تفرش مهد تعزیه(۲)
استاد علاءالدین قاسمی👆.
بد نیست بدانید استان مرکزی، یکی از خاستگاههای اصلی تعزیه در کشور است و در این میان شهرستان تفرش از جمله فعالترین نقاط تعزیه این استان می باشد، تا جایی که قاجاریه برای رونق بخشیدن به «تکیه دولت» از استادان بزرگ تفرشی دعوت کرد و پس از آن نیز تعزیه خوانهای بزرگ و نامدار این تکیه اغلب از تفرش برخاستند. در این شهرستان گروههای مختلفی از تعزیهخوانان فعالیت میکنند و هرساله در روزهای محرم و صفر طرفداران زیادی را به تفرش میکشانند.
ابوالفضل صابری متولد سال 56 تعزیهخوان تفرشی درباره جایگاه این هنر و بیمهری صداوسیما میگوید: «با وجود اینکه کارگردانان و نمایشنامه نویسان بزرگ جهان، تعزیه را هنر نمایشی بزرگی میدانند، اما این هنر همچنان مورد بیمهری و کم توجهی رسانه ملی است طوری که انگار با تعزیه سر جنگ دارند. در این رسانه، شاهد به نمایش و اجرا در آمدن انواع موسیقی و نمایشهای بیمحتوا و وقتگیر هستیم، اما همچنان اثری از تعزیه نیست.»
وی عنوان میکند: «این مسأله حرف دل بیشتر تعزیه خوانان است؛ اینکه اگر قرار بر بازتاب رسانهای هم باشد، صدا و سیما اغلب تعزیههایی را پخش میکند که بار چندانی ندارد و ارزش معنوی آن را نشان نمیدهد.»
خانواده پدریاش ازتعزیه خوانهای بنام بودهاند و خود او از پنج سالگی و قبل از اینکه خواندن و نوشتن را بیاموزد با تماشا و حفظ کردن اشعار و نقشها از پدرش آموخته و بتدریج بواسطه علاقه وافر و کمک داییاش آقاسید محمد امینی و حمایت استادان تعزیه از جمله اسماعیل محمدی وارد عرصه حرفهای این هنر آیینی شد و تا امروز هم در بسیاری از نقاط کشور و خارج از کشور اجرا داشته است:
«استادانی که از آنها آموختهام استاد محمدی، رضایی، حیدری، مشایخی، فیاض، جواهری و استاد لنکرانی بودهاند. همچنین افتخار همکاری با استادان موسیقی چون استاد عباس گرگانی، استاد ایوب، بخشی نیا، صالحی و استاد نبیی را هم داشتهام. تعزیه، نوعی نمایش مذهبی و سنتی است که بیشتر نحوه به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت(ع) را نمایش میدهد و در آن واقعه کربلا توسط هنرمندانی که هر یک نقشی از شخصیتهای اصلی را برعهده دارند، نشان داده میشود. هنر تعزیه از یک سو به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، یکی از آیینهای تأثیرگذار مذهبی تشیع است.»
#تعزیه
#تفرش
بد نیست بدانید استان مرکزی، یکی از خاستگاههای اصلی تعزیه در کشور است و در این میان شهرستان تفرش از جمله فعالترین نقاط تعزیه این استان می باشد، تا جایی که قاجاریه برای رونق بخشیدن به «تکیه دولت» از استادان بزرگ تفرشی دعوت کرد و پس از آن نیز تعزیه خوانهای بزرگ و نامدار این تکیه اغلب از تفرش برخاستند. در این شهرستان گروههای مختلفی از تعزیهخوانان فعالیت میکنند و هرساله در روزهای محرم و صفر طرفداران زیادی را به تفرش میکشانند.
ابوالفضل صابری متولد سال 56 تعزیهخوان تفرشی درباره جایگاه این هنر و بیمهری صداوسیما میگوید: «با وجود اینکه کارگردانان و نمایشنامه نویسان بزرگ جهان، تعزیه را هنر نمایشی بزرگی میدانند، اما این هنر همچنان مورد بیمهری و کم توجهی رسانه ملی است طوری که انگار با تعزیه سر جنگ دارند. در این رسانه، شاهد به نمایش و اجرا در آمدن انواع موسیقی و نمایشهای بیمحتوا و وقتگیر هستیم، اما همچنان اثری از تعزیه نیست.»
وی عنوان میکند: «این مسأله حرف دل بیشتر تعزیه خوانان است؛ اینکه اگر قرار بر بازتاب رسانهای هم باشد، صدا و سیما اغلب تعزیههایی را پخش میکند که بار چندانی ندارد و ارزش معنوی آن را نشان نمیدهد.»
خانواده پدریاش ازتعزیه خوانهای بنام بودهاند و خود او از پنج سالگی و قبل از اینکه خواندن و نوشتن را بیاموزد با تماشا و حفظ کردن اشعار و نقشها از پدرش آموخته و بتدریج بواسطه علاقه وافر و کمک داییاش آقاسید محمد امینی و حمایت استادان تعزیه از جمله اسماعیل محمدی وارد عرصه حرفهای این هنر آیینی شد و تا امروز هم در بسیاری از نقاط کشور و خارج از کشور اجرا داشته است:
«استادانی که از آنها آموختهام استاد محمدی، رضایی، حیدری، مشایخی، فیاض، جواهری و استاد لنکرانی بودهاند. همچنین افتخار همکاری با استادان موسیقی چون استاد عباس گرگانی، استاد ایوب، بخشی نیا، صالحی و استاد نبیی را هم داشتهام. تعزیه، نوعی نمایش مذهبی و سنتی است که بیشتر نحوه به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت(ع) را نمایش میدهد و در آن واقعه کربلا توسط هنرمندانی که هر یک نقشی از شخصیتهای اصلی را برعهده دارند، نشان داده میشود. هنر تعزیه از یک سو به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، یکی از آیینهای تأثیرگذار مذهبی تشیع است.»
#تعزیه
#تفرش
۳.۷k
۲۷ بهمن ۱۴۰۱
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.