تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 6
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
ذٰلِكَ بِأَنَّهُ كٰانَتْ تَأْتِيهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنٰاتِ فَقٰالُوا أَ بَشَرٌ يَهْدُونَنٰا فَكَفَرُوا وَ تَوَلَّوْا وَ اسْتَغْنَى اللّٰهُ وَ اللّٰهُ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (٦)
آن [عقوبت و عذاب دردناك] به سبب آن است كه پيامبرانشان همواره دلايل روشن براى آنان آوردند، ولى گفتند: آيا بشر [ى مانند خودمان] ما را راهنمايى مى كنند؟! پس كافر شدند و [از حق] روى گرداندند و خدا [از ايمان و طاعتشان] اظهار بى نيازى كرد، و خدا بى نياز و ستوده است
نکته ها:
تبليغ انواعى دارد و بهترين نوع آن تبليغ عملى است. خداوند، پيامبران را از جنس بشر قرار داد تا تمام تلخ و شيرينى هاى زندگى را همانند مردم بچشند و در عمل راهنماى آنان باشند، ولى برخى كوته فكران بشر بودن را نقص مى پنداشتند و مى گفتند: «أ بشر يهدوننا» آيا بشرى مثل خود ما راهنماى ما باشد؟!
«استغنى» از ريشه «غنى» به معناى بى نيازى است. اين امر براى خداوند به جا و به حق است. «و استغنى اللّه و اللّه غنىّ» امّا براى انسانى كه سر تا پا نياز است، بدترين صفت بى نياز پنداشتن خود است، چنانكه قرآن در سه مورد به آن اشاره كرده است:
«امّا من استغنى فانت له تصدّى»(28) آيا كسى كه خود را مستغنى مى پندارد، تو متصدّى او مى شوى؟
«امّا من بخل و استغنى و كذّب بالحُسنى فسنيسّره للعسرى»(29)، امّا كسى كه بخل ورزد و بى نيازى جويد و پاداش برتر الهى را تكذيب كند، بزودى او را در دشوارى قرار مى دهيم.
«انّ الانسان ليطغى أن راهُ استغنى »(30)، انسانى كه خود را بى نياز پندارد، دست به طغيان خواهد زد.
شبهه افكنى و ايجاد شك و ترديد ميان مؤمنان، شيوه كافران متكبّر است. در اين آيه مى گويند: آيا بشرى مثل ما هدايت گر ما باشد؟ «أبشر يهدوننا»؛ در جاى ديگر مى گفتند: از كجا مى دانيد كه صالح فرستاده خداست؟! «أتعلمون انّ صالحاً مرسل من ربه»(31)؛ و در مورد ديگر گفتند: چگونه يك فقير، فرمانده و حاكم شود؟! «انّى يكون له الملك»(32)
كفّار دليل ندارند فقط استبعاد مى كنند. درباره نبوّت مى گويند: چگونه يك بشر مى تواند راهنماى جامعه بشرى شود؟ «أبشرٌ يهدوننا» در مورد معاد نيز مى گويند: چگونه بعد از آن كه جسم ما پوسيد و در زمين محو شد، دوباره زنده مى شويم؟ «ءاذا ضللنا فى الارض ءانّا لفى خلق جديد»(33)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره التغابن
آیه 6
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
ذٰلِكَ بِأَنَّهُ كٰانَتْ تَأْتِيهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنٰاتِ فَقٰالُوا أَ بَشَرٌ يَهْدُونَنٰا فَكَفَرُوا وَ تَوَلَّوْا وَ اسْتَغْنَى اللّٰهُ وَ اللّٰهُ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (٦)
آن [عقوبت و عذاب دردناك] به سبب آن است كه پيامبرانشان همواره دلايل روشن براى آنان آوردند، ولى گفتند: آيا بشر [ى مانند خودمان] ما را راهنمايى مى كنند؟! پس كافر شدند و [از حق] روى گرداندند و خدا [از ايمان و طاعتشان] اظهار بى نيازى كرد، و خدا بى نياز و ستوده است
نکته ها:
تبليغ انواعى دارد و بهترين نوع آن تبليغ عملى است. خداوند، پيامبران را از جنس بشر قرار داد تا تمام تلخ و شيرينى هاى زندگى را همانند مردم بچشند و در عمل راهنماى آنان باشند، ولى برخى كوته فكران بشر بودن را نقص مى پنداشتند و مى گفتند: «أ بشر يهدوننا» آيا بشرى مثل خود ما راهنماى ما باشد؟!
«استغنى» از ريشه «غنى» به معناى بى نيازى است. اين امر براى خداوند به جا و به حق است. «و استغنى اللّه و اللّه غنىّ» امّا براى انسانى كه سر تا پا نياز است، بدترين صفت بى نياز پنداشتن خود است، چنانكه قرآن در سه مورد به آن اشاره كرده است:
«امّا من استغنى فانت له تصدّى»(28) آيا كسى كه خود را مستغنى مى پندارد، تو متصدّى او مى شوى؟
«امّا من بخل و استغنى و كذّب بالحُسنى فسنيسّره للعسرى»(29)، امّا كسى كه بخل ورزد و بى نيازى جويد و پاداش برتر الهى را تكذيب كند، بزودى او را در دشوارى قرار مى دهيم.
«انّ الانسان ليطغى أن راهُ استغنى »(30)، انسانى كه خود را بى نياز پندارد، دست به طغيان خواهد زد.
شبهه افكنى و ايجاد شك و ترديد ميان مؤمنان، شيوه كافران متكبّر است. در اين آيه مى گويند: آيا بشرى مثل ما هدايت گر ما باشد؟ «أبشر يهدوننا»؛ در جاى ديگر مى گفتند: از كجا مى دانيد كه صالح فرستاده خداست؟! «أتعلمون انّ صالحاً مرسل من ربه»(31)؛ و در مورد ديگر گفتند: چگونه يك فقير، فرمانده و حاكم شود؟! «انّى يكون له الملك»(32)
كفّار دليل ندارند فقط استبعاد مى كنند. درباره نبوّت مى گويند: چگونه يك بشر مى تواند راهنماى جامعه بشرى شود؟ «أبشرٌ يهدوننا» در مورد معاد نيز مى گويند: چگونه بعد از آن كه جسم ما پوسيد و در زمين محو شد، دوباره زنده مى شويم؟ «ءاذا ضللنا فى الارض ءانّا لفى خلق جديد»(33)
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۸۸۹
۰۴ شهریور ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.