بسم الله الرحمن الرحيم
بسم الله الرحمن الرحيم
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ - دین در نزد خدا، اسلام و تسلیم بودن در برابر حق است. و کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شد، اختلافی در آن ایجاد نکردند، مگر بعد از آگاهی و علم، آن هم به خاطر ظلم و ستم در میان خود؛ و هر کس به آیات خدا کفر ورزد، خدا به حساب او میرسد؛ زیرا خداوند، سریع الحساب است.(سوره آل عمران آیه 19)
شریعت اسلام :
متأسفانه بسیاری تفاوت بین دین و شریعت را نمیدانند و به همین دلیل هر دو واژه را به یک معنا درک نموده و بکار میبرند، در حالی که دین، همان شناخت و باورهای زیرساختی اعتقادات اصول دین است وشریعت، یعنی آبشخور = نقشه راه که در فقه و احکام تدوین و ترسیم میگردد.
پس، حقیقت ادیان، همه یکی بوده و هستند؛ تمامی انبیای الهی، مردمان را به شناخت و ایمان به خداوند متعال و سپس پرستش او و بالتبع پرهیز از انواع و اقسام بتپرستیهای سنّتی و مدرن دعوت نمودهاند؛ و هم چنین به شناخت و باور بازگشت به سوی او معاد و روز حساب دعوت نمودهاند، و اصولی چون نبوت، ولایت، امامت نیز بالتبع توحید و معاد ضروری میگردند. اما چنان که بیان شد: شریعت، احکام و قوانین است و متفاوت.
زمان و مکان :
اصول دین ثابت است،اما شریعت قوانین = حقوق = فقه = احکام، همیشه مطابق با زمان و مکان و گاه تابع شرایط زمانی و مکانی میباشد. چنان که حتی در شریعت اسلام عزیز که آخرین شریعت الهی میباشد، احکام نماز درسفر یا درحال جنگ نماز خوف متفاوت میشود و روزه واجب، بر بیمار یا مسافر حرام میگردد!
بنابراین، هر شریعتی، برای قوم و زمانی خاص آمده است. حضرت مسیح علیه السلام، که خود پیامبر اولی العزم و آورنده کتاب انجیل بودند، فرمودند که شریعت من، همان شریعت حضرت موسی علیه السلام و شریعت تورات است. یعنی بسیاری از احکام همان است، و به ندرت تغییری وجود دارد.
بسیاری از کلیات فروع دین - احکام نیز در تمامی شرایع یکیست و جزیئات مثل زمان و یانحوه اجرایش متفاوت می شود.چنان که همه نماز و روزه داشته و دارند وهمه قبله داشته ودارند، و احکامی چون حرام بودن شرب خمر، زنا، قمار، قتل عمد، دورغ، غیبت، یا وجوب جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و ...؛ در تمامی شرایع یکیست، اگر چه ممکن است چگونگی اجرای آنها متفاوت باشد.(ادامه دارد...)
پاسخ قسمت دوم :
إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ - دین در نزد خدا، اسلام و تسلیم بودن در برابر حق است. و کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده شد، اختلافی در آن ایجاد نکردند، مگر بعد از آگاهی و علم، آن هم به خاطر ظلم و ستم در میان خود؛ و هر کس به آیات خدا کفر ورزد، خدا به حساب او میرسد؛ زیرا خداوند، سریع الحساب است.(سوره آل عمران آیه 19)
شریعت اسلام :
متأسفانه بسیاری تفاوت بین دین و شریعت را نمیدانند و به همین دلیل هر دو واژه را به یک معنا درک نموده و بکار میبرند، در حالی که دین، همان شناخت و باورهای زیرساختی اعتقادات اصول دین است وشریعت، یعنی آبشخور = نقشه راه که در فقه و احکام تدوین و ترسیم میگردد.
پس، حقیقت ادیان، همه یکی بوده و هستند؛ تمامی انبیای الهی، مردمان را به شناخت و ایمان به خداوند متعال و سپس پرستش او و بالتبع پرهیز از انواع و اقسام بتپرستیهای سنّتی و مدرن دعوت نمودهاند؛ و هم چنین به شناخت و باور بازگشت به سوی او معاد و روز حساب دعوت نمودهاند، و اصولی چون نبوت، ولایت، امامت نیز بالتبع توحید و معاد ضروری میگردند. اما چنان که بیان شد: شریعت، احکام و قوانین است و متفاوت.
زمان و مکان :
اصول دین ثابت است،اما شریعت قوانین = حقوق = فقه = احکام، همیشه مطابق با زمان و مکان و گاه تابع شرایط زمانی و مکانی میباشد. چنان که حتی در شریعت اسلام عزیز که آخرین شریعت الهی میباشد، احکام نماز درسفر یا درحال جنگ نماز خوف متفاوت میشود و روزه واجب، بر بیمار یا مسافر حرام میگردد!
بنابراین، هر شریعتی، برای قوم و زمانی خاص آمده است. حضرت مسیح علیه السلام، که خود پیامبر اولی العزم و آورنده کتاب انجیل بودند، فرمودند که شریعت من، همان شریعت حضرت موسی علیه السلام و شریعت تورات است. یعنی بسیاری از احکام همان است، و به ندرت تغییری وجود دارد.
بسیاری از کلیات فروع دین - احکام نیز در تمامی شرایع یکیست و جزیئات مثل زمان و یانحوه اجرایش متفاوت می شود.چنان که همه نماز و روزه داشته و دارند وهمه قبله داشته ودارند، و احکامی چون حرام بودن شرب خمر، زنا، قمار، قتل عمد، دورغ، غیبت، یا وجوب جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و ...؛ در تمامی شرایع یکیست، اگر چه ممکن است چگونگی اجرای آنها متفاوت باشد.(ادامه دارد...)
۵۱۰
۰۱ شهریور ۱۴۰۳
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.