85)
نویسنده مهری هدهدی
#روزنما | ماجرای غصب فدک چه بود؟
🔸خیلی از ما کم و زیاد درباره فدک در روضههای فاطمیه شنیدیم، در این بخش قراره این ماجرای تاریخی رو بررسی کنیم.
💻 گزارش کامل را اینجا بخوانید
@TebyanOnline
https://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=346747&au=27
مالکیت پیامبر بر فدک
محدثان و تاریخنویسان اتفاق نظر دارند(برای مثال از میان عالمان اهل سنت: معجم البلدان، ج۴، ص۲۳۸؛ تاریخ الامم و الملوک، ج۳، ص۲۵۶، ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۲۲۲) که فدک از املاک خالص پیامبر بود؛ زیرا با جنگ فتح نشده بود.(فروغ ولایت، ص۲۱۸) بنابر آیه ششم و هفتم سوره حشر اموالی که بدون جنگ به دست آید، فَیء نامیده میشوند و پیامبر اختیار دارد آنها را به هر کس صلاح میداند، هدیه دهد.(فخر رازی، مفاتیح الغیب، ج۲۹، ص۵۰۶)
بخشیدن فدک به فاطمه علیهاالسلام
همه مفسران شیعه و گروهی از محدثان اهل تسنن نقل کردهاند وقتی آیه "وَآتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ، و حق خویشاوند را بده" (اسراء، 26) نازل شد، پیامبر اکرم فدک را به دخترش فاطمه بخشید.(مجمع البیان، ج8، ص478) از علمای اهل سنت، سیوطی در تفسیر الدر المنثور،(الدرالمنثور، ج2، ص158) متقی هندی در کتاب کنز العُمال،(ج2، ص158و ج3، ص767) ثعلبی در تفسیر الکشف و البیان، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل،(ج1، ص 439و441) قُندوزی در ینابیع الموده(ج1، ص138 و 359) و بسیاری دیگر این حدیث را نقل کردهاند.(فدک والعوالی، ص146 -149) مامون خلیفه عباسی نیز زمانی که دستور داد فدک را به فرزندان فاطمه برگردانند، به این بخشش اقرار کرد و این واگذاری را در زمان پیامبر امری آشکار و شناخته شده خواند.(زندگانی فاطمه زهرا، شهیدی، ص 117)
دادخواهی فاطمه علیهاالسلام
پس از تصرف فدک، حضرت زهرا علیهاالسلام نزد خلیفه اول رفت و برای پس گرفتن فدک با وی صحبتهایی کرد که ابوبکر گفت: از پیامبر شنیدم: ما انبیا ارث نمیگذاریم و آنچه از ما باقی میماند، صدقه است.(صحیح بخاری، ج۴، ص۷۹)
در مقابل حضرت زهرا علیهاالسلام در خطبه فدکیه به آیاتی از قرآن(نمل/16، انفال/75، مریم/5، نساء/11) اشاره کرد و این سخن ابوبکر را مخالف قرآن دانست. (کوپائی، فدک از غصب تا تخریب، ص94) همچنین علمای شیعه علاوه بر اینکه آیاتی را مخالف سخن ابوبکر دانستهاند، گفتهاند این حدیث را به غیر از ابوبکر هیچکدام از صحابه پیامبر اکرم نقل نکردهاند. (فروغ ولایت، ص242) ابن ابیالحدید(عالم سنی) نیز میگوید این روایت را فقط ابوبکر نقل کرده است.(شرح نهجالبلاغه، ج4، ص82 و85)
نویسنده مهری هدهدی
۵.۳k
۲۱ آذر ۱۴۰۱
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.