فاطمیه
#فاطمیه
#برگی_از_کتاب
#پرواز_پرستو
#قسمت_دوم
استعمال وفات به جای شهادت:
#وفات کلمهای است عام که هم شامل مرگ #طبیعی و هم شامل #شهادت میشود؛ زیرا در بسیاری از موارد حتی در کتابهای معتبر، نسبت به شهادت امام حسین، امیر مؤمنان، جعفر طیار علیهم السلام و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز کلمه وفات به کار رفته است.
استفاده از واژه وفات به جای شهادت در آثار برخی بزرگان شیعه:
👈 ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب مناقب آل ابی طالب از کلمه وفات برای تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) استفاده میکند.
از نظر نویسندگان شیعه این مساله منافاتی با اعتقاد ابن شهر آشوب مبنی بر به قتل رسیدن و شهادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ندارد.
زیرا به گفته آنها ابن شهر آشوب برای تاریخ به قتل رسیدن امیر عالمین علی ابن ابی طالب(علیه السلام) هم از کلمه وفات استفاده نموده است.
علاوه بر این آنها به این مساله اشاره میکنند که ابن شهر آشوب در جایی از کتابش به قتل امام حسن مجتبی(علیه السلام) در اثر مسموم شدن اشاره کرده و در جایی دیگر از کلمه وفات برای وی استفاده نموده است.
👈 #وفات امام حسین علیه السلام در روایات:
طبرسی در الإحتجاج مینویسد:
محمد بن الحنفیة بعد #وفاة أخیه الحسین صلوات الله علیه
(الطبرسی، أبی منصور أحمد بن علی بن أبی طالب (متوفای 548هـ)، الاحتجاج، ج 2، ص 136، تحقیق: تعلیق وملاحظات: السید محمد باقر الخرسان، ناشر: دار النعمان للطباعة والنشر - النجف الأشرف، 1386 - 1966 م)
👈 و ابن شهرآشوب مینویسد: رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره امام حسین علیه السلام فرمود:
أما ان أمتی ستقتله فمن زاره بعد #وفاته کتب الله له حجة من حججی.
آگاه باشید که امتم حسین را میکشند، پس هر کس پس از وفاتش او را زیارت کند، خداوند ثواب یک حج از حجهای مرا برای وی مینویسد
(ابن شهرآشوب، شیر الدین أبی عبد الله محمد بن علی المازندرانی (متوفای588 هـ)، مناقب آل أبی طالب، ج 3، ص 272، ناشر: المکتبة والمطبعة الحیدریة ـ النجف، 1345هـ.)
👈 #وفات امیر المؤمنین علیه السلام در روایات شیعه و سنی:
همچنین درباره شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز تعبیر به وفات وجود دارد:
وکان مع أخیه الحسن بعد #وفاة أبیه علیهم السلام عشر سنین وبقی بعد وفاة أخیه الحسن علیه السلام إلی وقت مقتله عشر سنین
امام حسین علیه السلام، پس از شهادت پدر بزرگوارش، ده سال با برادرش امام حسن علیه السلام و ده سال پس از ایشان زندگی کرد.
(الأربلی، أبی الحسن علی بن عیسی بن أبی الفتح (متوفای693هـ)، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 250، ناشر: دار الأضواء بیروت، الطبعة: الثانیة، 1405هـ 1985م؛) و (المجلسی، محمد باقر (متوفای 1111هـ)، بحار الأنوار، ج 44، ص 200، تحقیق: محمد الباقر البهبودی، ناشر: مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة المصححة، 1403 - 1983 م.)
👈 در روایات اهل سنت نیز در باره امیر مؤمنان علیه السلام از کلمه «وفات» استفاده شده است:
عن عمرو بن حبشی قال خطبنا الحسن بن علی بعد #وفاة علی فقال لقد فارقکم رجل بالأمس لم یسبقه الأولون بعلم....
(إبن أبی شیبة الکوفی، أبو بکر عبد الله بن محمد (متوفای235 هـ)، الکتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، ج 6 ص 371 و ج 7، ص 476، تحقیق: کمال یوسف الحوت، ناشر: مکتبة الرشد - الریاض، الطبعة: الأولی، 1409هـ)
(الشیبانی، أحمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، فضائل الصحابة، ج 2 ص 600، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولی، 1403هـ – 1983م.)
👈 وخرج عبید الله بن العباس بن عبد المطلب إلی الناس بعد وفاة علی ودفنه فقال: إن أمیر المؤمنین رحمه الله تعالی قد توفی براً تقیاً، عدلا مرضیاً...(البلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر (متوفای279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1 ص 383.)
👈 #وفات حمزه سید الشهداء در روایات:
حضرت حمزه عموی رسول خدا، در میان شیعه و سنی به «سید الشهداء» مشهور است، در عین حال در باره او از کلمه «وفات» استفاده شده است:
منها بعد #وفاة حمزة بن عبد المطلب ورسول الله...(العاصمی المکی، عبد الملک بن حسین بن عبد الملک الشافعی (متوفای1111هـ)، سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی، ج 1 ص 426، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود- علی محمد معوض، ناشر: دار الکتب العلمیة)
👈 #وفات جعفر بن أبی طالب علیهما السلام در روایات:
شهادت جفعر بن ابوطالب علیهما السلام از دیدگاه شیعه و سنی قطعی است؛ اما د
#برگی_از_کتاب
#پرواز_پرستو
#قسمت_دوم
استعمال وفات به جای شهادت:
#وفات کلمهای است عام که هم شامل مرگ #طبیعی و هم شامل #شهادت میشود؛ زیرا در بسیاری از موارد حتی در کتابهای معتبر، نسبت به شهادت امام حسین، امیر مؤمنان، جعفر طیار علیهم السلام و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز کلمه وفات به کار رفته است.
استفاده از واژه وفات به جای شهادت در آثار برخی بزرگان شیعه:
👈 ابن شهر آشوب مازندرانی در کتاب مناقب آل ابی طالب از کلمه وفات برای تاریخ درگذشت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) استفاده میکند.
از نظر نویسندگان شیعه این مساله منافاتی با اعتقاد ابن شهر آشوب مبنی بر به قتل رسیدن و شهادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ندارد.
زیرا به گفته آنها ابن شهر آشوب برای تاریخ به قتل رسیدن امیر عالمین علی ابن ابی طالب(علیه السلام) هم از کلمه وفات استفاده نموده است.
علاوه بر این آنها به این مساله اشاره میکنند که ابن شهر آشوب در جایی از کتابش به قتل امام حسن مجتبی(علیه السلام) در اثر مسموم شدن اشاره کرده و در جایی دیگر از کلمه وفات برای وی استفاده نموده است.
👈 #وفات امام حسین علیه السلام در روایات:
طبرسی در الإحتجاج مینویسد:
محمد بن الحنفیة بعد #وفاة أخیه الحسین صلوات الله علیه
(الطبرسی، أبی منصور أحمد بن علی بن أبی طالب (متوفای 548هـ)، الاحتجاج، ج 2، ص 136، تحقیق: تعلیق وملاحظات: السید محمد باقر الخرسان، ناشر: دار النعمان للطباعة والنشر - النجف الأشرف، 1386 - 1966 م)
👈 و ابن شهرآشوب مینویسد: رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره امام حسین علیه السلام فرمود:
أما ان أمتی ستقتله فمن زاره بعد #وفاته کتب الله له حجة من حججی.
آگاه باشید که امتم حسین را میکشند، پس هر کس پس از وفاتش او را زیارت کند، خداوند ثواب یک حج از حجهای مرا برای وی مینویسد
(ابن شهرآشوب، شیر الدین أبی عبد الله محمد بن علی المازندرانی (متوفای588 هـ)، مناقب آل أبی طالب، ج 3، ص 272، ناشر: المکتبة والمطبعة الحیدریة ـ النجف، 1345هـ.)
👈 #وفات امیر المؤمنین علیه السلام در روایات شیعه و سنی:
همچنین درباره شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز تعبیر به وفات وجود دارد:
وکان مع أخیه الحسن بعد #وفاة أبیه علیهم السلام عشر سنین وبقی بعد وفاة أخیه الحسن علیه السلام إلی وقت مقتله عشر سنین
امام حسین علیه السلام، پس از شهادت پدر بزرگوارش، ده سال با برادرش امام حسن علیه السلام و ده سال پس از ایشان زندگی کرد.
(الأربلی، أبی الحسن علی بن عیسی بن أبی الفتح (متوفای693هـ)، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 250، ناشر: دار الأضواء بیروت، الطبعة: الثانیة، 1405هـ 1985م؛) و (المجلسی، محمد باقر (متوفای 1111هـ)، بحار الأنوار، ج 44، ص 200، تحقیق: محمد الباقر البهبودی، ناشر: مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة المصححة، 1403 - 1983 م.)
👈 در روایات اهل سنت نیز در باره امیر مؤمنان علیه السلام از کلمه «وفات» استفاده شده است:
عن عمرو بن حبشی قال خطبنا الحسن بن علی بعد #وفاة علی فقال لقد فارقکم رجل بالأمس لم یسبقه الأولون بعلم....
(إبن أبی شیبة الکوفی، أبو بکر عبد الله بن محمد (متوفای235 هـ)، الکتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، ج 6 ص 371 و ج 7، ص 476، تحقیق: کمال یوسف الحوت، ناشر: مکتبة الرشد - الریاض، الطبعة: الأولی، 1409هـ)
(الشیبانی، أحمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، فضائل الصحابة، ج 2 ص 600، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولی، 1403هـ – 1983م.)
👈 وخرج عبید الله بن العباس بن عبد المطلب إلی الناس بعد وفاة علی ودفنه فقال: إن أمیر المؤمنین رحمه الله تعالی قد توفی براً تقیاً، عدلا مرضیاً...(البلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر (متوفای279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1 ص 383.)
👈 #وفات حمزه سید الشهداء در روایات:
حضرت حمزه عموی رسول خدا، در میان شیعه و سنی به «سید الشهداء» مشهور است، در عین حال در باره او از کلمه «وفات» استفاده شده است:
منها بعد #وفاة حمزة بن عبد المطلب ورسول الله...(العاصمی المکی، عبد الملک بن حسین بن عبد الملک الشافعی (متوفای1111هـ)، سمط النجوم العوالی فی أنباء الأوائل والتوالی، ج 1 ص 426، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود- علی محمد معوض، ناشر: دار الکتب العلمیة)
👈 #وفات جعفر بن أبی طالب علیهما السلام در روایات:
شهادت جفعر بن ابوطالب علیهما السلام از دیدگاه شیعه و سنی قطعی است؛ اما د
۷.۸k
۰۵ بهمن ۱۳۹۷
دیدگاه ها (۱)
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.