تفسیر قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فجر
آیه 6 تا 14
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعٰادٍ (٦)
آيا ندانسته اى كه پروردگارت با قوم عاد چه كرد؟
إِرَمَ ذٰاتِ الْعِمٰادِ (٧)
و [با آن شهر] اِرم كه داراى كاخ هاى باعظمت و ساختمان هاى بلند بود؟
الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهٰا فِي الْبِلاٰدِ (٨)
همان كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟
وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جٰابُوا الصَّخْرَ بِالْوٰادِ (٩)
و با قوم ثمود آنان كه در آن وادى [براى ساختن بناهاى استوار و محكم] تخته سنگ ها را مى بريدند؟
وَ فِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتٰادِ (١٠)
و با فرعون نيرومند كه داراى ميخ هاى شكنجه بود؟
الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلاٰدِ (١١)
همانان كه در شهرها طغيان و سركشى كردند؟
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسٰادَ (١٢)
و در آنها فساد وتباه كارى فراوانى به بار آوردند؟
فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذٰابٍ (١٣)
پس پروردگارت تازيانۀ عذاب هاى گوناگون را بر آنان فرو ريخت
إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصٰادِ (١٤)
بى ترديد پروردگارت در كمين گاه است؛
نکته ها :
قوم عاد دو گروه بودند؛ عاد قديم و جديد به دليل آيه «عادٍ الاولى»، كه بعد از حضرت نوح در منطقه احقاف زندگى مى كردند و داراى هيكل هايى بزرگ و قدرتى عظيم و شهرهايى آباد بودند.
«اِرَم» يا نام ديگر قبيله عاد است يا نام شاخه اى از قوم عاد و يا نام منطقه اى كه قوم عاد در آن زندگى مى كردند كه ساختمان هايشان داراى ستون هايى بزرگ و بلند بوده است. بعضى ارم را ساختمان شدّاد و بعضى ساخته اسكندر در اسكندريه دانسته اند.
«صَخر» جمع صخره به معناى سنگهاى بزرگ و سخت است و «واد» به فاصله ميان كوه و تپه گفته مى شود.
«عماد» به معناى ستون يا ساختمان بلند است و «ثمود» به اعراب ما قبل تاريخ گويند كه در شمال عربستان ساكن بودند قومى كه پيامبر آنها حضرت صالح بود.
«جابوا»، به معناى بريدن سنگ است و كلمه «جواب» كه از اين ريشه است، به معناى قطع سؤال با پاسخ صحيح است.
ظاهراً قوم ثمود بعد از قوم عاد بوده اند كه نامشان بعد از آنها برده شده است.
قهر بر عاد و ثمود نمونه اى از در كمين بودن خداوند نسبت به ستمكاران است.
خداوند در كمين است، يعنى خلافكاران راه گريز ندارند و به طور ناگهانى گرفتار مى شوند.
استحكام ساختمان ها مانع قلع و قمع الهى نيست و به خاطر محكمى ساختمان نبايد از قهر خداوند احساس امنيّت كرد.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فجر
آیه 6 تا 14
اعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعٰادٍ (٦)
آيا ندانسته اى كه پروردگارت با قوم عاد چه كرد؟
إِرَمَ ذٰاتِ الْعِمٰادِ (٧)
و [با آن شهر] اِرم كه داراى كاخ هاى باعظمت و ساختمان هاى بلند بود؟
الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهٰا فِي الْبِلاٰدِ (٨)
همان كه مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟
وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جٰابُوا الصَّخْرَ بِالْوٰادِ (٩)
و با قوم ثمود آنان كه در آن وادى [براى ساختن بناهاى استوار و محكم] تخته سنگ ها را مى بريدند؟
وَ فِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتٰادِ (١٠)
و با فرعون نيرومند كه داراى ميخ هاى شكنجه بود؟
الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلاٰدِ (١١)
همانان كه در شهرها طغيان و سركشى كردند؟
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسٰادَ (١٢)
و در آنها فساد وتباه كارى فراوانى به بار آوردند؟
فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذٰابٍ (١٣)
پس پروردگارت تازيانۀ عذاب هاى گوناگون را بر آنان فرو ريخت
إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصٰادِ (١٤)
بى ترديد پروردگارت در كمين گاه است؛
نکته ها :
قوم عاد دو گروه بودند؛ عاد قديم و جديد به دليل آيه «عادٍ الاولى»، كه بعد از حضرت نوح در منطقه احقاف زندگى مى كردند و داراى هيكل هايى بزرگ و قدرتى عظيم و شهرهايى آباد بودند.
«اِرَم» يا نام ديگر قبيله عاد است يا نام شاخه اى از قوم عاد و يا نام منطقه اى كه قوم عاد در آن زندگى مى كردند كه ساختمان هايشان داراى ستون هايى بزرگ و بلند بوده است. بعضى ارم را ساختمان شدّاد و بعضى ساخته اسكندر در اسكندريه دانسته اند.
«صَخر» جمع صخره به معناى سنگهاى بزرگ و سخت است و «واد» به فاصله ميان كوه و تپه گفته مى شود.
«عماد» به معناى ستون يا ساختمان بلند است و «ثمود» به اعراب ما قبل تاريخ گويند كه در شمال عربستان ساكن بودند قومى كه پيامبر آنها حضرت صالح بود.
«جابوا»، به معناى بريدن سنگ است و كلمه «جواب» كه از اين ريشه است، به معناى قطع سؤال با پاسخ صحيح است.
ظاهراً قوم ثمود بعد از قوم عاد بوده اند كه نامشان بعد از آنها برده شده است.
قهر بر عاد و ثمود نمونه اى از در كمين بودن خداوند نسبت به ستمكاران است.
خداوند در كمين است، يعنى خلافكاران راه گريز ندارند و به طور ناگهانى گرفتار مى شوند.
استحكام ساختمان ها مانع قلع و قمع الهى نيست و به خاطر محكمى ساختمان نبايد از قهر خداوند احساس امنيّت كرد.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
۵۸۸
۰۷ اسفند ۱۴۰۲
دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.