بسم رب المهدی عجل الله تعالی فرج الشریف
📚📖
سلام علیکم ؛ الهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
✍در قرآن مجید آیات زیادی درباره #نماز بیان شده که هر کدام از آنها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت
۷-ترک نماز: سوره ماعون آیات۵-۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ (٤)الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
🌿پس وای بر نمازگزاران(۴) كه از نمازشان غافل و نسبت به آن سهلانگارند.
✅نكتهها:
مراد از تكذیب دین و معاد در این سوره، تكذیب قلبی است، نه قولی؛ زیرا مخاطب سوره، كسانی هستند كه نماز میخوانند ولی نمازشان همراه با ریا و خودنمایی و سهو و غفلت است.
از امام صادق علیهالسلام درباره سخن خداوند «الّذين هم عنصلاتهم ساهون» سؤال شد، فرمودند: مقصود از آن ترك نماز و كوتاهى و سستى در برگزارى آن است. تفسیر نورالثقلین.
حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهی، از حساب ریا و خودنمائی به خاطر اهداف نفسانی جداست.
در حدیث میخوانیم: هر كس به اوقات نماز بیاعتنائی كند و نماز را در اول وقت نخواند، ویل دارد.
❇️پیامها:
۱- هر نمازی ارزش ندارد و هر نمازگزاری بهشتی نیست. «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ»
۲- سهو اگر برخاسته از تقصیر و بیاعتنائی باشد، سرزنش دارد. «عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»
۳- سهو در نماز قابل جبران و بخشش است ولی سهو از نماز، به معنای رها كردن آن، قابل بخشش نیست. «عَنْ صَلاتِهِمْ» (نه «فِی صَلاتِهِمْ»)
۴- خطر آنجاست كه كار زشت سیره دائمی انسان شود. یُكَذِّبُ ... یَدُعُ ... لا یَحُضُ (قالب فعل مضارع بیانگر استمرار كار است)
۵- اخلاص، شرط قبولی نماز و عبادت است. فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ ... یُراؤُنَ
۶- كسی كه گاهی از نماز غافل میشود، مشمول ویل است، پس وضع تاركان دائم نماز چیست! فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ... عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ
۷- غفلت از نماز، بستر غفلت از مردم است. عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ ... یَمْنَعُونَ الْماعُونَ
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
لبیک یامهدی عج
اللهم عجل لولیک الفرج کپی باذکرصلوات
سلام علیکم ؛ الهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
✍در قرآن مجید آیات زیادی درباره #نماز بیان شده که هر کدام از آنها بیانگر اهمیت و ارزش خاص و جایگاه رفیع این عبادت مهم در پیشگاه خداوند است. در ادامه به بررسی بخشی از این آیات خواهیم پرداخت
۷-ترک نماز: سوره ماعون آیات۵-۴
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ (٤)الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
🌿پس وای بر نمازگزاران(۴) كه از نمازشان غافل و نسبت به آن سهلانگارند.
✅نكتهها:
مراد از تكذیب دین و معاد در این سوره، تكذیب قلبی است، نه قولی؛ زیرا مخاطب سوره، كسانی هستند كه نماز میخوانند ولی نمازشان همراه با ریا و خودنمایی و سهو و غفلت است.
از امام صادق علیهالسلام درباره سخن خداوند «الّذين هم عنصلاتهم ساهون» سؤال شد، فرمودند: مقصود از آن ترك نماز و كوتاهى و سستى در برگزارى آن است. تفسیر نورالثقلین.
حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهی، از حساب ریا و خودنمائی به خاطر اهداف نفسانی جداست.
در حدیث میخوانیم: هر كس به اوقات نماز بیاعتنائی كند و نماز را در اول وقت نخواند، ویل دارد.
❇️پیامها:
۱- هر نمازی ارزش ندارد و هر نمازگزاری بهشتی نیست. «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ»
۲- سهو اگر برخاسته از تقصیر و بیاعتنائی باشد، سرزنش دارد. «عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»
۳- سهو در نماز قابل جبران و بخشش است ولی سهو از نماز، به معنای رها كردن آن، قابل بخشش نیست. «عَنْ صَلاتِهِمْ» (نه «فِی صَلاتِهِمْ»)
۴- خطر آنجاست كه كار زشت سیره دائمی انسان شود. یُكَذِّبُ ... یَدُعُ ... لا یَحُضُ (قالب فعل مضارع بیانگر استمرار كار است)
۵- اخلاص، شرط قبولی نماز و عبادت است. فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ ... یُراؤُنَ
۶- كسی كه گاهی از نماز غافل میشود، مشمول ویل است، پس وضع تاركان دائم نماز چیست! فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ... عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ
۷- غفلت از نماز، بستر غفلت از مردم است. عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ ... یَمْنَعُونَ الْماعُونَ
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
لبیک یامهدی عج
اللهم عجل لولیک الفرج کپی باذکرصلوات
۱.۶k
۲۶ خرداد ۱۴۰۲
دیدگاه ها (۲)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.